„A Praetor jóval több, mint egy ügyvédi ügykezelő rendszer”


Biztos voltam abban, hogy meg lehet könnyíteni az ügyvédek mindennapi adminisztrációját és az ügyek egy programban történő kezelését – mondja Martin Kašpar a Praetor Systems társalapítója, aki dolgozott ügyvédként, jelenleg pedig a Wolters Kluwer ČR, a.s. üzletfejlesztési vezetője.


Martin Kašpar, a Praetor Systems társalapítója, a Wolters Kluwer ČR, a.s. üzletfejlesztési vezetője

Ön ügyvédként dolgozott, amikor felmerült a Praetor létrehozásának ötlete. Mi volt a motivációja ennek a szoftvernek a megalkotásához? Hogyan kezdte?

Egy évvel a jogi egyetemi tanulmányaim befejezése után kezdtem el dolgozni rajta. Ügyvédjelöltként dolgoztam akkor, és a gyakorlat során rájöttem, hogy az ügyfél nevét, címét, a bíróságot és a mi ügyvédi irodánk nevét rengetegszer le kellett írnom. Ez egyáltalán nem volt jól szervezett, mondhatni „középkori” állapotok uralkodtak számítógépes szempontból. Így azt szerettem volna elérni, hogy ezeket a mindennapi rutin feladatokat megkönnyítsem az ügyvédek számára.

Először a saját ügyvédi irodájában használta. Mikor vált a Praetor többé, mint a cége menedzsmentszoftvere?

Bohdan Maslowskival – a leendő sógorommal – beszélgettem erről, aki szoftvertervező, de akkoriban még matematika és fizika szakos hallgató volt az egyetemen. Megkérdeztem tőle, hogy szerinte kezdhetünk-e valamit ezzel a problémával – biztos voltam benne ugyanis, hogy van mód arra, hogy megkönnyítsük az ügyvédek számára a dokumentumok, sablonok létrehozását, mentését és az ügyek kezelését egy programban. Hat hónap után kihívás elé állítottam, hogy ténylegesen csináljunk vele valamit. Beleegyezett, és elkezdtük – mi nem egy garázsban, hanem a leendő anyósom konyhájában (vagy időnként egy közeli pizzériában) dolgoztunk rajta, és elkészítettük az első prototípust.

Először én kezdtem el használni, azután néhány hónap múlva megpróbáltuk piacra dobni, és megszerezni az első ügyfelünket. Emlékszem, ez a választottbírósági modulos típus volt, mert akkoriban, 2007-2008 között ez a terület nagyon felkapott volt. Sikerült megszereznünk az első ügyfelünket, és egy-két év alatt nagyjából 10 ügyfelünk lett. Ekkor jöttünk rá, hogy a Praetor ún. első generációs típusát tovább kell fejlesztenünk.

Tudtuk, hogy nem lesz könnyű, így ez elég kritikus döntés volt, mert azt jelentette, hogy be kell vonnunk más fejlesztőket is a Praetor csapatába. Több szakemberrel kezdtünk együtt dolgozni egy komoly, összetett termék létrehozásán, amely támogatja az ügyvédek munkáját, de alapvetően még mindig egy startup voltunk.

2010-ben letettem az ügyvédi vizsgát, így önálló ügyvédként kezdtem dolgozni. Természetesen a Praetort használtam, ami különösen hasznos volt, mivel egyéni ügyvédként egyedül vittem a vállalkozásomat, és csak egy joghallgató segített nekem hetente kétszer. Mindent a Praetorban csináltunk, ami nagyban segített a keresésben és az ügyek azonnali megtalálásában. Idővel kibővítettem az irodámat – amikor befejeztem az ügyvédi praxisomat, körülbelül tíz ember dolgozott velem.

Ezekben az években mi magunk voltunk az első tesztelők is a fejlesztések kapcsán. Mielőtt az új funkciók az ügyfeleinkhez kikerültek volna, nekünk kellett tesztelni. Néha igazán nehéz volt, mert természetesen voltak hibák a szoftver legújabb tesztelhető változatában, néha a béta verzió lefagyott, és nem tudtunk dolgozni. De úgy gondolom, hogy ez is az egyik sikerünk kulcsa volt: mi, mint valódi gyakorló ügyvédek, nagyon szorosan együttműködtünk a fejlesztési és tesztelési folyamatban.

