Audi Q8 E-tron S line 55 quattro – Jövő-menő


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A sima e-tron névből Q8-ra avanzsálódott a megújult elektromos modell, amely így már név alapján is beférkőzött a hattagú Audi SUV-sorozat Q kínálatában. Lényeges változásokat nem a formavilágban, hanem a nagyobb akkumulátor-kapacitásban és a megnövelt teljesítményben kell keresni, no meg egy-két innovatív megoldásban.

A külső formavilág látványos újdonsága a virtuális külső tükör, amely egy belső OLED-kijelzőre vetíti nekünk a kinti képet, úri huncutságnak tűnik és hiányérzetünk is akad tőle. De a legfontosabb érdeme, hogy javult a légellenállási tényezője. Emellett egész jó látni benne a forgalmat, ez a része különösebb megszokást nem igényel. Annál érdekesebb, hogy este és rossz látási viszonyok közt, akár szakadó esőben is tökéletes képet kapunk, nem piszkolódik a kamera képe és tévészerű minőséget biztosít. A tükörkép állítási lehetősége pofon egyszerű, ha megérintjük a kijelzőt, ujjunk mozgatásával állítódig a kép a számunkra megfelelő irányba. Sávváltás indexeléssel történik, ilyenkor az amúgy valódi tükör formájú kijelző kis csücskében, az indexszel összhangban zöld jel villog, ha szabad az út, és persze piros, ha olyat lát, amit mi nem. Gyorsabb tempó esetén – 90 km/h felett – picit szűkíti a teret, így jobban meghatározható lesz a nálunk gyorsabb autók felismerése; vagy parkolásra igényelhető úgymond járdaszegélynézet, amivel akadályokra nagyít rá csöppet. Amúgy a tolatókamerával vagy környezetfigyelő kamerával összehangolt asszisztenscsomag rettentő biztonságot kínál, bármi felbukkan az autó környékén, azonnal hangot ad neki, amire tiszteséges vészfékezés a reakciója, ha nem ragálunk rá azonnal. Kell is a védelem, óvni kell a kamerás tükröket, de a 21 colos opciós fekete felniken is azonnal meglátszik minden horzsolás, ugyanakkor gondolhatunk még itt a lökhárítók fényes elemeire, vagy maga az elegáns Daytona-szürke gyöngyházfényezése is opciós tétel.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Szép, továbbra is elegáns SUV az immár Q8 E-tron névre keresztelt modell, ami az Audi legnagyobb elektromos autója (A szerző felvételei)

És ne felejtsük el, hogy 408 lóerőt irányítunk rendkívül finoman kezelhető, de érzékeny menetpedállal, melyhez tükrökkel mérve 11 mm híján 2,2 méter szélesség társul, így természetes, hogy elkél a segítség az asszisztensrendszerek részéről. Erejét két villanymotor adja, boost-üzemmódban 300 kW teljesítményt nyújtanak 664 Nm nyomaték mellett, egy motor az első és egy a hátsó tengelyen, így az összkerékhajtást is vígan adja. Ez egy olyan kombináció, amellyel 5,6 másodperc alatt gyorsíthatunk 0-ról 100 km/órára a majd 2,7 tonnás modellel. Végsebességét könnyedén eléri ezzel a teljesítménnyel a gyár által limitált 200 km/órás korlátozást. A villanymotorok hazai pályáról érkeznek, az elektromos hajtásokat az Audi Hungaria Győrben gyártja az Audi Q8 E-tron számára.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Méretei impozánsak, 4915 mm hosszú, 1957 mm széles és 1634 mm magas a Q8, S Line-felszereltséggel kellően sportos a megjelenése

Igazi újdonság a teljesítmény növelése mellett az újfajta cellákkal készülő, 106 kW-os nettó kapacitású akkumulátor, mellyel a gyári ígéretek szerint 582 kilométert is autókázhatunk. Nos, ez nem teljesen így van, de 421 kilométeres átlag hatótáv azért megteszi napjainkban egy ilyen tömegű és teljesítményű autótól. Fogyasztása az erősebb idegzetűeknek kedvez, akik szeretnek óvatosan haladni, ilyenkor bőszen 20 kWh alatt tartható a fogyasztása, ha nem keveredünk nagyobb tempójú útszakaszok közelébe. Persze ha elengedjük, és nem kérünk a csigatempóból, gyorsan felszaladnak a számok. Sportos vezetés mellett 33–36 kWh fogyasztást is produkál, amikor már 300 kilométeres hatótáv alá is benéz autónk. A nagy átlag 25 kWh környékén alakul, de az ezer kilométeres teszt végére 23,9 kWh átlagot sikerült kiszedni belőle, ha ezt tartani tudjuk, 420–430 kilométeres hatótávot számolhatunk magunknak.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

