11 magyar tudós a klímatudomány 10 üzenetét küldi a világnak
A nyilvánosság számára küldenek figyelmeztetést, egyben javasolnak lehetséges megoldásokat az éghajlatváltozás enyhítése, a Föld élhető jövője érdekében.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Érdekes lépésre szánta el magát az Audi, S6-os modellje 1994 óta ékesíti a piacot, mint az A6-os nagy teljesítményű változata, amely kizárólag Quattro-rendszerrel és benzines erőforrásokkal volt kapható.
Ezt most az Audi teljesen újragondolta, vagyis pontosan az összkerékhajtást – amely továbbra is az alap részét alkotja – érintetlenül hagyta, csak a meghajtást képező erőforrást V6-os dízelmotorra cserélték. Pedig az S6-os modellek pályafutásuk elején még 230 lóerős, öthengeres benzines motorral, későbbiekben különböző teljesítményű V8-as erőforrásokkal reptették őket, amelyek az RS6-os verziók alapját is képezték. Pályafutása csúcsán a Lamborghini Gallardóból származó 5,2 literes V10-es aggregáttal bélelték ki az elejét, melyet 2015 után egy újabb V8-as, de már turbós megoldással tették élhetőbbé.
Háromliteres V6-os TDI-aggregát dolgozik benne, 349 lóerő teljesítménnyel. Az erőátvitel feladatát nyolcfokozatú tiptronic automatikus sebességváltó és a quattro állandó összkerékhajtás látja el egy önzáró differenciállal kiegészítve (A szerző felvételei)
Az elektromos turbófeltöltő boost-funkciója egészen 1650-es percenkénti motorfordulatig működhet, ennek ellenére vad gyorsulás előtt érezni pici késlekedést, öt másodperc alatt ugrik százas tempóra
Ami nem volt a pályája során, az a V6-os motor és a dízelverzió, most a kettő egyvelegéből kapott rendesen a 2018-ban bemutatott C8-as gyári kódú A6-os alapjaira épített S6-os. Ez a „kiváltság” valójában csak az európai vásárlókat érinti, a világ más piacain szintén V6-os erőforrással, de benzinesként és nem kevesebb, mint 444 lóerővel lesz elérhető a 2,9 literes TFSi S6-os modell. De őszintén ismerjük be, valahol a lelkünk mélyen éreztük, hogy ez a döntés fog születni a márka részéről, hiszen a korábban bemutatott SQ7 és SQ5 modellek is ezt a technikát használják. Az ok is egyértelmű, a jövőre érvénybe lépő új szén-dioxid-kibocsátási korlátozás miatt olyan modellre van szükség, amely fogyasztásával alacsonyan tartja a g/km értéket.
Ahogy eddig is, az S6 modellek nem sokban különböztek a sima A6 típusoktól, hátulról nézve ott a négy kipufogó és a közéjük zárt, visszafogott diffúzor
Minden porcikájában tökéletes a minőségérzet, dízel révén nincs különösen szép hangja, ezért belül hanggenerátorok dolgoznak a kedvezőbb hatásért. Elektromos mozgatású a csomagtérajtó, mögötte 530 literes térrel rendelkezik
A feladat teljesítve, akár 40 másodperc vitorlázásra is képes a 48 voltos hibrid rendszerrel kiegészített erőforrásunk, 6,2 liter gázolajat éget el száz kilométerenként, amihez gyári adatok szerint 165 g/km szén-dioxid kibocsátása párosul. A 48 voltos MHEV-rendszer szíjhajtású indítógenerátorból és a csomagtérpadlózat alatt elhelyezett, lítiumion-akkumulátorból áll. Az indítógenerátor közvetlen kapcsolatban van a főtengellyel és lassításkor akár nyolc kilowatt teljesítménnyel táplálhat vissza energiát, az így nyert elektromos energiát pedig a lítiumion-akkumulátorban tárolja. Ehhez társul, hogy a hibrid technika a Start-Stop rendszerrel kiegészítve lehetővé teszi 22 kilométer/órától a motor leállítását és újraindítását, mellyel újabb deciket tudunk megspórolni. Ha kell, tudja szedni a lábait, 349 lóereje nem tűnik elsőre soknak, de dízel révén a folyamatosan elérhető 2500 és 3100 percenkénti fordulatszám közötti tartományon, hatalmas, 700 newtonméter maximális forgatónyomaték jelenti igazi előnyét.
