Hogyan használja a Google a felhasználók adatait?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ausztrál versenyhatóság véleménye szerint a Google tulajdonosa, az Alphabet Inc. a felhasználók megtévesztésével szerezte meg a személyes adataikat, hogy azokat célzott reklámozásra használja. A versenyhatóság több millió dolláros bírságot helyezett kilátásba és precedensként kezeli az ügyet.


Az ausztrál versenyhatóság vizsgálata része a világon egyre növekvő adatvédelmi ellenőrzéseknek. Többek között az Egyesült Államok és az európai adatvédelmi hatóságok is vizsgálják, hogy a technológiai vállalatok hogyan kezelik a felhasználói adatokat.

A bírósági iratokban az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóügyi Bizottság (ACCC) azzal vádolta a Google-t, hogy nem kapott kifejezett hozzájárulást a felhasználóktól vagy nem tájékoztatta őket megfelelően arról a 2016-ban bevezetett programról, amelyben a felhasználók Google-fiókban tárolt személyes adatait összekapcsolják a böngészési tevékenységeikkel.

“Ez a változás … sok pénzt hozott a konyhára a Google-nak” – nyilatkozta Rod Sims a Bizottság elnöke. “Szerintünk ezt félrevezetéssel érték el.”

A változás lehetővé tette a Google számára, hogy a felhasználók millióinak böngészési tevékenységét összekapcsolja a nevükkel és személyazonosságukkal, így rendkívüli piaci erőfölényt szerzett – tette hozzá a versenyhatóság.

“Álláspontunk szerint a Google megtévesztette az ausztrál fogyasztókat, azzal kapcsolatban, hogy mire használja a tömegesen gyűjtött személyes adataikat, amelybe az internetes böngészésük is beletartozik.” – tette hozzá Sims.

A Google szerint a változtatás nem volt kötelező, és a fogyasztók hozzájárulását könnyen érthető értesítésekben kérték.

“Ha egy felhasználó nem adta hozzájárulását az adatkezeléshez, akkor a termékeinkkel és szolgáltatásainkkal kapcsolatos felhasználói élménye változatlan maradt” – írta a Google szóvivője e-mailben küldött nyilatkozatában és hozzátette, hogy a cég meg fogja védeni álláspontját.

2016 júniusában a Google megváltoztatta adatvédelmi tájékoztatójának szövegét. Ekkor törölte a szövegből, hogy a cookiek által gyűjtött információkat nem egyesíti a reklámmegjelenítő DoubleClick rendszerben a felhasználók személyes adataival.

Ehelyett az új tájékoztató úgy fogalmaz, hogy „a fiókbeállításoktól függően más webhelyeken és alkalmazásokban végzett tevékenységei társíthatók személyes adataival a Google-szolgáltatások javítása érdekében.”

Az ausztrál versenyhatóság azt állítja, hogy a Google a kombinált adatokat a célzott reklámozással elérhető előnyök érdekében használta, de nem fogalmazta meg egyértelműen a fogyasztók számára az adatvédelmi tájékoztató változásának lényegét.

A versenyhatóság az ausztráliai szövetségi bírósághoz intézett keresetében közös jogi keretet akar kialakítani arra, hogy mit tehetnek a különféle joghatóságok alatt működő szolgáltatók, és potenciálisan „több milliós” kártérítés fizetésére kötelezné a Google-t.  Ennek pontos összege egyelőre nem ismert.

“Folytatjuk a vizsgálatainkat, ahogyan azt a tengerentúli társhatóságok is teszik, és amellyel meghatározhatjuk a Googlehöz hasonló platformok viselkedését, ezzel megbizonyosodva arról, hogy az internet a felhasználók érdekében, nem pedig ellenük működik.”

(reuters.com)




Kapcsolódó cikkek

2022. június 24.

Jogerősen húszmillió forint kártérítés visszafizetésére kötelezett a bíróság egy elítéltet

Jogalap nélküli gazdagodás miatt a Debreceni Törvényszék – helybenhagyva a Debreceni Járásbíróság elsőfokú ítéletét – pénteken jogerősen arra kötelezett egy elítéltet, hogy fizesse vissza a magyar államnak az általa a perújítás előtt kártalanításként kapott húszmillió forintot – közölte Veszprémyné Szajkó Márta, a törvényszék sajtótitkára.

2022. június 24.

Egészségkárosító légszennyezés a gödi Samsung-gyárban

Több mint tucatnyi büntetést kapott eddig a Samsung gödi akkumulátorgyára a különböző hatóságoktól. A munkafelügyelet most 10 milliós bírságot szabott ki a cégre dolgozóinak súlyos veszélyeztetése miatt. A bírságok kifizetése azonban vélhetően nem okoz gondot a dél-koreai cégnek, amely a tavalyi évben 759 milliárd forintos árbevételt és 15,5 milliárd forintos nyereséget produkált.

2022. június 24.

New Partners at CMS (X)

CMS is pleased to announce new heads of CMS Technology, Media and Communications Group.