21 colos kerekei még nem a legnagyobbak, ami rendelhető hozzá, de a fekete változat frappánsan áll neki, 5,6 másodperc alatt röppen 100-as tempóra a villany Q8

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Látványban nincs hiány, a kijelzők kitöltenek minden helyet, a világítások színei személyre szabhatók, jó hangulatú a Q8 belső tere

A töltési adatok jól hangzanak, gyorstöltő-állomáson a 170 kW-os, 106 kWh nettó teljesítményű akkumulátor körülbelül 30 perc alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékra. Ezek gyári adatok, mi ezt nem próbáltuk, mert AC-töltési lehetőség esetén 22 kW-tal is tudtunk vételezni, alig 4 órás töltési idő elegendőnek bizonyult az egyhetes ismerkedés során.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Élő grafikával dolgozik a Google-alapú navigáció, de szinte bármilyen infó megjeleníthető a színes kijelzőn

Az SUV-k új zászlóshajójának megújítása jegyében főként a jármű elején történtek nagyobb változtatások. Inkább azt mondanánk, új lett meg nem is. Lényeges változás a fényhíd a lámpák közt, de ha már azt nézegetjük, feltűnik az újragondolt, négykarikás márkajel, melyből kimaradt a krómozás. Finom, ezüstös csíkkal pótolták, amely nagyon diszkréten kétdimenziósan jelenik meg a fényes felületen, kiemelve a mögöttes fénycsíkot. Persze bűvészlámpa nélkül nincs luxuskocsi, amely csak úgy játszik a fénnyel, így a Q8 sem maradt e nélkül. A vékonyabbra húzott HD-Matrix LED-fényszórók üdvözölnek és elköszönnek, de mindemellett remek módon testesítik meg a nappali fényt az éjszakában, míg persze dinamikus irányjelzőkkel is kecsegtetik használóját. Persze mindemellett egyediségre is utalnak opciós lámpái, alsó sarkukban négy fénycsík jelenti, hogy a legmenőbb világítótestet hordozza magán. Ami viszont nagyon új, az az aktív lamellákkal dolgozó, átrajzolt hűtőmaszk, melynek alsó, rendszám alatti része a hűtés igényeit figyelembe véve tudja nyitni és zárni a levegő útját. Formavilága jóval szélesebbre változott mind az előd modellhez képest. A maszkot körülölelő fekete díszítés immár a lámpák alá csúszva, azokat alulról „megtámasztva” egy egységesebb képet alkot. Az S-Line-felszereltségnek köszönhetően nem találunk krómozott alkatrészeket, mindent feketébe bújtattak.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Bár sajnáljuk a gombok hiányát, a klímapanel okos ötlet, használata egyszerű és érintésre rezeg is, a váltógombbal kiegészülő kéztartóról könnyen és kényelmesen elérhető

Elejét kinyitva egy 62 literes tárolót is találunk, amely az esetleg piszkos kábeleknek ad biztos helyett a töltések alkalmával, nem kell bolygatni a csomagtér tartalmát. Ami még érdekes lehet, hogy az Audi lehetőséget ad a kényelemre azzal, hogy az utasoldalra is kérhetünk opciósan töltőcsatlakozási lehetőséget. Természetesen a két AC-töltőcsatlakozást egyszerre nem lehet használni, de parkolási szempontból fontos lehet, ha valakinek kényelmetlen a vezető oldali alaplehetőség. A töltőnyílások amúgy gombnyomásra, elektromosan lenyílnak.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Sarkában zöld jel jelenti számunkra, hogy szabad a hely a sávváltáshoz, szokni kell a kijelzős tükröt, de nagy gond nincs vele, este kimondottan jól látni benne mindent

Maga a karosszéria nem sokat formálódott, a sziluettje szinte semennyit sem, a méretek is csak milliméterekben változtak. Ami maradt még, az a 2928 mm-es tengelytáv, így nehéz helyhiányról beszélni egy Q8 e-tronban. Alapáron légrugóval érkezik, így még a kényelemről is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni és a valóság is lefedi ezt a jelzőt. Rettentő nyugalmas, szinte már pihentető a Q8 vezetése, ebben az imént említett légrugózás sokat segít. Két vállra fekteti az úthibákat, csak a durvább felületűeket jelzi finoman, hogy valami történt alattunk, mintha csak azt akarná, hogy érezzük, dolgozik. Ettől függetlenül egészen stabilan képes a kasztnit egyenesben tartani és a Drive Mode-lehetőségből választva a megszokott felhasználások közt egy elektromos autóknál szokatlan funkció, az Off-Road-mód is rendelkezésre áll, amivel 15–20 cm-es hasmagasság növelésével egy nehezebb útszakasz is leküzdhető. A nyugalomhoz a csend a kulcs, nyomasztó némaság uralkodik odabent, az akusztikus üvegezés mellett dupla üvegfalakkal van ellátva, melyhez a B oszloptól hátrafelé sötétítés is dukál. Persze az ülések kényelme sem elhanyagolható, a teljesen fekete belső teret dobja feldobja az azok vörös varrása. A sportülések speciálisan kialakított peremmel rendelkeznek a tökéletes oldaltartás érdekében, a kihúzható combtámasz és az elektromosan állítható gerinctámasz sem maradhat ki a kínálatból. Ülésfűtés van, még a hátsó sor széleire is jutott, de az ülésszellőztetés jelenleg nem kombinálható a sportülésekkel. Emellett érdekes opció, hogy a kényelmes állítási lehetőséget kínáló középső könyöklő, amely magasságban és hosszában is állítható, csak rendelésre érhető el.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

