Mikortól kell fizetnie a légitársaságoknak a késésért?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Parlament és az Európai Fogyasztói Központ az elmúlt évben számos lépést tett annak érdekében, hogy az utasok és a légitársaságok Dávid és Góliát harcában egyensúlyt teremtsenek. A légitársaságok, kiváltképpen a fapados légitársaságok ugyanis jelentős késés esetén csupán az utasok két százalékát kompenzálják, annak ellenére, hogy a Sturgeon ügyben a három óra késés után kötelezővé vált a kártalanítás. – Az Ars Boni jogi folyóirat beszámolója.


Újabb előrelépést jelent a 2014. szeptember 4. napján az Európai Unió Bíróságának a járatkésések ügyében hozott döntése, amely szerint az érkezési időnek az az időpont számít, amikor legalább a repülőgép egyik ajtaja kinyílik, és e pillanatban az utasok már elhagyhatják a gépet.

A Germanwings GmbH és Ronny Henning között folyó eljárásban a Landesgericht Salzburg (osztrák bíróság) terjesztett elő előzetes döntéshozatal céljából kérelmet az Európai Unió Bíróságának (a továbbiakban: Bíróság). A kérelmező a Salzburg- Köln/Bonn repülőjáratra váltott jegyet, amelynek 14:40 kor kellett volna megérkeznie, azonban csak 17:43-kor ért az állóhelyre, azaz 3 óra 3 perc késéssel a tervezett érkezési időpont után, ami miatt Henning úr szerint őt 250 eurós kompenzáció illeti meg. A légitársaság azonban ezen igényt elutasította, mivel álláspontjuk szerint a gép 2:58 perc késéssel ért a leszállópályára.

A Landesgericht Salzburg jelen kérdés eldöntését terjesztette elő a Bíróság számára, azaz, hogy az Európai Parlament és Tanács 261/2004/EK, a légi közlekedésben részt vevő utasok jogait szabályozó rendelet értelmében mi minősül érkezési időnek:

„a) a repülőgép kifutóra történő leérkezésének (»touchdown«) időpontja;

b) az az időpont, amikor a repülőgép eléri állóhelyét, és a rögzítő fékek működésbe lépnek, illetve behelyezik a féktuskókat (»in‑block‑időpont«);

c) a repülőgépajtó kinyitásának időpontja;

d) a felek által a magánautonómia keretében meghatározott időpont?ˮ

Ptk. Mustra – Borest és szakmai találkozó

Az exkluzív boresten új megközelítésből hallgathatják meg ügyfeleink a Ptk. újdonságait.

A sorozat rendezvényei:

                        Kártérítési felelősség
2014.10.02.  Családjog – Dr. Lábady Tamás, Katonáné Dr. Pehr Erika
2014.11.13.  Szerződéses biztosítékok – Dr. Bodzási Balázs
2014.12.11.  Szerződések érvénytelensége – Dr. Menyhárd Attila
2015.01.08.  Engedményezés, jogátruházás, szerződésátruházás  – Dr. Leszkoven László
2015.02.05.  Fogyasztóvédelem – Lévayné Dr. Fazekas Judit

Amennyiben a teljes sorozatra jelentkezik, az ár magában foglalja a Tanulmányok az új Polgári Törvénykönyvhöz című kötetet is.

Bővebb információ és jelentkezés>>

 

A Bíróság a fentiek értelmében azt vizsgálta, hogy az „érkezési időpont” azt az időpontot jelöli, amikor a repülőgép kerekei a célállomás szerinti repülőtér leszállópályáján földet érnek, vagy pedig azt, amikor a repülőgép eléri állóhelyét és a rögzítő fékek működésbe lépnek, illetve behelyezik a féktuskókat, vagy pedig azt az időpontot jelöli, amikor a repülőgép ajtaját kinyitják, illetve, hogy ugyanezen fogalom a felek által közösen megállapított időpontot jelöl.

A Bíróság a már fent említett Sturgeon ügyben megállapította, hogy azon utasok számára, akik jelentős – legalább három óra – késéssel érkeznek meg, kártalanítás jár. A kártalanítás szabályainak a többi tömegközlekedési eszközétől történő eltérését a Bíróság azzal indokolta, hogy az utasok a légi szállító utasításai mellett és ellenőrzése alatt zárt térbe vannak bezárva, miközben technikai és biztonsági okokból a külvilággal való kapcsolattartásra vonatkozó lehetőségeik jelentősen korlátozottak. E körülmények között az utasok nem intézhetik folyamatosan személyes, családi, szociális vagy üzleti ügyeiket. Azonban a korábbi határozat az érkezési idő fogalmát nem határozta meg, így a jelen határozat külön kiemeli, hogy az érkezési idő meghatározása különösen fontos, hogy egységes alkalmazást nyerjen az egész Unióban.

A Bíróság a körülmények mérlegelése után úgy határozott, hogy érkezési időnek az az időpont felel meg, amikor legalább a repülőgép egyik ajtaja kinyílik, és e pillanatban az utasok már elhagyhatják a gépet. A légitársaság a rendelet értelmében csak akkor tud mentesülni a fizetési kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy, a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Jelen döntés az egész Unió területén alkalmazandó. A határozat külön kiemeli, hogy több európai rendelet, valamint a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) egyes dokumentumai úgy hivatkoznak a „tényleges érkezési időpontˮ fogalmára mint azon időpontra, amikor a repülőgép eléri állóhelyét, azonban ennek ellenére a kártalanítás esetén jelen döntés alkalmazandó.

Jelen határozat értelmében az Unió egész területén három órát meghaladó késés esetén bármely utas kompenzációt igényelhet.

Szerző: Klemencsics Andrea

 

Az írás az Ars Boni jogi folyóiratban jelent meg, az ars boni az Ügyvédvilág.hu szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.