Hyundai NEXO – Levegő be! Tisztán ki!


Érkeznek útjainkra a hidrogénüzemanyag-cellás járművek, a Hyundai az ix35 Fuel Cell szabadidőjármű bevezetésével annak idején az autóiparban elsőként kínált sorozatgyártásban hidrogéntechnológiát. A NEXO bemutatásával a vállalat újfent vezető szerepet vállal a szegmensben.

Az új NEXO a legjobb hatótávolsággal büszkélkedhet az üzemanyagcellás és akkumulátoros elektromos járművek között, 666 kilométeres táv a WLTP-mérés szerint, ami a belsőégésű motorral szerelt járművekéhez mérhető. A Nexo nem új modell, a gépjárműpiacon már 2018-ban bemutatkozott, a dél-koreai eladások 2020-ra meghaladták a 10000 járművet, ennek a fejlődésnek keretében a vállalat 2025-ig további 18 környezetbarát gépkocsit vezet be világszerte.

Hyundai NEXO

A szerző felvételei

A Nexo letisztult, nyugalmat sugárzó formaterve, áramvonalas sziluettje és lebegő tetővonala révén külső megjelenése zökkenőmentesen egyesíti magában a funkcionalitást és a dizájnt. A homogén, széles orrkialakítás a letisztult kompozit fényszórókkal rendkívül lényegre törő megjelenést eredményez. A teljes LED-es nappali fények és helyzetjelzők elkülönülnek egymástól, a nappali fényeket egyetlen vékony, folytonos fénysáv köti össze, kihangsúlyozva az elegáns, vízszintes tagolású orrkialakítást. A nappali fények alatt elhelyezett háromszögletű fényszórók egyedi stíluselemként jelennek meg, de ezt a formát követi a hátsó lámpatestek szintén háromszögletű kialakítása, amely LED-technológia alkalmazásával színtelen, és ezáltal tökéletesen harmonizál a selyemfényű, matt külső karosszéria színével.

Hyundai NEXO

Hyundai NEXO

A Nexo az első olyan Hyundai-modell, amely az ajtók síkjába simuló külső kilincseket kapott. Ez a különleges kialakítás letisztult megjelenést kölcsönöz az oldalfalaknak és egyben javítja a légáramlást. Beállítás kérdése, hogy nyitásra a kilincsek automatikusan kiemelkedjenek rejtekükből, csak a vezető oldalán vagy mind a négy oldalajtó esetében. A mechanizmus az autó beindítása után öt másodperccel visszahúzza a kilincset. Amint a gépkocsi sebessége meghaladja a 3 km/órát, a kilincsek automatikusan visszasimulnak a felületbe. De talán a legfontosabb, mint minden környezettudatos autó esetében, így itt is az aerodinamikailag optimalizált formaterven van a hangsúly.

Hyundai NEXO

Hyundai NEXO

Az autó orrán, farán és oldalán számos, diszkréten elhelyezett aerodinamikai célú megoldással találkozhatunk. Az első lökhárító alsó felén például mindkét oldalon légfüggönyt alakítottak ki. Az utascella körüli légáramlatokat a D-oszlop részét képező légcsatornákon vezetik át. A légellenállást olyan további részletek javítják, mint a visszahúzható külső kilincsek, a rejtett hátsó ablaktörlő, a teljesen burkolt fenéklemez vagy a D-oszlop részét képező, nagyméretű csatornák. De ezek mellett a hajtáslánc oxigénellátásáról a hűtőmaszk nagyméretű légbevezető rostélya mellett hátul kialakított, kisebb méretű légbeömlők gondoskodnak. Hogy mire elég ez a sok kacatolás a karosszérián? A WLTP-mérés szerint 666 kilométeres hatótávra. Úgy, hogy mellette még jól is mozog, álló helyzetből 9,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára és a végsebessége az elvárt eredményt hozza, ami 179 km/óra. Tesztutunk alatt még nem volt lehetőség a fogyasztás mérésére, így ha hiszünk a gyári adatoknak, 0,95 kg hidrogént használ el száz kilométerenként.

Hyundai NEXO

Hyundai NEXO

Megszokást igénylő adat ez. Ha a Magyarországon frissen átadott egyetlen, de még a nyilvánosság előtt lezárt hidrogéntöltő-állomásra betévedünk, a 700 bar nyomáson tartott hidrogénből mindössze 5 perc alatt teljesen feltölthető a Nexo, amelynek tartályai hat kilogramm befogadására alkalmasak.

