Egy új dimenzió – Volkswagen ID. Buzz Pro


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A retro stílusból már rengeteg szeletet kiharapott a Volkswagen, de most úgy néz ki, a Buzz modellel csúcsra ért. Mai kor szellemét követve a teljesen elektromos modell megfelelve a mindennapok kihívásainak, minden találkozáskor még mosolyt is csal az arcunkra.

Amellett, hogy busz és kellően praktikus, ötszemélyesként végtelenségig kiszolgálhat egy családot vagy minden utazót, aki a fedélzetre lép. De elsősorban inkább ott kezdenénk vele, hogy maga a látvány azonnal az érzelmekre hat. Töpszli orr, csinos pofi, dizájnos hátsó rész, no meg a kétszínű fényezéssel mindent visz. És ha nyílik az elektromos tolóajtó vagy nyitunk egyet elöl, ugyanez a világos, vidám hófehér belső kompozíció vár minket, mely a karosszéria színével megegyező narancsos belső dekorációval alkot kicsit műteremre hasonlító képet.

Kétszínű fényezése opciós a maga 1,9 milliós tételével, de megkapjuk tőle a 2017-ben bemutatott tanulmány modell teljes pompáját. Szinte változtatás nélkül áll előttünk az akkor bemutatott modell minden dizájn fogása. De, aki még emlékszik a T1-es modellre, melyet 1950 és 1967 között gyártottak, annak sem kell bemutatni ezt a fajta fényezési stílust.

Volkswagen

Állandó gerjesztésű szinkronmotort kapott, amely a hátsó tengelyhez lett beépítve a közvetlen hajtás érdekében, teljesítménye 204 lóerő, nyomatéka 310 Nm

Találunk rajta még egy két fogást, ami a múltba repít vissza, a hatalmas márka jel az elején mindenképp idetartozik, ami a tanulmány modellen összefonódva a LED-es nappali menetfénnyel, még világítást is kapott. Szerencsére itt ennyire nem tolták túl, megelégedtek azzal, hogy a fényszórót körül ölelő fénycsík csak a márkajelig fut össze, de a látvány kedvéért és a tökéletes összhang érdekében fehér betűket varázsoltak bele. Hátsó fertájon pedig az ablakok mögött három fekete díszcsík utal az ős modell farmotoros elrendezésére, ahonnan a levegőt szippantotta magába a négyhengeres boxermotor. Nos ehhez hasonlót sem kell keresnünk. A lapos padló alatt hátsókerék-hajtásúként az állandó gerjesztésű villanymotor bújik meg, melynek 204 lóereje mozgatja a 2,5 tonnás kisbuszt, ami jelenleg az egyetlen erőforrás, ami kapható hozzá.

Volkswagen

Cukorfehér néven kell keresni a konfigurátorban ezt a belsőt, amihez a karosszéria színével egyező betétek társulnak

És a mindent igéző tekintet, a T1 nagy szemeivel tekintett a világra, míg a BUZZ IQ.LIGHT névre hallgatónak a vékonyra húzott LED-Matrix fényszórói szinte beszélnek hozzánk. Nyitáskor mozgatja a tekintetét, és apró fényjátékkal kedveskedik mellé.

Az orr rész jóval tágasabb, mint régen volt, kényelmesen ülünk benne, még a SUV modelleknél is jobb rálátásunk van a forgalomra, ennek egyrészt a 90 cm magasságban elhelyezett ülések az okai, másod sorban a padló alatt elhelyezett akku csomag is jócskán hozzájárul. A szélvédő is messze esik tőlünk, picivel több, mint másfél méterre van a fejünktől, amit Multivan használók már jól ismerhetnek, de itt valahogy fokozódik a helyzet, a vaskos A-oszlop sokat kitakar a világból, de inkább az ülésből a felfelé való kilátás – esetleg jelzőlámpára – roppant kellemetlen tornamutatvánnyal jár, nem is szerencsés elsőnek lenni lámpás szituációknál, ez a dobozvilág nagy sanyarúsága. Cserébe irgalmatlan hely van benne, a csomagtér 1121 literes, a tolóajtók közt egy felnőtt elfér keresztben és a padló-plafon közti 1,05 méter is kellemes, tágas térre enged következtetni, ráadásul a sarokra tolt kerekek sem nyúlnak bele a belső méretekbe. Nyújtott tengelytávval akár hétszemélyesként is rendelhetjük, de a tesztautónk 2989 mm-es tengelytávjához csak ötszemélyesként férhetünk hozzá. Az ülések a második sorban lábakon állnak, a kényelmes pakolászás érdekében a padlóhoz csavarozható állpadlót rendelhetünk hozzá a Comfort csomag „Plus” részeként, így szépen rendezhetjük alá a kábeleket, az ülések háttámlájának határolásával normál csomagtartóként funkcionálhat anélkül, hogy az egész utastéren átgurulna valami.

