Érdemes felkészülni a kiberkockázatok kezelésére


A bűnözők a kibertérben egyre inkább a fogyasztók megtévesztése, érzelmi manipulációja révén érnek célt, ezért erősíteni kell az ügyfelek pénzügyi tudatosságát, fel kell készíteni őket a kockázatok kezelésére – mondta Túri Anikó, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) közigazgatási államtitkára a KiberPajzs Edukációs Program aktualitásait ismertető sajtótájékoztatón Budapesten csütörtökön.

Abból az alkalomból, hogy a GFM is csatlakozott a programhoz megjegyezte: amellett, hogy szükséges emelni a fogyasztók védelmi szintjét, növelni kell a pénzforgalmi szolgáltatásokba vetett bizalmat is, és fontos az is, hogy a csalás áldozatává váló fogyasztók segítséget kapjanak.

Felhívta a figyelmet arra, hogy haladéktalanul jelezni kell a pénzügyi szolgáltatónak, ha valaki csalás áldozatává vált, hogy minél hamarabb ki tudják vizsgálni a körülményeket. Amennyiben a tranzakciót nem hagyták jóvá, az ügyfél visszakapja a pénzt – fűzte hozzá.

Rámutatott arra, hogy sokszor az érzelmi ráhatás eredményeként az ügyfél jóváhagyja az ügyletet, megadja a manipulatív telefon hatására az érzékeny adatokat, de ilyenkor is mindent meg kell tenni a csalók felderítése érdekében.

Ahhoz, hogy a bűncselekményt feltárják, az ügyfélnek közvetlenül is szükséges a nyomozó hatóságokhoz fordulnia – figyelmeztetett. Akit Magyarország területén belül a csalók megtévesztenek és emiatt krízishelyzetbe kerül, nyolc napon belül jogosult az áldozatsegítő szolgáltatásra – hangsúlyozta az államtitkár.

Aláhúzta: a GFM célja, hogy minél nagyobb hangsúly kerüljön a jövőben a csalás áldozatává válók megsegítésére és tájékoztatására. A digitalizáció révén egyre hangsúlyosabbá válik az elektronikus pénzforgalom, és ezzel párhuzamosan a pénzügyi visszaélések száma is megnövekedett – összegezte Túri Anikó a sajtótájékoztatón, amelyet az MNB Youtube csatornáján is lehetett követni.

Patai Mihály, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke az eseményen kiemelte, hogy a magyar elektronikus pénzforgalmi rendszer biztonsági szempontból is kiemelkedő a nemzetközi mezőnyben, ugyanakkor fontos foglalkozni a visszaélések megelőzésével, illetve növelni kell a tájékozottságot.

Arra is kitért, hogy egy központi visszaélésmegelőző rendszert készítenek elő, amelynek a felelőse a GIRO Zrt. lesz, és kérte a szükséges jogszabályváltoztatásokban való közreműködést a GFM-től. A kiberpajzs.hu honlap is hozzá fog járulni ahhoz, hogy sikeresek legyenek a kezdeményezéssel – vélekedett.

Elmondta azt is, hogy az edukációs programhoz a GFM mellett a több millió ügyfelet kiszolgáló Magyar Államkincstár is csatlakozott.  Mint ismert, tavaly ősszel az MNB, a Magyar Bankszövetség, az Országos Rendőrfőkapitányság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet, valamint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság KiberPajzs néven közös kommunikációs és edukációs kampányt indított. A kezdeményezéshez időközben az Igazságügyi Minisztérium, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága és legutóbb a Magyar Államkincstár, illetve a GFM is csatlakozott.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 21.

Az EU a mesterséges intelligenciáról (MI) szóló rendeletet fogadott el

Az Európai Unió Tanácsa a mesterséges intelligenciáról (MI) fogadott el rendeletet, mely az EU egységes piacán „mind a magán-, mind a közszereplők körében elő kívánja mozdítani a biztonságos és megbízható MI-rendszerek fejlesztését és elterjedését az alapvető állampolgári jogok tiszteletben tartásának szavatolása mellett”.

2024. május 21.

A megalapozottság, kiegyensúlyozottság és időszerűség jellemzi a Szombathelyi Törvényszék ítélkezését

A Szombathelyi Törvényszék ítélkezését a megalapozottság, a kiegyensúlyozottság és időszerűség jellemzi, ráadásul a leterheltség növekedése ellenére sikerül a folyamatban lévő ügyek számát folyamatosan csökkenteni – hangoztatta értékelőjében a vármegyei összbírói értekezlet előtt tartott sajtótájékoztatóján kedden Körmenden a az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnökhelyettese.

2024. május 21.

Kötelező lesz az elektronikus aláírás

Nagyot fejlődött az elektronikus dokumentumkezelés és az ügyintézés, de egy kritikus ponton általában megbicsaklik a folyamat – ez pedig a hitelesítés. Legyen szó magánszemélyek hivatali vagy szolgáltatói ügyintézéséről, esetleg két vállalkozás közötti üzleti szerződésről, a legtöbb esetben a teljesen digitalizált folyamat egy pontján belép az analóg világ: amikor a dokumentumokat kézzel írják alá az érintett felek. Hamarosan azonban komoly változás várható – számol be az ITBusiness.hu.