Hyundai NEXO

Kuriózuma miatt a hidrogén egyelőre nem olcsó üzemanyag, hozzánk legközelebb Bécsben tudunk „tankolni”, ahol egy kilogramm hidrogén-üzemanyag ára 9 euró körül mozog, ami nagyjából 19 ezer forintos vásárlási összeget jelent a Nexo esetében, amivel 660 kilométert tudunk füstmentesen autókázni. De ennél fontosabb, hogy üzemanyagcellás járműként egyáltalán nem bocsát ki koromrészecskéket, sőt, használat közben megszűri és tisztítja a levegőt. A Nexo rendkívül tartós membrán-elektróda katalizátorára és új hajtásvezérlő technológiájára kiemelkedő, soha nem látott mértékű, mérnökök szerint legalább 10 éves és 160000 kilométeres élettartamot ígér. Vezethetősége teljesen steril, olyan, mint egy elektromos autó, csak a hajtásból adódó elektromos motorok hangja nélkül, ha megtörnénk a végtelen csendet, akkor felső kategóriás Krell-audiorendszer gondoskodik a koncerttermet idéző, nagyszerű hangzásról.

Hyundai NEXO

A belső tér is teljesen egyedi megjelenésre hajaz, az ultramodern technológia a purizmussal alkot harmóniát. A jármű jellegzetesen purista természetét a belső felületeknél alkalmazott bioanyagok fokozzák. Az utastér leglátványosabb eleme a két nagyméretű LCD-képernyővel felszerelt, széles műszerfal. A frissen integrált monitorok teljes mértékben átalakítják a műszerfal felépítését. A műszerfal optikai tömege jelentősen csökkent és ezzel párhuzamosan javult a belső térérzet, köszönhetően a szellős, világos, csaknem panorámakép-szerű kialakításnak. A kétküllős kormánykerék kéttónusú színvilága jól egészíti ki a belső tér modern, letisztult stílusát. A fedélzeten található két nagyméretű LCD-képernyő – egy 12,3 colos, ami a navigációs kijelző és egy 7 colos, amely a vezető előtti műszeregység – grafikája tökéletes, látványosan járul hozzá a belső tér modern hangulatához.

Hyundai NEXO

A belső tér másik látványos eleme az az emelt pozíciójú, hídszerkezetű középkonzol, amely ultramodern megjelenése mellett ösztönös kezelhetőséget tesz lehetővé. Az elektronikus sebességváltó, az üzemmódok és a klímaberendezés kezelésére nyomógombok szolgálnak, szintén kézzel fogható a navigációs rendszer központi kezelőszerve. Az emelt padlókonzol alatt személyes tárgyak elhelyezésére alkalmas tárolórekesz található. Ezen a tágas tálcán alakították ki a vezeték nélküli telefontöltőt, valamint két USB-csatlakozót is elhelyeztek ugyanitt.

Hyundai NEXO

A három, egyenként 52 literes kisméretű hidrogéntartályoknak köszönhetően jobb helykihasználást tesz lehetővé az utastérben, ezért a szabadidő-járművektől elvárt tágasságot nyújtja, míg a teljesen sík padlójú csomagtartó kapacitása 461 liter, az üléseket előre döntve 1466 liter. A Nexo is rendelkezik a Hyundai SmartSense aktív biztonsági és vezetőtámogató rendszerével, amely olyan technológiákat tartalmaz, mint az ütközésmegelőző funkciók vagy a sávkövető asszisztens, a holttéri ütközésre figyelmeztető rendszer vagy a hátsó keresztirányú ütközésre figyelmeztető rendszer. De autonóm mobilitási funkciókkal is rendelkezik, mint például az automatikus parkolást segítő, távvezérelt rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a jármű önállóan leparkoljon vagy kiálljon a parkolóhelyről, akár vezetővel, akár anélkül.


Kapcsolódó cikkek

2021. július 30.

Balatoni zöldregatta

Az elektromos hajók nagy augusztusi seregszemléje ráirányítja a figyelmet az egyre modernebb és nagyobb teljesítményű e-hajókra, melyeket több magyar gyártó is kínál.

2021. július 28.

Audi RS modellek Közúti RobannáS

Végtelen kalandban lehetett részünk, az Audi egy kaptafa alatt mutatta meg a média részére az összes galád teljesítményű RS modelljét, de közelebbről ismerkedhettünk a szintén nem gyenge e-tron GT modellel, amely egy jó kapocs a kétféle motorfajta közt, valamint engedve a napfény csábításának, egy kabrió S modell is a kezünk közé került.

2021. július 23.

Szabadtéri fesztiválok, játékok

Új és már jól ismert fesztiválok, színházi, zenei programok sora vár minket Magyarországon 2021-ben, egész nyáron – végre, újra! Csemegézünk az augusztusi, sőt szeptemberi kínálatból!