Etikátlan és jogsértő a célzott reklám?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy amerikai szenátor törvényjavaslata azzal vádolja a nagy technológiai cégeket, hogy a célzott reklámokkal beavatkoznak a felhasználók magánszférájába.

Josh Hawley, republikánus szenátor kedden jelentett be egy olyan jogszabályt, amely szankciót helyez kilátásba a nagy amerikai technológiai vállalatokra, ha célzott reklámokat értékesítenenek vagy közvetítenek a felhasználók felé.

A „Viselkedésalapú hirdetések alacsonyabb szintű szolgáltatásokat nyújtó (rossz hirdetések) törvény” nevet viselő törvényjavaslat célja, hogy visszaszorítsa a nagy technológiai vállalatok, mint például a Facebook és a Google azon gyakorlatát, hogy széles körű adatgyűjtést végeznek, a felhasználók viselkedésének elemzése érdekében.

Az ilyen vállalkozásokra nem terjedne ki a Kommunikációs tisztességről szóló törvény 230. szakasza – amely védi az online vállalkozásokat a felhasználók által a felületeiken közzétett tartalmakért való felelősségtől. Ezt a jogi védelmet a demokraták és a republikánusok is kritizálták a technológiai társaságok által az online tartalom moderálásával kapcsolatban hozott döntések miatt.

Kedden, Brian Schatz demokrata szenátor és John Thune republikánus szenátor meghallgatást tart majd az említett 230. szakasz szerepének felülvizsgálatára.

Donald Trump májusban bevezetett egy olyan rendeletet, amely új felügyeleti eszközöket vezet be a technológiai cégek tartalmi moderálási döntéseivel kapcsolatban, és támogatja a jogalkotást a 230. szakasz hatályon kívül helyezésében vagy gyengítésében, annak érdekében, hogy a közösségi médiaplatformokat megfelelően szabályozzák.

„A nagy technológiai vállalatok manipulatív reklámrendszerének hatalmas rejtett ára van, amelyben szinte semmit nem kapnak vissza a felhasználók, csak a techcégek gazdagodnak” – mondta Hawley, a tech vállalatok nyílt kritikusa és Trump egyik fő szövetségese. „A gyermekek magánszférájának megsértése, és a bizonyos szempontból kifogásolható tartalmak cenzúrása igenis reális veszélyek.”

Hawley legutóbbi javaslatát, amely megtiltja a szövetségi alkalmazottaknak, hogy a TikTok kínai közösségi média alkalmazását használják a kormány által adott telefonjaikon az Egyesült Államok Szenátusának Belbiztonsági Bizottsága egyhangúlag elfogadta, és az USA Szenátusa elé viszi szavazásra.

A Facebook és a Google egyelőre nem reagált az új törvényjavaslatra.

(reuters.com)




Kapcsolódó cikkek

2024. november 21.

Egyre gyakoribb a terhelt és az ügyészség közötti egyezség

Folyamatosan nő a bűncselekmények száma Magyarországon. Komolyabb figyelmet fordít a vádhatóság a bűncselekményből eredő vagyoni hátrány visszaszerzésére. Gyakoribbá váltak az alkuk az ügyészség és a bűncselekmény elkövetői között. Többek között ezek a főbb megállapítások vonhatók le abból az éves összefoglalóból, amelyet a legfőbb ügyész pár hete nyújtott be a Parlamentnek. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segít elemezni az adatokat.

2024. november 21.

Médiatanács: nem terjesztett LMBTQ-propagandát a TV2

Újabb rádiós médiaszolgáltatási lehetőség használatára kiírt pályázati eljárásban hirdetett nyertest a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa november 19-i ülésén, amelyen azt is megállapította, hogy a Sztárban sztár All stars egyes, nézők által kifogásolt epizódjai nem voltak jogsértőek. A testület tájékoztatást kapott arról is, hogy a Fővárosi Törvényszék elutasította a Magyar RTL Televízió Zrt. Médiatanáccsal szembeni keresetét egy eljárás felfüggesztése iránt induló eljárásban.

2024. november 20.

NEM OKÉ – Összefogás az iskolai zaklatás ellen

A NEM OKÉ kampány célja, hogy az iskolai bántalmazást át- és túlélők trauma- és gyógyulásbeszámolóinak segítségével reményt adjon a jelenleg érintetteknek. A WMN-hez érkezett történetekből, a ma már felnőtt érintettek írásaiból is jól látszik, hogy a gyerekkorban átélt traumák nem múlnak el nyomtalanul.