Aránytalanul alacsony ár – piacidegen piacszabályozás?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az aránytalanul alacsony ár vizsgálatának fő szempontja az ajánlat megvalósíthatósága. A megvalósíthatóság nemcsak a konkrét ajánlat, hanem az ajánlattevő teljes gazdasági hátterére tekintettel értékelendő. A verseny korlátozása csak kivételes esetben jelenik meg túlzottan alacsony árak révén. Ezen kivételes esetek vizsgálata versenyhatósági feladat- és hatáskör. Ezért az ajánlatkérőknek nem kell az egyébként megvalósíthatónak talált olcsó ajánlatokkal szemben védelmükbe venniük a versenytársak tisztességes versenyhez fűződő jogát. Nagyobb figyelmet érdemelnének a kirívóan alacsony árajánlatokkal érintett tenderek esetében a többi ajánlat magas voltának mögöttes okai, mivel az a körülmény, hogy a versenytársak egy megvalósítható ajánlathoz képest aránytalanul magas ellenértéket jelöltek meg ajánlatukban, akár arra is utalhat, hogy e versenytársak árajánlata versenykorlátozó megállapodás eredményeként került megállapításra.

Hivatkozott jogszabályhelyek: Kbt. 72. §, 141. §, 71/305/EGK irányelv 29. cikk, 2014/24/EU irányelv 69. cikk.

Címkék: aránytalanul alacsony ár, versenykorlátozó magatartás, árkartell, erőfölénnyel való visszaélés, felfaló árazás

1. Problémafelvetés

[1] A közszerződések nemzeti piacaihoz való hozzáférés megnyitása nagy lehetőséget teremtett mind az ajánlattevői oldal piaci szereplői, mind pedig az addig csak korlátozott lehetőségek közötti választásra késztetett ajánlatkérői oldal számára. Az előbbiek szempontjából a meglévő piacokra újabb, jelentős vevők érkeztek. Az utóbbiak pedig, ha csak szigorúan formalizált körülmények között is, de végre a versengő piacról szerezhették be az igényelt termékeket, szolgáltatásokat. [2] A közbeszerzési eljárások formalizált jellege miatt az ajánlatadás módja eltérhet a közbeszerzési körön kívül eső vevők esetében alkalmazottaktól, igazodva a jogszabályi előírásokhoz és az adott ajánlatkérés – nem feltétlenül hibátlan – szerkezetéhez, mind a műszaki tartalom, mind az árajánlat strukturálása tekintetében. A verseny vagy az ajánlatadási követelmények pedig esetenként azt is eredményezhetik, hogy az ajánlattevő túlvállalja magát, ajánlatának költségeit nem megfelelően allokálja, vagy hibát követ el az ajánlati ár meghatározásakor. Ezen túlmenően adott esetben szándékosan nem valódi, azaz nem megvalósítható ajánlattal is igyekezhet nyerni a közbeszerzési eljárásban, hogy később többletigényekkel tegye az ajánlatot ténylegesen is megvalósíthatóvá. [3] Mindez azt eredményezheti, hogy az ajánlat ténylegesen vagy legalábbis az ajánlatban szereplő költségszerkezet szerinti módon nem megvalósítható. A megvalósíthatatlanság ugyanakkor nemcsak a konkrét közbeszerzési eljárás kapcsán felmerülő ajánlatkérői költségek miatt jelent problémát, hanem a közbeszerzésekhez kapcsolódó egyes alapelvek sérelmével is jár. Annak érdekében, hogy a veszély orvosolható legyen, az ajánlatkérő a nem megvalósítható ajánlatokat érvénytelenné nyilváníthatja. Az alacsony ellenértéket tartalmazó ajánlatok érvénytelenné nyilvánítása miatt viszont éppen az a verseny eshet áldozatul, amelynek a kialakítása a közbeszerzési piac megnyitásának fő célja volt. [4] A középutat a jogalkotó abban találta meg, hogy a nem valódinak vélt ajánla…

Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom csak regisztrált felhasználóink számára érhető el, a regisztráció INGYENES!

Ha már rendelkezik felhasználónévvel kérjük, jelentkezzen be felhasználói nevével és jelszavával. A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, regisztráljon. A regisztráció ingyenes.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét

Hivatkozott jogszabályhelyek: Kbt. 72. §, 141. §, 71/305/EGK irányelv 29. cikk, 2014/24/EU irányelv 69. cikk.

Címkék: aránytalanul alacsony ár, versenykorlátozó magatartás, árkartell, erőfölénnyel való visszaélés, felfaló áraz