Audi Q8 50 TDI Quattro – Sárkány és narancs

Szerző: Buday Dénes
Dátum: 2019. május 24.
Címkék: , ,
Rovat:
Szemeknek hízelgő sárkánynarancs metálszínben pompázik Audink, ami való igaz, jól illik hozzá, de e nélkül is elég feltűnő jelenség az új Q8-as modell, amely kupés formaterve ellenére pár milliméterrel kisebb, mint Q7-es testvérmodellje.

Impozáns látvány, nem kétséges, a négykarikás márka legújabb SUV-kupémodellje, mely hatalmas teste ellenére lelkesen hordozza magán a sportosság jelképeit, de nem elfeledkezve a nyolcas számmal jelölt Audik nemességéről. Méretei önmagáért beszélnek: 13 milliméter híján öt méter hosszú, tengelytávja három mm-rel marad el A8-as testvérétől, míg tükrök nélkül mért szélességben öt centiméterrel le is előzi őt. Belső méreteit tekintve is csak pár mm különbséggel számolhatunk, igaz, itt a limuzin előnyére, de mindenképpen jól érzékelhető, mekkora modellel van dolgunk, ha egy luxusra kihegyezett modellel lehet egy lapon említeni. Azért érdemes megemlíteni az „egy számmal” kisebb SUV-modellt is a palettán, a Q7-es modellnél is szélesebb, de sportos kupé jellegére tekintettel alacsonyabb nála, így utastere érthetően inkább az A8-ashoz mérhető.

Audi Q8 50 TDI Quattro

Egyedi megjelenése lehengerlő, nem kell neki a narancsszín, hogy tiszteletet parancsoljon, a fekete berakások egy külön csomag részei (A szerző felvételei)

Audi Q8 50 TDI Quattro

Kívánságra csillapítás-szabályzással kínált adaptív légrugózással is kérhetjük, igény szerint kényelmes vagy hangsúlyosan sportos hangolással

De nem csak méretekben vannak egyezések, a motorválaszték is hasonló, valamint a belső tér kialakítását is az A8-astól örökölte. Beszálláskor azonnal feltűnik egy hatalmas kijelzőkből álló, gombok nélküli világ, ami értelemszerű kialakítása végett sok ismeretséget nem kíván. A felső kijelző 10,1 colos képátlójával legfőképpen a 3D-s grafikával a navigációs rendszerek kezelésére szolgál, továbbá az infotainment-rendszer többi alkalmazását szolgálja. Míg a 8,6 képátlójú alsóról a légkondicionáló-berendezést, az ülések kényelmi funkcióit, itt rajzolhatjuk a betűket a navigáció szövegmegadásához, de a Start/Stop-gomb, a lejtmenet és a sávelhagyásra figyelmeztetés is itt kapott helyet. Az alsó monitor esetében minden funkció használatakor kattogó hang kíséretében kis rezgés is érzékelhető, így okos megoldásként érezhetővé válik a gombok használta, melyhez talán kis segítség is társul, a sebességváltókar teteje lapos, így kezünket rajta tartva könnyebben, egyszerű ujjmozdulatokkal irányíthatjuk.

Audi Q8 50 TDI Quattro

A keret nélküli ajtók szokatlanok ebben a kategóriában, de jó, hogy a küszöb alá érnek, így a beszállás kényelmes és a nadrágunk is tiszta marad

Audi Q8 50 TDI Quattro

A látványos kijelzők mellett a masszázs- és szellőztető funkciót is kínáló sportülések, négyzónás automatikus légkondicionáló-berendezés, valamint illatosítót és ionizátort is tartalmazó légminőség-csomag teszi teljessé a hangulatot

Audi Q8 50 TDI Quattro

Ahogy már megszokhattuk, az Audi-modellek esetében itt is teljes felületen megjeleníthetők az információk

A vezető előtti kijelző sem kispályás, a teljes egészében digitális, szabadon konfigurálható 12,3 colos műszerfala teljes nagyságában képes a navigációt megjeleníteni, de ha kell, töméntelen információval is ellát minket egyszerre. Már csak hab a tortán a szélvédőre vetített Head-up-kijelző, amely szintén a kötelező információk mellett részletes térképet is képes megjeleníteni.

Audi Q8 50 TDI Quattro

A színes kijelzők különböző méretűek, érintésre kattanó hangot hallatnak és rezegnek is egy kicsit. A fekete, fényes felületek körülöttük rettenetesen ujjlenyomat- és porfogók

Audi Q8 50 TDI Quattro

A hátsó ülések is kényelmesek, a fejtér elegendő, míg a lábtér már-már pazar, a négyzónás klíma érezteti hatását, mindet külön tudjuk állítani

Masszírozós, hűtött-fűtött, rombuszvarrású ülései kényelmesek, az ülőlap hosszúsága nem állítható, de kellő támaszt ad magasra nőtt sofőröknek, csak valahogy az integrált fejtámla nem illik a képbe, ami az S-Line felszereltséghez tartozó sportülés sajátossága. Az esti utazás egy vizuális élmény az Audiban, extrafelszerelésként rendelhető kontúrvilágítás emeli ki az utastér meghatározó dizájnvonalait, valamint látványos elemként a kesztyűtartófedélen igényesen kimunkált quattro-embléma, ami háromdimenziós hatású háttérvilágításként jelenik meg.