Mivel közvetlenül a jogi egyetem befejezése után kezdte, mondhatjuk, hogy korán úttörővé vált az ilyen jellegű informatikai megoldásokban a jogi területen.

Inspiráló időszak volt, és később rájöttem, hogy néhány versenytársunk is éppen ebben az időszakban kezdett el működni. Különböző módon lehet fejleszteni egy terméket, és úgy gondolom, hogy mi nagyon jól csináltuk, köszönhetően a sógoromnak is mint kiváló szoftvertervezőnek, és annak a döntésünknek, hogy profi, második generációs megoldást hozzunk létre. Tudom, hogy sok versenytársunk csak egy típust készített, ami alapján létrehozott egy első generációs terméket, amit azóta sem fejlesztettek érdemben. Mi azonban valóban mindig elvégezzük a „házi feladatot”, hogy újabb és újabb prototípusokat készítsünk, rendszeresen teszteljük őket, tanulunk belőlük és tovább fejlesztünk.

A cseh piac után Ön és csapata megtette az első lépéseket a nemzetközivé válás felé, és a Praetorral belépett a szlovák piacra. Melyek voltak a legnagyobb kihívások, amelyekkel szembe kellett nézniük?

Azt mondhatom, hogy szerencsére nem volt annyira nehéz belépni a szlovák piacra, mert a saját vállalkozásunkkal tudtunk működni Csehországból.

A fő kihívást igazából az jelentette, hogy a kis ügyvédi irodák még kisebbek a közepes méretűekhez képest, mint Csehországban. A közepes és nagy ügyvédi irodák hasonló módon működnek ott is.

Mivel a cseh nyelv elég hasonló a szlovák nyelvhez, nem kellett mindent lefordítanunk, csak néhány eltérő szót, mint például a hónapok nevei, amelyek különbözőek, vagy a speciális jogi kifejezések. A másik nagyobb kihívást például a számlázási modul jelentette: ezt át kellett alakítanunk, mivel a helyi számlázási szabályok elég eltérőek, például abból fakadóan is, hogy ott az euró, nem pedig a cseh korona a pénznem.

Tehát többnyire ugyanazokat a jogi kifejezéseket használják, ezért nem kellett lefordítaniuk.

Volt néhány fordítás ezzel kapcsolatban, de ezek zökkenőmentesen zajlottak.

A szoftver több mint egy évtizede van a piacon. Természetesen, ahogy Ön is mondta, azóta folyamatosan fejlesztik. Mely modulok, funkciók a kedvencei, melyekre a legbüszkébb?

Azt mondanám, hogy az alapját adó dokumentum és ügykezelő rendszer: ez önmagában is egy önálló termék lehetne, mi pedig beépítettük a Praetorba. Ez azt jelenti, hogy nagyon könnyű a felhasználóknak, az ügyvédeknek egy helyen létrehozni és kezelni a fájlokat. Ezt összekapcsoltuk azzal a lehetőséggel, hogy különböző verziókat hozzunk létre a dokumentumokból, tároljuk és összehasonlítsuk ezeket a verziókat, és még dinamikus sablonrendszert is helyezzünk el benne. Büszke vagyok arra, hogy ezeket a kulcsfontosságú funkciókat egy rendszerbe integráltuk, és nagyon hatékonyan működnek.

Ezenkívül az is nagyon büszkévé tesz, hogy azok az ügyvédjelöltek, akik az én irodámban dolgoztak, mind a Praetort használják azóta a saját ügyvédi irodájukban.

Ez a legjobb visszajelzés, amit kaphat.

Igen, és még egy eredmény, ami nagyon örömteli számunkra, hogy általánossá vált Csehországban az, hogy a pályakezdő jogászok, akik ügyvédi irodákba jelentkeznek állásra, az önéletrajzukban készségként feltüntetik, hogy ismerik és képesek a Praetorral dolgozni.

Interjúnk második része Martin Kašpar-ral itt érhető el. Olvassa el mellette Imhof Bencével, a Praetor magyar vezető technológiai termékmenedzserével készített interjúnkat is a magyarországi bevezetésről és a lényeges funkciókról.

A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.




Kapcsolódó cikkek