Fogyasztóvédelmi szabályrendszer 1. – Piacfelügyelet mint uniós szervezeti együttműködési megoldás


Sorozatunk a Magyarázat a fogyasztóvédelmi jogi igényérvényesítésről című Wolters Kluwer-kötet egyes fejezetein keresztül mutatja be a tárgyalt szabályrendszer jogintézményeit. Elsőként az uniós piacfelügyeletet veszi górcső alá.

A Wolters Kluwer Hungary Kft. gondozásában, dr. Balogh Virág szerkesztésében megjelenő Magyarázat a fogyasztóvédelmi jogi igényérvényesítésről című kötet kísérletet tesz az egyre gyorsabb ütemben bővülő fogyasztóvédelmi szabályrendszer bemutatására, olyanképp, hogy a kiadvány az egyes jogintézményeket a lehetséges igényérvényesítés módjain keresztül ismerteti. Cikksorozatunk első részében a könyv A hatósági igényérvényesítés uniós jogi keretei címet viselő témaköréből merítve a piacfelügyeletről mint az uniós szervezeti együttműködési megoldások egyikéről olvashatnak.

„A közös piac áruk szabad mozgására vonatkozó alapelvéből közvetlenül következik az Európai Unió fellépése a biztonságos áruk forgalomba hozatala terén. {[A kiadványban] a fogyasztói szerződés tárgyának leírására mind az áru, mind pedig a termék fogalmát használjuk, a jogszabályok terminológiájához igazodva.} A piacfelügyelet uniós szintű szabályozása ennek megfelelően hosszú történetre tekint vissza.

Az Európai Unió a kilencvenes évek óta szabályozza a piacára kerülő áruk piacra lépését és forgalmazását – nem különösebben szorul alátámasztásra az az állítás, hogy az azóta eltelt időszak mind az áruk és szolgáltatások kereskedelmi gyakorlatai, mind pedig a fogyasztói viselkedés terén jelentős változásokat hozott.

Ennek megfelelően 2019-ben megújították a piacfelügyelet rendszert. A fogyasztók nem biztonságos és nem megfelelő termékektől való védelme a vállalkozások számára egyenlő versenyfeltételeket előíró átfogó keretrendszer meghatározásával biztosított. Az erről szóló jogszabály az Európai Parlament és a Tanács 2019. június 21-ei (EU) 2019/1020-as rendelete a piacfelügyeletről és a termékek megfelelőségéről, valamint a 2004/42/EK irányelv, továbbá a 765/2008/EK és a 305/2011/EU rendelet módosításáról (Piacfelügyeleti rendelet). Megjegyezzük, hogy a Piacfelügyeleti rendelet szabályait 2021. július 16-ától a magyar jogalkotó is hatályba léptette [lásd: a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény 39. §-a (2) bekezdését]. A korábbi szabályozás megújításának szükségességét húzza alá az online platformokon történő fogyasztói tranzakciók volumenének növekedése: a Piacfelügyeleti rendelet egyértelműsíti, hogy a globális piac kihívásai és az egyre összetettebb ellátási láncok, valamint az Európai Unión belül a végfelhasználók számára online értékesítésre kínált termékek számának növekedése szükségessé teszi a beavatkozási eszközök megerősítését a fogyasztói biztonság biztosítása céljából. [Piacfelügyeleti rendelet (13) preambulumbekezdés]. Megjegyezzük, hogy az ellátási láncok bonyolultabbá válása a „klasszikus” piaci szereplőkön túl a logisztikai szolgáltatóknak a rendelet hatálya alá kerülését is eredményezte.