A 349 lóerős erőforrást rendkívül kulturált járás jellemzi, nem vadul, mint az eddigi S6-os modellektől megszokhattuk, hanem egyszerűen alacsony fordulatról csak tol és csak tol
Az ajtókat szervomotor húzza a helyére, nyitáskor az alumínium küszöbborítás S emblémával megvilágított. Az ülések kényelme egészen kiváló, kívánni sem lehetne igényesebb körülményeket vezetéshez
Alacsony fordulatról tomboló nyomatékának köszönhetően az S6 álló helyzetből mindössze öt másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. Ez legfőképp az elektromos hajtású kompresszornak köszönhető, amely erőteljes gyorsítások végett egy elektromos légsűrítős boost-funkcióval szolgál. A gyári lexikonban csak EPC néven ismert technika ezzel már a kezdetekor elejét veszi a turbólyuk-jelenségének, vagyis csak venné, mert teljesen nem sikerült eltüntetni azt, padlógázas gyorsításkor érezni a késlekedést, majd hirtelen jön a robbanásszerű gyorsulás, amely hatalmas nyomatékának és a remekül hangolt nyolcfokozatú automata váltónak köszönhetően végsebességig – amit 250 km/órában limitált a gyár – szinte rezzenéstelen vehemenciával tolja.
Ez a késlekedés autópályás kigyorsításkor sem enyhül, további érdekessége, hogy minden létező lehetőséget, sport- vagy Dynamic-módba kapcsolva is a fogyasztás csökkentést tartja szem előtt, nem erőlteti a visszaváltásokat, valamint a kormány mögött elhelyezett váltófülekkel ügyködve is hamar visszatér manuális módból sima automatába, és egyből több fokozatot is felpakolva, tanítva minket az alacsony fordulaton való közlekedésre.
12,3 colos kijelzőn az S6-nak külön megjelenítés is jár, egy fordulatszámmérő uralja az egészet, ha szükséges, a bal oldal szabadon konfigurálható
A futómű összes részegységének működését egy elektronikus futóműplatform szabályozza, ha kell, ezredmásodperces ütemezésben koordinálja a lengéscsillapítók munkáját
Szinte természetes a Quattro összkerékhajtás jelenléte az S6-ban, ez itt az alap része. Hozzátartozó önzáró központi differenciálműve normál helyzetben 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. De okosan, nyomatékát, ha kell, a kedvezőbb képességekkel rendelkező tengelyre irányítja, ez akár 70 százalékban előre vagy 85 százalékban hátra is kerülhet. Sportos vezetési stílus mellett a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás is rendelkezésre áll. Kormányzása egészen elképesztő, a progresszív kormányzást már alaphangolásban is kimondottan sportos áttételezés jellemzi, de sokat segít a terelgetésben az összkerékkormányzás is, amely 60 kilométer/órás tempóig a hátsó kerekek akár öt fok tartományon az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak be, aminek eredményeképpen akár egy méterrel is csökkenthető a fordulókör átmérője. És ahogy prémium márkától lenni szokott, a futómű megér egy külön misét, esetünkben egy elektromosan szabályozható adaptív légrugózásról van szó, amely az S6 karosszériáját 20 milliméterrel süllyeszti mélyebbre. Háromféle üzemmód szerint állítható be, s a gyenge minőségű utakra a kényelem érdekében Lift-pozíciót, valamint szintszabályzást is kínál. Automata módban az út minősége alapján ő választja meg a beállítást, de 120 kilométer/óra felett 10 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, a Dynamic-üzemmódban pedig a legalacsonyabb helyzetben tartja az autótót.