Volkswagen

Kétszínű fényezése (1,8 millióért) és annak kialakítása a korabeli T1-es modellre utal, tengelytáv hatalmas 11 mm híján 3 méter, ehhez képest a fordulókör 11 méteren belüli

Azért van neki plusz jelentősége is, a második sor üléseinek háttámla lehajtásával síkfelületet kapunk, ahová akár egy 1,2 x 2,2 méteres matrac is be huppanhat, ha szunyókálni lenne kedvünk, alatta pedig marad hely a cuccainknak. Ha mégis plafonig pakolnánk, a csomag részeként raktérhálót feszíthetünk az utasok mögé, hogy semmi ne juthasson az utasok közé, de ami talán érdekfeszítőbb, az a Buzz Boksz hozzá. Ez egy kivehető középkonzol rakodórekeszekkel és rögzítési pontokkal a padlón az első ülések között, amely lazán áthelyezhető akár a második sor utasai elé is. Bár pakoló helyeket nem kell keresni benne, szinte minden kialakítható helyen találunk egy méretes rekeszt, de a rendezésben sokat segít a boksz. Sokat törődtek emellett a praktikummal is, az ajtókban USB-C töltőaljzat és telefontartó is található, az első ülések háttámlájára is került a telefontartó zsebecskékből, de ebben a modellben is megtalálható a műszerfal alsó részéből kihajtható pohártartó, amely praktikussága mellett kihajtásával még egy rekeszt is rejt mögötte.

Volkswagen

Extra kényelmesek a memória funkcióval is rendelkező ülések, van hely benne rendesen, 164 cm a belső szélessége

Az utastér méreteit jól jellemzi az is, hogy ha a bokszot kiiktatnánk, simán hátra tudnánk sétálni a hátsó ülésekhez, melyek 60:40 arányban külön sínen tologathatóak, és a háttámlájuk dőlésszöge is állítható. A második sor üléseinek egyetlen hátránya, hogy a kétszemélyes pad középső része nem kapott Isofix rögzítési pontot, ami egy családos autóként ilyen méretek mellett értékelhető negatívumként.

Volkswagen

Tároló és USB-C töltő minden szegletben található, „Play/Pause” pedálok viccesek, a kihajtható pohártartó okos megoldás, felette az elektromos tolóajtók gombjai találhatók

Az elől trónolók igazán kényelmes ülésekben foglalhatnak helyet, a dupla karfás székek ülőlapjának hosszúsága is módosítható, a memóriás ülések hosszútávon is remek kényelmet biztosítanak. Amit hiányoltunk, az a külön állítható légkeverő egység a hátsó sorokból, de ez sem jelent gondot, bár az üveg felületek nagyok, de a klíma könnyedén tart kellemes hőmérsékletet az utastérben.

Talán az egyszerű műszerfal is utalhatna a felmenőkre, de itt még egyszerűbb a magyarázat, az eddig megismert ID. modellekből lépett át a Buzzba változatlan formában és felhasználás mellett, egyedül az eddig a kijelzőhöz szorosan csatlakozott irányváltó költözött a kormány mögötti bajuszkapcsolóra. Ez azt is jellenti, hogy a jó felbontású, rokonszenves grafikájú központi kijelző alatti, sötétben láthatatlan, simogató felületektől nem szabadult meg a Buzz.

Volkswagen

Dizájnos a lökhárító, cukorfehér fényezése kiemeli a mosolyt az elején, LED-Matrix-fényszórók mint a szemek néznek ránk, nyitáskor üdvözlő funkcióval kedveskednek

Mint az érintőkapcsolós paneltól sem – ahonnan a bal térdünk magasságában a világítást is irányíthatjuk – lesz a szívűnk csücske, ha a lámpán szeretnénk állítani és nem vagyunk figyelmesek – de ha azok vagyunk, akkor is –, könnyen a szélvédő felesleges fűtését dolgoztatjuk.

A vezető előtti apró kijelző csak a legszükségesebb információkat ossza meg velünk, ezen semmilyen állítási lehetőséggel nem tudunk változtatni, max a sávtartó képe tehető ki kicsit nagyobb formátumban vagy jobbra tolódik a kilométeróra a navigáció használatából adódóan.

Egyedül a központi kijelző színvilága változik a hangulatvilágítással összhangban, ami további látványos komponensként jelenik meg az utastérben. A szélvédő aljában található fénycsík nemcsak hangulatvilágítással szolgál, komponál az autó más egységeivel is. Ütközés figyelmeztetés esetén vörösen pulzál, míg navigáció használata közben kék fény fut a haladás irányába, addig a sávváltást fehér fénnyel segíti.

