Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A bakelitlemez és a kazetta után hamarosan akár a CD is szép emlékké válhat. A 120 mm átmérőjű, és 1,2 mm vastag Compact Disc idén ünnepli harmincadik születésnapját, ám eladási számait vizsgálva a szakértők úgy vélik: mostanra a magyar lemezpiac lényegében összeomlott. Az elmúlt tizenöt évben tizedére esett vissza az eladott CD-k száma. S míg 1992-ben százezer volt az aranylemez határa, 2009-től már az ötezer példányban elfogyó lemezek is bearanyozódnak. Ráadásul manapság csupán ezer-háromezer darabot veszünk meg átlagosan egy-egy lemezből. A CD nem fog teljesen eltűnni, csak hasonló rétegigényt elégít majd ki, mint napjainkban a bakelitlemezek – mondják az optimistábbak. Jó hír, hogy nem hallgatunk kevesebb zenét, sőt az internettel sokszínűbb lett a zenei kínálat. A felmérések szerint a fiatalok leginkább ingyen letöltik az internetről kedvenc számaikat, s jóval kisebb arányban vásárolnak hangfelvételeket, mint az idősebbek. A zenei ízlést régen egy báty, egy barát, az osztálytársak és a zenecsatornák befolyásolták, a ’90-es évektől a báty szerepét az internet tölti be, a zenecsatornáét pedig a DJ-k vették át.
„A zeneiparban az ezredforduló óta érződik a kézbe vehető, fizikai hanghordozók eladásának válsága. Az internetes terjesztéssel folyamatosan változnak a fogyasztói szokások: az emberek sokkal gyorsabban, egyszerűbben, kényelmesebben akarják megtalálni a kedvenc zenéket, sokszor nem a hivatalos csatornákon keresztül, hiszen a technikai lehetőségekkel e csatornák nem minden esetben esnek egybe” – magyarázza Tóth Péter Benjamin, az Artisjus Jogvédő Iroda munkatársa.
A változás nem hirtelen, hanem másfél-két évtizedes távlaton történt meg, ennek ellenére a zeneipar láthatóan nehezen alkalmazkodik az új környezethez: a legális internetes zenei szolgáltatások még csak most indulnak el tömegesen. „A zene rajongóinak és az Artisjus egyesület tagjainak – a dalszerzőknek – ebben a változásban azonos a célja: minél többféle zene minél egyszerűbben jusson el a rajongókhoz. A hazai zenefogyasztókat elsősorban nem az mozgatja, hogy legálisan vagy illegálisan férnek-e hozzá a dalokhoz – ők egyszerűen csak zenét szeretnének hallgatni. A zeneterjesztés problémáit ezért nem a jog fogja megoldani. Bár nehéz jósolni ezen a területen, de azt gondoljuk, hogy 3-5 éven belül az előfizetéses online zeneboltok, illetve a felhő-alapú streaming-megoldások (a kívánt zenét csak ideiglenesen töltjük fel a világháló felhőjéből) válnak fő zeneforrássá, hiszen ezek használata jóval egyszerűbb és megbízhatóbb, mint a fájlcserélőké, illetve nem csak számítógéppel, de telefonnal vagy táblagéppel is jól használhatók” – magyarázza a szakértő.
Üzleti modelltől függ, hogy ezt ingyenesen tehetjük, mert a reklámokra épít a rendszer, ahogyan például a YouTube vagy pedig egyhavi előfizetés által. Sikerükben a megfelelő árazásnak kulcsszerepe lesz, és az Artisjus ebben a kérdésben már most rugalmas partner, ahogy a Dalok.hu-val, az iTunes-szal, a YouTube-bal vagy most éppen a Muzziával kötött megállapodásaik is ezt bizonyítják.
A CD-kiadás a zenészek fontos bevételi forrása volt, ám ennek visszaszorulása önmagában nem feltétlenül okoz válságot. Más típusú bevételek, például a tv-s elhangzások, az előadási jogdíjak már most is nagyobb szerepet töltenek be a szerzők számára, mint a lemezeladások. Ugyanakkor az is igaz, hogy a hagyományos CD-kiadás a csúcspontján az összes felhasználási forma közül a legalkalmasabb volt arra, hogy a széles fogyasztói igényeket a piac nyelvére lefordítsa. Ezért is fontosak a most induló legális szolgáltatások, amelyek ebből a szempontból átvehetik a lemezkiadás szerepét.
