Hogyan használja a Google a felhasználók adatait?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ausztrál versenyhatóság véleménye szerint a Google tulajdonosa, az Alphabet Inc. a felhasználók megtévesztésével szerezte meg a személyes adataikat, hogy azokat célzott reklámozásra használja. A versenyhatóság több millió dolláros bírságot helyezett kilátásba és precedensként kezeli az ügyet.

Az ausztrál versenyhatóság vizsgálata része a világon egyre növekvő adatvédelmi ellenőrzéseknek. Többek között az Egyesült Államok és az európai adatvédelmi hatóságok is vizsgálják, hogy a technológiai vállalatok hogyan kezelik a felhasználói adatokat.

A bírósági iratokban az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóügyi Bizottság (ACCC) azzal vádolta a Google-t, hogy nem kapott kifejezett hozzájárulást a felhasználóktól vagy nem tájékoztatta őket megfelelően arról a 2016-ban bevezetett programról, amelyben a felhasználók Google-fiókban tárolt személyes adatait összekapcsolják a böngészési tevékenységeikkel.

„Ez a változás … sok pénzt hozott a konyhára a Google-nak” – nyilatkozta Rod Sims a Bizottság elnöke. „Szerintünk ezt félrevezetéssel érték el.”

A változás lehetővé tette a Google számára, hogy a felhasználók millióinak böngészési tevékenységét összekapcsolja a nevükkel és személyazonosságukkal, így rendkívüli piaci erőfölényt szerzett – tette hozzá a versenyhatóság.

„Álláspontunk szerint a Google megtévesztette az ausztrál fogyasztókat, azzal kapcsolatban, hogy mire használja a tömegesen gyűjtött személyes adataikat, amelybe az internetes böngészésük is beletartozik.” – tette hozzá Sims.

A Google szerint a változtatás nem volt kötelező, és a fogyasztók hozzájárulását könnyen érthető értesítésekben kérték.

„Ha egy felhasználó nem adta hozzájárulását az adatkezeléshez, akkor a termékeinkkel és szolgáltatásainkkal kapcsolatos felhasználói élménye változatlan maradt” – írta a Google szóvivője e-mailben küldött nyilatkozatában és hozzátette, hogy a cég meg fogja védeni álláspontját.

2016 júniusában a Google megváltoztatta adatvédelmi tájékoztatójának szövegét. Ekkor törölte a szövegből, hogy a cookiek által gyűjtött információkat nem egyesíti a reklámmegjelenítő DoubleClick rendszerben a felhasználók személyes adataival.

Ehelyett az új tájékoztató úgy fogalmaz, hogy „a fiókbeállításoktól függően más webhelyeken és alkalmazásokban végzett tevékenységei társíthatók személyes adataival a Google-szolgáltatások javítása érdekében.”

Az ausztrál versenyhatóság azt állítja, hogy a Google a kombinált adatokat a célzott reklámozással elérhető előnyök érdekében használta, de nem fogalmazta meg egyértelműen a fogyasztók számára az adatvédelmi tájékoztató változásának lényegét.

A versenyhatóság az ausztráliai szövetségi bírósághoz intézett keresetében közös jogi keretet akar kialakítani arra, hogy mit tehetnek a különféle joghatóságok alatt működő szolgáltatók, és potenciálisan „több milliós” kártérítés fizetésére kötelezné a Google-t.  Ennek pontos összege egyelőre nem ismert.

„Folytatjuk a vizsgálatainkat, ahogyan azt a tengerentúli társhatóságok is teszik, és amellyel meghatározhatjuk a Googlehöz hasonló platformok viselkedését, ezzel megbizonyosodva arról, hogy az internet a felhasználók érdekében, nem pedig ellenük működik.”

(reuters.com)




Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Csökkenő kkv terhek, szigorítások a közreműködők tevékenységében – Módosult az ESG törvény

Négy hónappal az új ESG törvény elfogadását követően jelent meg a törvény első módosítása, amely számos ponton átalakítja, illetve kiegészíti az ESG adatszolgáltatásra, a nyilvántartásokra és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságát (SZTFH) megillető hatósági jogkörökre vonatkozó rendelkezéseket. A módosításról Györfi-Tóth Péter, partner, a DLA Piper Hungary ESG szakterületének vezetője és Dránovits Dóra, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje készítettek összefoglalót.