A 106 kWh-s akkumulátor töltési ideje 80%-ra akár 22–24 perc is lehet, teljes töltöttség átlag 420 kilométeres hatótávra elegendő

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Off-road-mód is választható a Drive Select-alkalmazások közül, 15–20 cm-es hasmagasság-növeléssel egy nehezebb útszakasz is leküzdhető

A kényelem mellett frappáns az üléspozíció, jól érezzük magunkat a kormánynál, ami ugyancsak nem „normális”: a háromküllős sportkormány vaskos, de kényelmes a fogása, látványra mindenképp imponáló, és a vörös varrásból is jutott rá egy pici, valamint fülek is kerültek rá, melyekkel a rekuperáció mértéke változtatható. Viszont nem ad semmiféle visszajelzést arról, mi folyik az autó kerekei és az úttest közt, elektromos autók feelingje ez, plusz erősen kényelemre orientál, dinamic-állásban kicsit keményebb visszajelzéssel szolgál, de továbbra is sterilen. A kijelzőkkel telerakott belső térben van mire figyelni, de a frissítéssel nem hoztak újdonságot, az eddig megszokott Audi-sémát követik továbbra is, a gombok nélküli megoldásokban gondolkozva. A kormány mögötti 12,3 colos kijelző részleteiben könnyű elveszni, de alapvetően a kormányról vezérelve gyorsan megmutat nekünk minden hasznos infót, amire csak szükségünk lehet. A középkonzolon 10,1 colos érintőképernyő található, melynek értékrendje egy hagyományos központi kijelzőjével ér fel, alatta pedig a klímapanel 8,6 colos kijelzője található, ahonnan még a töltésfunkciókat irányíthatjuk, de a színes Head-Up Display vagy a lejtmenetvezérlő beállításait is kezelhetjük.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

A hátsó sorban van elég hely minden testrésznek, kényelmesen ülhetünk, de a háttámla dőlésszöge nem állítható, cserében 4 zónás klíma és ülésfűtés várja az utasokat

Hiányoznak a gombok, de ez már a jövő nemzedék autóinak előfutárra, ahol nem bohóckodnak fizikálisan nyomkodható vackokkal, és persze a fenntarthatóság is folyamatos figyelmet kap. Ezért belsejében újrahasznosított textilekkel és műanyagokkal is találkozhatunk, leginkább a zajcsillapításhoz és ezáltal a szigeteléshez is, a szőnyegek készítéséhez használnak ilyeneket.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

Elöl 62 literes csomagtér vár a kábelek gondos elhelyezésére, hátul viszont 469 literről egészen 1637 literig bővíthető a kapacitás

Nyugalmunkat nem borzolhatják külső behatások sem, megszámlálhatatlan biztonsági funkció vigyáz ránk és autónkra, a vészfékező inkább parkolásnál tolja túl a dolgokat, de a sávtartó meglepően finoman koordinál, míg az adaptív tempomatra bízva magunkat az útviszonyokhoz igazodva – a navigációval összhangban – magától fékez vagy rekuperál lehajtók és kanyarok környékén.

Audi Q8 E-tron S line 55 quattro

30,9 millió az alapára a Q8-nak a kisebbik motorral. S-line-felszereltséggel és az 55-ös jelzéssel már 36,4 milliótól lehet a miénk a gazdagon felszerelt tesztautónk, ami még nem is csúcs, ami 50,2 milliót ér

Remek szerkezet a Q8, nem olcsó mulatság, de bőven belefér, hogy luxusautónak is elmegy. A kiváló minőségű belső tér, a feszes futómű és a hozzárendelt adaptív légrugózás mindenképp jó alapot ad, a két villanymotor hangolása is kimagasló teljesítményt kínál. Méretei miatt nem üdvös annyira városi használata, a magasabb fogyasztása és az általa felmerülő hatótáv paratéma lehet hosszabb távú használatkor.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 22.

Középpontban a lézeres látásjavító műtétek

Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.