Az egyik ilyen cég, a Muzzia Hungary Kft., amely korlátlan és igény szerint alakítható zeneelérési (streaming) szolgáltatást, legális hozzáférést nyújt a hazai és a világ legnagyobb kiadóinak zenei repertoárjához. Március végén egy performansz keretében szimbolikusan eltemették a harmincéves adathordozót, a CD-t a fővárosi Erzsébet téren. Az eseményen több ismert zenész és énekes is részt vett, akik azt hangoztatták: mindenkinek az az érdeke, hogy minél több zenét hallgassunk, amelyekhez legális úton jutunk. Az új szolgáltatás kialakítása külföldi és magyar technológiai partnerekkel együttműködve történt. Elsőként Magyarországon vetik meg a lábukat, majd hamarosan a kelet-közép-európai régió több országában is tervezik az indulást. A streaming teljesen más elven működő technológia, mint a letöltés. Az észak- és nyugat-európai országokban már évek óta jól működő és népszerű zenehallgatási mód. A „felhőzene” nagyszerűsége abban rejlik, hogy a milliónyi tartalom nagyon könnyen kezelhető, felfedezhető és igény szerint alakítható. Továbbá eszközfüggetlen, hiszen bármilyen számítógépen, illetve iPhone és Android okostelefonokon, táblagépeken is elérhető. A mobilra könnyen letölthető alkalmazással azonnal, egyszerűen használható. A felhasználó által összeválogatott zenék internet kapcsolat nélkül is hallgathatók, és folyamatosan szinkronizálódnak, így azok egységesen minden eszközön elérhetőek. A kiváló hangminőséget a Dolby Pulse technológia biztosítja. A Muzzia katalógusa magába foglalja a négy nagy (Warner, Sony, Universal, EMI), valamint a hazai és nemzetközi független kiadók tartalmait. Jelenleg több mint 13 millió dal hallgatható, de a kínálat napról napra bővül. A zenékre album, előadó és dalcím alapján is lehet keresni, valamint különböző hangulatban, illetve stílusban készített válogatások is készíthetőek. A kedvenc albumokból, illetve dalokból összeállítható saját playlistek akár offline módban is meghallgathatók az okostelefonon. Egy regisztrációt követően több eszközre is telepíthető az alkalmazás, de egy időben csak egy készüléken hallgatható a zene. Az egy-, három-, hat- vagy tizenkét havi Muzzia előfizetés automatikus bankkártyás fizetéssel, átutalással is történhet, de hamarosan a mobilfizetéssel is működni fog.
Krausz Viktória
CD-történet
1979-ben a Philips és a Sony egy rendkívüli képességekkel rendelkező kutatócsoportot hozott létre, az új digitális audiolemez megalkotására. A mérnökcsoport vezetői Kees Immink és Toshitada Doi voltak. Több mint egyéves kutatás után a mérnökcsoport nyilvánosságra hozta az ún. „Vörös Könyv”-et, amely a Compact Disc alapjait és struktúráját tartalmazta. A technológiai eljárást már az 1970-es évek elején kidolgozták. A Philips szabadalmaztatta az általános gyártási eljárást, amely a videó LaserDisc technológiáján alapult, valamint az Eight-to-Fourteen Modulation (EFM) technológiát, amely egyszerre nyújt hosszú lejátszási időt és magas ellenálló képességet az ujjlenyomatokkal és karcolásokkal szemben. Az első kereskedelmi forgalomba került CD 1982. augusztus 17-én készült el. A Philips hivatalos adatai szerint a németországi Hannoverben található első gyártósorról az Abba The Visitors című albumának példányai gördültek le elsőként. A CD tömeggyártási technológiája egy hidraulikus nyomásnak nevezett eljárás alapján történik, amely során kis műanyag granulátumokat magas hőmérséklet és jelentős nyomás hatására felhevítenek, majd ezt a forró olvadékot megfelelő formákba öntik, hagyják hűlni és megszilárdulni. Amikor elérte a megfelelő hőmérsékletet, a műanyagkorongokat robotkarok segítségével emelik ki az öntőformából, és vágják bele a 15 mm-es lyukat a közepébe. Ez az eljárás eredményezi az üres CD lemezt. Miután a fémréteg is felkerült a lemez felületére, a CD készen áll a felhasználásra.
A CD írás során nagy erejű lézerrel kezelik a felületet. Először egy negatív lemezt készítenek, amely a sokszorosítás alapjául szolgál. 1985 júniusában a CD-ROM-ot (csak olvasható memória) és 1990-ben az újraírható CD-t (CD-RW) mutatta be a Sony és a Philips. Az írható CD-ken az információt a polikarbonát hordozó alatt elhelyezkedő nagyon vékony, filmszerű szerves festékrétegbe égetik be. A CD-k az idő során nem csupán tárolóképességükben, hanem szerkezetileg is sokat fejlődtek. Amikor megjelentek az újraírható CD-k, az olvasófejeken is változtatni kellett. Ezeknél ugyanis olyan lemezanyagot kell használni, amely törölhető, azaz képes visszanyerni eredeti állapotát. Az újraírható CD-k felülete tükröződő és egy különleges festékkel van bevonva. Az írónak három, különböző erősségű lézersugárral kell rendelkeznie. A leggyengébb az olvasó lézer, amely nem változtatja meg a CD-t. A legerősebb az író lézer, ez annyira felmelegíti a festékréteget, hogy az opálossá válik, így később a lézersugár nem tud visszaverődni a CD felületéről. A törlő lézer erőssége a másik kettőé között van, és csak annyira melegíti fel a CD-t, hogy amikor a felső réteg lehűl, átlátszó legyen. A CD-t eredetileg a hanglemezek utódaként emlegették, kezdetben valóban csak zeneszámok tárolására alkalmazták, de inkább adathordozóként vált sikeressé.
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!