Változtassanak a légiutasok kártérítésén! Koronavírus Veszélyhelyzet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utasokat ösztönözni kell arra, hogy bizonyos feltételek mellett a repülőjegyek árának visszatérítése helyett fogadjanak el utazási  utalványokat.

Az Európában működő légitársaságok közül sokan, például a Lufthansa és az Air France-KLM is, állami mentőövet kért, mivel a koronavírus-járvány miatt már több mint egy hónapja a földre kényszerültek a repülőgépeik.

Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Franciaország, Görögország, Írország, Lettország, Málta, Hollandia, Lengyelország és Portugália közlekedési miniszterei a szabályok ideiglenes módosítását kérték az Európai Bizottságtól.

Az EU közlekedési minisztereinek ülése előtt kiadott közös nyilatkozatukban kinyilvánították, hogy a Bizottságnak sürgősen javasolnia kell a légiutasok kártérítésére vonatkozó módosítások bevezetését. Az utasokat ösztönözni kell arra, hogy bizonyos feltételek mellett a repülőjegyek árának visszatérítése helyett fogadjanak el utazási  utalványokat.

A találkozón azonban néhány uniós tagállam ellenezte a jelenlegi szabályok módosítását, mert az megfosztja a légiutasokat jogaiktól. Egyelőre nem született döntés az ügyben.

európai unió jogrendszere
Az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosa korábban úgy foglalt állást, hogy a légitársaságoknak vissza kell fizetniük a törölt járatokra foglalt repülőjegyek árát, és utalványokat csak akkor kínálhatnak, ha azt az utasok elfogadják.

A 12 tagállam közlekedési miniszterei nyilatkozatukban úgy érveltek, hogy a légitársaságok által kibocsátott utalványoknak határozott időre kell szólniuk, azzal, hogy az utalvány értéke visszatéríthető, ha nem használják fel a lejárat előtt. Ezen felül fel kell készülni egyes légitársaságok csődjére is és védelmet kell nyújtani az utasoknak.

A miniszterek szerint ez a megoldás segítené a légitársaságokat a pénzforgalmuk helyreállításában, miközben lehetővé tenné a fogyasztók közös és megfelelő szintű védelmét.

Az EU közlekedési miniszterei szerdán videokonferenciát tartottak, a norvég, a svájci, az izlandi és a liechtensteini közlekedési minisztereket is bevonva, hogy megvitassák, hogyan lehet összehangolni az utazási korlátozások enyhítését, ha újraindul az élet az uniós tagállamokban bevezetett korlátozások feloldását követően.

A miniszterek felkérték a Bizottságot, hogy a minél hamarabb terjesszen elő iránymutatásokat a közlekedési ágazat számára, és egész Európában harmonizálni kell a a különféle közlekedési eszközökre vonatkozó egészségügyi intézkedéseket is – tették hozzá.

A Bizottság várhatóan a jövő héten terjeszti elő az iránymutatásokat.




Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.