Audi Q8 50 TDI Quattro

A teljes szélessége tükrökkel együtt 2,2 méter, stresszes a városban használni, parkolni meg végképp idegőrlő

Audi Q8 50 TDI Quattro

Hátsó, hármas ülése kívánságra hosszirányban állítható, támláit lehajtva pedig akár 1755 literig is bővíthető az elektromos működtetésű ajtó mögött feltáruló csomagtér

Morcos tekintetét már alapkivitelben a LED-technikájú fényszórók és monumentális méretű, nyolcszögletű Singleframe-hűtőrács testesíti meg. Volt „szerencsém” egy középkategóriás, tipikus limuzin-karosszériás autóval haladni a Q8 előtt, nem vágyam még egyszer kipróbálni. A belső tükörből nézve, ha betartja a követési távolságot, akkor is kitölti a tükör teljes terjedelmét, ha esetleg közelebb ér, csak fekete hűtőrácsának felső szélei és a négy karika marad látványnak. A hűtőmaszk amúgy a külön rendelhető fekete optikai csomag része, amely még az oldalablak-díszlécek és a kipufogóvégek átfestését jelenti. Hatalmasságát talán még az is jól jelzi, hogy 19 colos a legkisebb keréktárcsa, ami kérhető hozzá, ilyen méretű a tesztautón látható is, de ez semmiféleképpen nem illik hozzá, egyszerűen formája és nagysága kívánja a 20 colos vagy nagyobb méretű felniket, a kerékjáratok felett kialakított domborulatokban egyszerűen eltűnik a kisebb kerék.

Audi Q8 50 TDI Quattro

A Q8 50 TDi 22,7 millió forintos alapáron kelleti magát, az extrák sokaságát kár lenne sorolgatni, mind tételenként, mind árban

Hátsó nézetben a lámpatest külön karaktert sugároz, a régi quattro-modellekhez méltán a Q8 esetében is fekete alapon egy fénysáv köti össze őket, amelyek természetesen LED-megoldásokkal vannak. És ha már quattro, akkor legyen a legjobb, a mechanikusan működő központi differenciálműve alapból 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, de ha úgy érzi, más arányokra van szükség, akkor akár a hatékonyabb vonóerő-átadási képességekkel rendelkező tengelyre irányíthatja. Ez a SUV-modell ettől még nem lesz jó terepjáró, bár apró képességei még vannak hozzá, 254 milliméteres szabadmagassága, rövid karosszéria-túlnyúlásai és lejtőasszisztense révén könnyebb terepen simán boldogul.

Audi Q8 50 TDI Quattro

Extrafelszerelésként összkerék-kormányzást is kínál Q8-as modellünk, általa nevetségesen kicsi helyen is megperdül

Hajtásrendszer területén nincs nagy választási lehetőség, tesztünk idején csak kétfajta dízel erőforrással, az is csak quattro-hajtással és nyolcfokozatú Tiptronic-váltóval volt elérhető. Tesztautónkban az erősebbik, 286 lóerős V6-os dízel erőforrás dolgozik, melyhez a 600 Nm forgatónyomaték mellé még egy mild-hibrid-technologiát csatoltak. A 12 kW teljesítményű villanymotor szíjhajtással csatlakozik az erőforráshoz, mely a Start/Stop-rendszer működtetése mellett a 2,2 tonna harmonikus elindulásában is segít. Valóban finoman indulunk, de a hibridrendszer csatlakozásánál érezni a hajtási befolyásokat. Kívülről hallatja hangját a dízel, de belül a suttogás is hangosnak számít, valószínűleg ez a tökéletesen kivitelezett dupla üvegezés eredménye, ha nehezen viseljük a nyomasztó csendet, a félmilliós hifivel felkavarhatjuk az állóvizet. Remek, kényelmes utazóautó a Q8, ami városi használatra már-már célszerűtlen, nem csak fogyasztása, leginkább méretei miatt, bár narancs színével, keret nélküli ajtóival és alaplátványával az utcák éke lehet, már csak a 22 colos felnik hiányoznak róla.

Kapcsolódó cikkek:


Frankfurti Autószalon 2019
2019. szeptember 13.

Frankfurti Autószalon 2019

Megfogyatkozva, de a jelenlévők töretlen lendülettel vetették bele magukat a kétévente megrendezett frankfurti autókiállításba. Míg a franciák a Renault-val, az angolok a Jaguar–Land Rover-párossal jelentek meg, Ázsiából a Honda és Hyundai volt jelen, addig az otthoni pályán mozgó autógyárak teljes arzenállal képviseltették magukat.

Mi tanulhatunk Zidane-tól?
2019. szeptember 6.

Mi tanulhatunk Zidane-tól?

Egy jelenleg is tartó, sikerekkel övezett pályafutás részleteibe avat be minket egy vadonatúj sportkönyv, egy másik pedig focit tanít.

Audi S6 – Újragondolva
2019. augusztus 30.

Audi S6 – Újragondolva

Érdekes lépésre szánta el magát az Audi, S6-os modellje 1994 óta ékesíti a piacot, mint az A6-os nagy teljesítményű változata, amely kizárólag Quattro-rendszerrel és benzines erőforrásokkal volt kapható.

Volt egyszer egy… Hollywood
2019. augusztus 23.

Volt egyszer egy… Hollywood

… És volt egyszer egy Tarantino, aki korhűen repítette vissza nézőjét a tragikus 1969-es évbe.

A szabadság fokai
2019. augusztus 9.

A szabadság fokai

Két vadonatúj, izgalmas könyv hihetetlen, de igaz történetek alapján.