Az utazás ajándék az öregedés ellen
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az RS5-modell az Audi sporttagozatos osztályának középső tanítványa, amely 50 lóerővel erősebb, mint a kistestvér RS3 és 150 lóerővel gyengébb, mint az RS6/RS7 fivérekben található szintén ikerturbós de V8-as erőforrás. Azt kell mondanunk, ez is elég. De tényleg!
Az RS5-modell 2010-ben kezdte meg pályafutását, akkor még kizárólag kupéváltozatban, hatalmas lökettérfogatú, 4,2 literes V8-as benzinmotorral az orrában, amit az akkori legendák szerint a középmotoros Audi R8-modell V10-es erőforrásából faragtak át az RS5 orrába. Később, 2012-ben szintén ezzel az erőforrással egy Cabriolet is csatlakozott hozzá, amely már szelepes kipufogóval rendelkezett, hangja a vezetési körülményekhez és a személyes preferenciákhoz volt igazítható, így nyitott tetejű autózás mellett teljesítményével és hangzásával felejthetetlen élményekben részesítette gazdáját. A második generáció jelentős változást hozott a modell életében, eltűnt a kabrió és a kupé mellé 2018-ban az ötajtós, „családiasabb” hangvételű Sportback érkezett. Teljesítménye nem változott, a kezdetektől fogva 450 lóerővel került piacra, amely immár a takarékosság jegyében egy 2,9 literes V6-os erőforrásból származik, ikerturbóval lélegeztetve. A nyomatékra viszont rátettek egy lapáttal, a V8-as 500 Nm nyomatékkal rendelkezett, míg az új erőforrás százzal több, vagyis 600 Nm áll rendelkezésre. Érdekessége, hogy ezt a motort a Porsche kezdte használni a gyengébb Panamera-változatokhoz 330 és 440 lóerős teljesítménnyel. De érezni, nem egy klubban játszik a két modell. A Panamera hasonló formavilág mellett jóval nagyobb és 440 lóerejével, öszkerékhajtással 5,3 másodperc alatt éri el a százas tempót, míg Audink turbólapátjait rendesen megtekerve, 3,9 másodperc alatt sprintel ugyanerre a tempóra. A mindennapi életben összehasonlíthatatlan szférát tud létrehozni az RS5 és tulajdonképpen ez az, ami az egekbe emeli. Comfort-módban hihetetlen az összhang a hajtáslánc és vezetője közt, szinte nem is gondolnánk, milyen teljesítmény lapul benne, érezzük, hogy van benne nyomaték, de szépen, finoman adja ezt a tudtunkra. Menetkomfortja zseniális, halkan, rezzenéstelen arccal suhanunk vele, a bent ülők kényelmét a 20 colos felnikre varázsolt 275/30-as gumik sem hozzák zavarba.
Tovább finomított külső dizájnnal lépett színre 2020-ban az RS5, a Singleframe-hűtőrács szélesebb és laposabb lett, formavilágával a nagyobb és erősebb testvérek, az RS6 és RS7 megjelenését követi (A szerző felvételei)
A retro hangulatra is figyeltek, a modellfrissítés során a hűtőrács felett elhelyezett beépített légbeömlők a nagy klasszikus Audi Sport quattro-t idézik 1984-ből
Családi autóként – nem megfélemlítve utasainkat – használhatjuk mindennap, a második sor felnőtteknek is kényelmes, külön légkondi és széles könyöklő is rendelkezésre áll nekik. Csomagoknak is jut hely, a hátsó szélvédővel egyben nyíló elektromos csomagtérajtó tökéletes pakolási pozíciót teremt, a 465 literes tér könnyen hozzáférhető, jól pakolható. Hogy miért említettük ezt még az elején? Az Audi sportot űz abból, hogy a családi kombikat, terepjárókat bődületes teljesítménnyel ruházza fel. Emlékezzünk csak RS2-modellre, az első igazi RS-modell volt, ami csak kombiként létezett és az akkor még csak sportkocsikat gyártó Porsche ruházta fel műszaki csemegékkel. Az aktuális modellpalettán az RS4- és az RS6-modellek is szintén csakis erre a karosszériatípusra hagyatkoznak, sportoljon együtt a család, vagy mint a vidámparkban a négyszemélyes hullámvasút-kocsikban rettegjen együtt.