A Piacfelügyeleti rendelet leszögezi, hogy az Európai Unió egységes piaca minden tagállamban akkor „nyílik meg” a vállalkozások számára, ha megfelelnek az uniós harmonizációs jogszabályoknak, és ezáltal teljesítik a közérdek, úgymint az egészség és a biztonság általában, a munkahelyi egészség és biztonság, a fogyasztók védelme, a környezetvédelem, a közbiztonság magas szintű védelmére, valamint az említett jogszabályok által védett bármely egyéb közérdek védelmére vonatkozó követelményeket [Piacfelügyeleti rendelet (1) preambulumbekezdés].

A Piacfelügyeleti rendelet alapján a piacfelügyeleti feladatok ellátása céljából minden tagállam egy vagy több piacfelügyeleti hatóságot és egy összekötő hivatalt jelöl ki. [A piacfelügyeleti tevékenység részletes szabályairól szóló 6/2013. (I. 18.) Korm. rendelet 2. §-a (1) bekezdése alapján piacfelügyeleti hatóság az országos tisztifőorvos, a népegészségügyi, bányafelügyeleti hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal, a közlekedési, fogyasztóvédelmi, munkavédelmi feladatkörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi feladatkörében eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatala, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI), a Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat (MBFSZ), a gazdasági célfelhasználású termékek tekintetében a piacfelügyeleti feladatkörében eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala, a fogyasztóvédelemért felelős miniszter, a közlekedésért felelős miniszter, a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF), a rendőrség szervei, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH)].

Az összekötő hivatal felel a piacfelügyeleti hatóságok és egyéb kijelölt hatóságok összehangolt álláspontjának képviseletéért, valamint a piacfelügyeletet érintő nemzeti stratégiák közléséért. Az összekötő hivatal ezen felül segítséget nyújt a különböző tagállamok piacfelügyeleti hatóságai közötti együttműködésben. [Piacfelügyeleti rendelet 10. cikk (3)–(5) bekezdés.] A piacfelügyeleti hatáskörök eszköztára széles, magában foglalja az információk feltárására vonatkozó eszközöket, valamint a vállalkozások kötelezésére vonatkozó eszközöket is (például a jogsértés abbahagyására való kötelezés, egy termék forgalmazásának megtiltására vagy korlátozására, illetve a termék forgalomból történő kivonására vagy visszahívására vonatkozó hatáskör, szankciók kiszabása, termékre vonatkozó információ online interfészről való eltávolítása, az interfészbe való belépés korlátozása) [Piacfelügyeleti rendelet 14. cikk (4) bekezdés].

Több, egy tagállamon belül működő piacfelügyeleti hatóság esetén az adott tagállam egyértelműen meghatározza az egyes hatóságok feladatait, és olyan megfelelő kommunikációt és koordinációs mechanizmusokat alakít ki, amelyek lehetővé teszik a hatóságok eredményes együttműködését [Piacfelügyeleti rendelet 10. cikk (6) bekezdés].

A Piacfelügyeleti rendelet számos pontján épít a már meglévő, tagállami hatóságok közötti együttműködésre: előírja például, hogy a tagállamok az általános termékbiztonságról szóló 2001/95/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján a veszélyes termékek vonatkozásában meglévő hatáskörei továbbra is fennállnak, különös tekintettel a Közösségi Gyors Tájékoztatási Rendszeren (RAPEX) keresztül történő információcserére: ha egy piacfelügyeleti hatóság veszélyes termékkel kapcsolatos intézkedést hoz, vagy azt tervezi, és úgy ítéli meg, hogy az intézkedést szükségessé tevő indokok vagy az intézkedés hatásai túllépik a tagállama területét, a RAPEX-en keresztül haladéktalanul értesíti az Európai Bizottságot eme intézkedésről. A piacfelügyeleti hatóság haladéktalanul tájékoztatja továbbá az Európai Bizottságot minden ilyen intézkedés módosításáról vagy visszavonásáról [Piacfelügyeleti rendelet 20. cikk (1) bekezdés].

A kötet szerkesztője dr. Balog Virág, szerzői: dr. Balogh Virág, dr. Bencsik András és dr. Zavodnyik József.

A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.