Hogyan használja a Google a felhasználók adatait?

Az ausztrál versenyhatóság véleménye szerint a Google tulajdonosa, az Alphabet Inc. a felhasználók megtévesztésével szerezte meg a személyes adataikat, hogy azokat célzott reklámozásra használja. A versenyhatóság több millió dolláros bírságot helyezett kilátásba és precedensként kezeli az ügyet.


Az ausztrál versenyhatóság vizsgálata része a világon egyre növekvő adatvédelmi ellenőrzéseknek. Többek között az Egyesült Államok és az európai adatvédelmi hatóságok is vizsgálják, hogy a technológiai vállalatok hogyan kezelik a felhasználói adatokat.

A bírósági iratokban az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóügyi Bizottság (ACCC) azzal vádolta a Google-t, hogy nem kapott kifejezett hozzájárulást a felhasználóktól vagy nem tájékoztatta őket megfelelően arról a 2016-ban bevezetett programról, amelyben a felhasználók Google-fiókban tárolt személyes adatait összekapcsolják a böngészési tevékenységeikkel.

“Ez a változás … sok pénzt hozott a konyhára a Google-nak” – nyilatkozta Rod Sims a Bizottság elnöke. “Szerintünk ezt félrevezetéssel érték el.”

A változás lehetővé tette a Google számára, hogy a felhasználók millióinak böngészési tevékenységét összekapcsolja a nevükkel és személyazonosságukkal, így rendkívüli piaci erőfölényt szerzett – tette hozzá a versenyhatóság.

“Álláspontunk szerint a Google megtévesztette az ausztrál fogyasztókat, azzal kapcsolatban, hogy mire használja a tömegesen gyűjtött személyes adataikat, amelybe az internetes böngészésük is beletartozik.” – tette hozzá Sims.

A Google szerint a változtatás nem volt kötelező, és a fogyasztók hozzájárulását könnyen érthető értesítésekben kérték.

“Ha egy felhasználó nem adta hozzájárulását az adatkezeléshez, akkor a termékeinkkel és szolgáltatásainkkal kapcsolatos felhasználói élménye változatlan maradt” – írta a Google szóvivője e-mailben küldött nyilatkozatában és hozzátette, hogy a cég meg fogja védeni álláspontját.

2016 júniusában a Google megváltoztatta adatvédelmi tájékoztatójának szövegét. Ekkor törölte a szövegből, hogy a cookiek által gyűjtött információkat nem egyesíti a reklámmegjelenítő DoubleClick rendszerben a felhasználók személyes adataival.

Ehelyett az új tájékoztató úgy fogalmaz, hogy „a fiókbeállításoktól függően más webhelyeken és alkalmazásokban végzett tevékenységei társíthatók személyes adataival a Google-szolgáltatások javítása érdekében.”

Az ausztrál versenyhatóság azt állítja, hogy a Google a kombinált adatokat a célzott reklámozással elérhető előnyök érdekében használta, de nem fogalmazta meg egyértelműen a fogyasztók számára az adatvédelmi tájékoztató változásának lényegét.

A versenyhatóság az ausztráliai szövetségi bírósághoz intézett keresetében közös jogi keretet akar kialakítani arra, hogy mit tehetnek a különféle joghatóságok alatt működő szolgáltatók, és potenciálisan „több milliós” kártérítés fizetésére kötelezné a Google-t.  Ennek pontos összege egyelőre nem ismert.

“Folytatjuk a vizsgálatainkat, ahogyan azt a tengerentúli társhatóságok is teszik, és amellyel meghatározhatjuk a Googlehöz hasonló platformok viselkedését, ezzel megbizonyosodva arról, hogy az internet a felhasználók érdekében, nem pedig ellenük működik.”

(reuters.com)



Kapcsolódó cikkek:


Elkezdődött Romániában a 17 ember halálát okozó szeszhamisítók pere
2020. október 26.

Hamisítás, csalás és 17 áldozat halálát okozó szándékos emberölés vádjával bíróság elé állítottak két iraki és egy jordániai állampolgárt Romániában, akik"egészségügyi szeszként" árultak 70 százalékban metilalkoholt, valamint vizet és kék tojásfestéket tartalmazó folyadékot.