A 40 milliméterrel szélesebb kerékjáratok kifejezetten magabiztos fellépést kölcsönöznek az RS5 számára, az ökölméretű ovális RS-sportkipufogók opciósan fekete szint kaptak, hangja felejthetetlen élményekkel gazdagít
Pont ez a lényeg, mert az RS5 Sportback is igazán el tudja engedni magát, már a fentebb említett 3,9 másodperces gyorsulás is kihívás egy átlagember számára és nemcsak a gyorsulásról van szó, hanem quattro négykerékhajtásának és a hozzá az opciós listáról leemelt sport-differenciálműnek köszönhetően a kanyarokban még jobban kifordítja az ember tűrőképességét. Még a szerkesztőség munkatársai is utasként egy korty vízért imádkozva, falfehér arccal csodálták meg menekülés közben, hogy a Sportback nemcsak egy tökéletes granturismo autó formavilágával rendelkezik, de keret nélküli ablakokkal is kápráztat minket. Ám itt meg kell jegyezni, megszokást és figyelmet kíván sportos használata, amit talán egy több napos intenzív versenypályás használat során lehetne tökéletesre fejleszteni. Egyenesben természetesen nincs gond, sőt, abszolút adja a teljesítményéből elvárt gyorsulását és robbanékonyságát, kanyarhoz érve viszont figyelmet kíván, hirtelen tengelyterhelés váltásra könnyen alulkormányzottá válik és orrnehézsége folytán a hátsó tengely tapadásvesztését csúnya elektronikai beavatkozás követi, amely hasznos, de ijedséget is okoz az utastérben. Majd ezt szépen megszokjuk, a féktávot icipicit beljebbről kezdve, szépen, nem sportkocsisan, hanem grandturismoként tálalva remek szórakozás elé nézünk. Biztonság terén is ad valami pluszt, esetleges versenypályán kívül használva képességeit korlátlan autópályaszakaszra tévedve az adaptív távolságtartó tempomat a 280 km/h-s végsebességből 250 km/h-ig működik, amelyhez szorosan kapcsolódva a navi-alapú torlódásasszisztens, ilyen tempóhoz igazodva működik.
Sötét színek határozzák meg a belső teret. Alcantara bevonatú kagylóülések szürke varrással, pneomatikus gerinctámasszal és háromféle masszásfunkcióval készülnek
Nem ismer tréfát, a Drive Select három beállítású, mindig Auto-módban indulunk, amely a Comfort- és a Dynamic-állítások között keresi a vezető pillanatnyi vezetési kedve szerinti legideálisabb beállításokat. Ha csak hang nélkül, kényelmesen, akár dugóban araszolva haladunk, Comfort-módban a legtökéletesebb, Dynamic-módban már emelkedik az adrenalinszint, itt a váltót azonnal Sport-állásba kapcsolja, nem elérhető a Start/Stop-rendszer sem és az alacsony fordulaton nyomatéktól túlfűtött V6-os folyamatosan ugrásra készen várja a gázpedál legkisebb elmozdulását. Ez nem kényelmes városi használat vagy araszolás során, ráadásul az első fokozatot magasabb fordulaton tartja, így a fogyasztással sem leszünk kibékülve. A városi forgatag máshol is kihívásokat rejteget számára.
Opcionális felszereltségek a lézervilágítással kiegészített, sötétített Mátrix LED-fényszórók, melyek elől-hátul dinamikus irányjelzőkkel vannak felvértezve, de navigációalapú dinamikus kanyarfényre is számíthatunk
Vigyáznunk kell vele parkoláskor, a széles, de vékony peres gumik szinte nem is látszanak rajta, a mezei A5 Sportback-modellhez képest nem sokkal, de 23 mm-el szélesebb az RS5. Figyelembe véve az ötküllős Evo-dizájnos, titánszürke matt felnik opciós, egymillió forintos tételét, lehet, nem az üzemanyagszámla lesz az, ami rendszeresen megizzaszt minket. A parkolási csomag sokat segít nekünk, kettéosztva a központi kijelző képét, mögöttes tér mellett az autót felülnézetből is nyomon követhetjük, segédvonalakkal jelzi manővereinket és gondolva a gyönyörű fényezésre és a felnikre, határozott hangjelzéssel még távolinak tűnő akadályokat is idejében jelez.
Kívánságra a négy karika és az RS-emblémák is fekete színben készülnek, új fényezés a turbókék, amely a fekete optikai csomaggal ütős megjelenést képez
Egyszóval nem az a városi vagány, de ha kell, ott is helytáll, élete inkább nyílt utakon vagy akár zárt pályákon zajlik és persze a hosszú utazások szerelmese. A Drive Select kihagyásával közvetlen funkció is létezik az azonnali teljesítmény lehívására, a kormány jobb oldalán RS Mode-gomb segítségével rögtön két beállítás közül választhatunk azonnal. Ezekbe előre programozhatjuk a hajtáslánc egységeit, a rendszer olyan fontos műszaki beállításokhoz is hozzáfér, mint a motor és a sebességváltó érzékenysége, a lengéscsillapítás, a kormányrásegítés, a futómű, a sport-differenciálmű, így ha akarjuk, a legvadabb beállítás mellé is vajpuha kormányzást rendelhetünk. Egyetlen dolog, a sportkipufogó, amely a felemelő hangélményekről gondoskodik, itt már nem állítható, lényegre törően önmagát adja, ha nem szeretnénk, hogy dübörögjünk, kénytelenek vagyunk Comfort-módban használni.