Teljesen megtelt a motortér a V6-os aggregáttal és kiszolgáló egységeivel, 700 Nm nyomatéka alacsony fordulatról is keményen tolja
24 354 360 forint, ez az alapára az S6-nak, tesztautónkba nyolcmilliós extra többlet van, Navara kék színe inkább elegáns, mint sportos, de az összhatás több mint látványos
Külső megjelenését magasfokú igényesség jellemzi, mint már az alapot adó A6-os modell esetében is tapasztalhattuk. Az S6 esetében az icipicit átdogozott, mélyebbre húzott lökhárítók nagyobb légbeömlőkkel, az alumíniumborítású tükrök, valamint a négy kipufogócsővéggel kiformált, visszafogottan megrajzolt széles hátsó diffúzor határozottabb megjelenést nyújtanak. Az elektromosan nyíló és záródó csomagtérfedél integrált légterelőt hordoz, ami szintén csak diszkréten hangsúlyozza a modell sportosságát, nem úgy, mint hatalmas, 21 colos kerekei, melyeken 255/35-ös gumik húzódnak a kovácsolt megmunkálású duplaküllős alufelnijein.
20 colos kerekeket kapunk a szériafelszereltséghez, tesztautónk 21 colos felniken gurult, mely az adaptív futóműrendszernek köszönhetően minden helyzetben az elvárt értékeket hozza. Mögötte 40 centiméter átmérőjű acél féktárcsák dolgoznak
Belseje még kevesebb egyedi dolgokkal kecsegtet, a sportkormány és a sportülés talán az, ami azonnal feltűnik. Az előbbi vastag fogásával, jó minőségű bőrborítással kényeztet minket, míg ülései maximálisan a sportosság jegyében fogantak. Elektromos derék-, állítható combtámasszal, de integrált fejtámlákkal hatnak a kényelemre, az üléshuzat minőségi. A bőrülések középső részét Alcantara borítja, mely látványos szürke színű rombuszvarrással készült, kényelemre nem lehet panasz, sőt a minőségre sem. Árulkodó jel lehet az A6-os modellből tisztán átvett 12,3 colos műszeregység, ami kiegészült egy egyszerű, de csak az S6 modellben elérhető megjelenítéssel, a kijelző közepét egy vaskos fordulatszámmérő csík uralja, amit szükség esetén, a bal oldalán más, számunkra fontos információval is kiegészíthetünk. A széria szálcsiszolt alumínium dekorbetét, talán ez illik legjobban sportosabb karakteréhez, pedig akár kőrisfát is rendelhetnénk hozzá, sajnos az általa közrefogott fényes, feketeműanyag-elem maradt, nagy felülete igazi por- és ujjlenyomatfogó. Úgymint a középkonzol dupla kijelzője, használatuk készséges és egyértelmű, látványos megoldásként trónolnak a belső térben, de igényességünk érdekében, gombok hiányában állandó használat mellett gyakori tisztántartást igényel. Komfortérzetünkre pozitív hatással van panoráma üvegteteje, valamint a széria négyzónás klímaberendezése, melyet egy ionizátor és egy aromatizáló is kiegészít, folyamatosan ügyelve a levegő minőségére az utastérben.
Matrix LED-fényszórók csinálnak nappali fényt az éjszakéban, elöl és hátul dinamikus irányjelzővel kiegészítve látványos fényjátékkal kedveskednek nyitáskor
Remek autó a megújult S6, erőteljesen és harmonikusan viselkedik, sajnáljuk, hogy egy ilyen modell esetében – persze kiváló teljesítménye mellett – a spórolás a fő téma, de talán vigasztaló, hogy valódi luxus-túraautóval van dolgunk, amely a hosszú utak sportolója lehet. Tán kicsit letépve a láncokat, elszakadva a valóságtól, az új RS6 modellben megmutatják az audis fiúk, hogy van még élet a benzines S-modellekben is.
A nyilvánosság számára küldenek figyelmeztetést, egyben javasolnak lehetséges megoldásokat az éghajlatváltozás enyhítése, a Föld élhető jövője érdekében.
Bár az 1970-es évek óta téma a klímaváltozás a globális fórumokon, de valójában a mai napig nem dőlt el még az sem, hogy a bolygót akarjuk megmenteni vagy az életmódunkat.
A Metropolitan Opera 2024/25-ös kínálatából nyolc előadás látható élőben októbertől mozivásznon, HD minőségben.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!