Volkswagen

Nagyon kényelmes a beszállás, bárhova is kaptunk helyet, 90 cm magasra kell felcsücsülnünk. A világos belső jól mutat, de mindennapi használatra nem ajánlott

Ami szerencsés örökségnek számít és nagyon szerethető, az az indulási procedúra leegyszerűsítése. Ha felcsücsültünk az ülésbe, egyszerűen csak a fékre lépünk, majd D-be pattintjuk az írányváltót – amely szintén világítás nélküli – és már mozog is az újragondolt kocka.

A nettó 77 kW teljesítményű akkumulátor által táplált 150 kW-os villanymotor tíz másodperc környékén gyorsítja százra a kisbuszt, ami városi és környéke tempónál kellő dinamikával mozoghatunk. Az autópályás tempó már kivesz belőle rendesen, még érezni benne a lendületet, de fogyasztása drámain változik. Az eddigi szépen összeszedett 22 kWh körüli átlag 30 fölé emelkedik, amivel a „teletank” eddigi 400 kilométeres hatótáv ígérete 220–240 kilométerre csappan.

Volkswagen

Az emelt, csavarral rögzített csomagtérpadló opciós tétel, így kapunk síkfelületet az ülések lehajtásával, a csomagtérajtó elektromos mozgatású

Vegyes használat végül 27,2 kWh átlagot hozott a majd ezer kilométeres tesztút végére, amiben a már említett autópálya mellett sűrű városi használat is szerepelt. Töltése picit kompenzálja a magasabb fogyasztási értékeket, a gyári értékek szerint 170 kW-os töltést érhetünk el vele, több esetben is 180 kW felé emelkedett a teljesítmény, ami nem egészen 30 perc elteltével a 80%-os akkuszintet lépte át. A legtöbb esetben váltóárammal 11 kW-os töltőről próbálkoztunk, ami lassabb töltési sebességet garantál, de folyamatos teljesítményt biztosít, 20%-ról 5 és fél óra alatt éri el a 100%-ot. A navigáció használatával automatikusan töltési pontokkal generál, ezeket felülírhatjuk annak függvényében, hogy milyen töltési elvárásaink vannak, de mindig figyelembe veszi két pont közt a forgalmi szituációkat, valamit az adott pillanatban lévő fogyasztási adatokat.

Volkswagen

Szép a grafika a kijelzőben, megújult operációs rendszer dolgozik benne, a vezető előtti kijelző a kormány állítással együtt mozog

Drive módból sport beállítást is választhatunk, aminek nem sok értelmét látni, nem változik lényegében a főbb komponensek keménysége. A kormányzás mindvégig lágy marad, de határozott visszajelzést ad a vezetőnek, városban ez előnyös lehet a kicsi fordulókőr mellett, de inkább a kényelemre hangolták a vezethetőséget. A fék is hasonló cipőben jár, nincs határozott pont a pedál nyomásakor, erős fékezésre keményen reagál, de finomabb fékezések során meghatározhatatlan a fékpont, nem érezzük pontosan, hol lesz az a pont, ahol fékezésre bírhatjuk.

Cserébe sok asszisztens rendszer vigyáz ránk, ami jó, de a sávtartó rendszer még jó felfestési viszonyok közt is néha elveszti a fonalat. Futóműve rendben van. A hátsó futómű a kakukktojás, szépen rugózik, de a lengéscsillapítás feszesre sikeredett, ennek ellenére nem panaszkodnak az utasok hazai útjainkon. Üresen használva nagyobb aszfalt hibáknál érezni a teherautós tehetetlen mozgást és pattogást hátulról, de nem zavaró, inkább szőrszálhasogatás részünkről.

Volkswagen

27 milliótól konfigurálható a Buzz, az opciós lista hosszú és részletes, tesztautónk 37 millió forintos beruházás

Kevés olyan autó van, aminek ennyire elragadó a hangulata, vonzza a tekintetet, ez nem kétséges, dinamikus és jól használható a Buzz, nagyon szerethető masina. Magas vételára mellett az alapfelszereltsége nem valami kápráztató, és a hatótáv sem az, amire számítunk, de okos tervezéssel messzire juthatunk, de bármeddig is jutunk, mindig vidámak maradunk.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 19.

A Balaton hullámain

A magyar tenger népszerűbb, mint valaha. A menetrend szerinti járatok és a programhajók változatos élményt kínálnak, a tóparti településeket pedig vonattal akár éjszaka is elérhetjük.