Csinos darab az RS5 Sportback, 29,5 millió forint a kezdő ára, amely a tesztautó estében még 10,2 millióért tartalmaz opciós tételeket, ebből csak a külső megjelenésre nyolc tételt rendeltek 4,2 millió forint értékben
Funkció iktatásával a 12,3 colos virtual cockpit-műszerfal képe is megváltozik, az RS-specifikus teljesítmény-képernyő, amely a fordulatszám-skálát olyan módon vetíti ki, hogy azon szerepeljen a váltást jelző fény is, látványos megoldás, de ha a váltót manuális váltásra kényszerítjük, nemcsak nagyszerű élménnyel gazdagodunk, de a színes kijelzés a szem perifériájába kerülve, önkényesen tudjuk kezelni a fokozatokat. 4000/perc fordulatig 45 fokban fut felfelé a fordulatszám, majd innentől vízszintes kijelzéssel folytatódik a móka, ahol már zöld, majd sárga színnel jelzi, hogy lassan váltanunk kell és érkezünk a 6000-es fordulatnál a piros mezőbe. Persze nem csak a színek miatt nagyszerű játék. Egy igen fürgén dolgozó nyolcfokozatú tiptronic-váltóval van dolgunk, amely szinte kívánja ezt a fajta felhasználást és nem mellesleg finoman kidolgozott alumínium váltófülekkel irányíthatjuk a váltásokat.
A kezdetektől fogva 450 lóerővel került piacra, amely immár a takarékosság jegyében egy 2,9 literes V6-os erőforrásból származik, ikerturbóval lélegeztetve
A műszerfal két szélén pedig eme felhasználási területhez tartozó információkat oszt meg velünk, mint a maximális g-gyorsulási értékeket vagy százalékos kimutatással a lóerők és a forgatónyomaték felhasználását. Persze külön lehívásra a szélein átlagos információkat is kérhetünk, de az RS-mód használata mellett hagyományos műszerfal-kép is kérhető akár teljes képű térképpel. Ez talán abból a szempontból lehet fontos, hogy a modellfrissítés során eltűnt az eddigi a műszerfal két szélén található üzemanyagszint- és vízhőfok-kijelzés, ezt most csak külön beállítással tudjuk elérni.
Egy igen fürgén dolgozó nyolcfokozatú tiptronic váltóval van dolgunk az RS5-ben, a váltókar sík felülete a könyöklő kiegészítőjeként is jó szolgálatot tesz
Talán furcsa, de közúti használat során az RS-mód használata nem a legvidámabb felhasználás tökéletes példája, de nem száguldhatunk vele állandóan és az élmény ott van akkor is benne. Városi tempó mellett a fokozatok felkapcsolását mély dörmögés mellett apró, de figyelemre méltó durrogás kíséri, és ahogy fentebb már írtuk, sokáig tartja magasabban a fordulatot és közben hangélményeket varázsol, aminek hiányában betegesen az RS-gomb felé nyúlunk, miközben a kipufogóhangok átjárnak minket. A fékezéskor sípolós fékek – opciósan vörös színű féknyergekkel – is rögtön versenyautós feelinget ébresztenek.
Az integrált fejtámlás ülésekben pöffeszkedve akár gerincnyújtással ellátott masszásfunkciókat is élvezhetünk
A luxust sem hanyagolja, áhítattal élvezve képességeit, az integrált fejtámlás ülésekben pöffeszkedve akár gerincnyújtással ellátott masszásfunkciókat is élvezhetünk az amúgy teljesen tipikus audis belső térben. RS-specifikus dolgot sem találunk benne, a kormány RS-emblémáját és a Alcantara bevonatú kagylóüléseket leszámítva akár egy sima A5 Sportback-modellben is ülhetnénk. A szabadon álló 10,1 colos kijelző gyönyörű 3D-s grafikája mellett „lifetime” navigációs képességgel segíti közlekedésünket és itt jeleníthetők meg teljesítményorientált felhasználás mellett a hajtás hőmérsékletével, sport-differenciálművel, a guminyomással és az abroncsok hőmérsékletével kapcsolatos információk.
Vigyáznunk kell vele parkoláskor, gyönyörű felniken gurul, a széles, de vékony peres gumik szinte nem is látszanak rajta, a mezei A5 Sportback-modellhez képest nem sokkal, de 23 mm-el szélesebb az RS5
Aki biztonságosan vezethető kupét keres, családiasan négyajtós verzióban, példásan erőteljes motorral és ráadásul nem akar lemondani a sportosság vizuális tulajdonságairól, az jó helyen jár az Audi RS5 Sportback-modellel. Egyedinek is tekinthető a piacon, hiszen presztízs márkás konkurenseknek nincs hasonló modelljük, kétajtós vagy szedán modellben gondolkodnak, igaz, az Audinak viszont az utóbbiból csak a legkisebb RS-modellben, az RS3-ban létezik.
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Egyre többen kapnak légúti fertőzést, a koronavírus is újra támad.
Az alkotó ismét elemében – a Brooklyni mese szórakoztató, igényes komédia, a Belvárosi Színházban, az Orlai Produkció gondozásában.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!