Az EP támogatja a hibás termékek javítását azok cseréje helyett


Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén elfogadott álláspontja szerint a gyártóknak és szolgáltatóknak inkább javítaniuk kellene a meghibásodott termékeket azok cseréje helyett – tájékoztatott az uniós parlament kedden.

Az EP 590 igen szavazattal, 15 ellenszavazattal és 15 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját a fogyasztók javításhoz való jogát erősítő új jogszabályjavaslathoz.

Az EP-képviselők támogatják, hogy az új szabályok fenntarthatóbb fogyasztásra ösztönözzenek, megkönnyítsék a meghibásodott cikkek javítását, és ezzel csökkentsék a leselejtezésből adódó hulladék mennyiségét.

Az új szabályok értelmében a törvényileg meghatározott jótállási időszakon belül az értékesítőknek a javíttatást előnyben kell majd részesíteniük, amennyiben az nem drágább a teljes cserénél, kivitelezhető, és a vevőnek is megfelel. A tervek szerint a javítást követően a jótállási időszak további egy évvel meghosszabbodna. A fogyasztók a garanciaidő lejárta után is igényt tarthatnának elromlott mosógépük, porszívójuk, okostelefonjuk vagy kerékpárjuk javítására. Ahhoz, hogy a fogyasztók szívesebben válasszák a javítás lehetőségét, az EP-képviselők azt szeretnék, ha a gyártók csereterméket kölcsönöznének a javítás idejére. Ha pedig egy adott cikket mégsem lehet megjavítani, lehetőség szerint felújított terméket kellene ajánlani helyette.

Az Európai Parlament véleménye szerint meg kell teremteni annak feltételeit, hogy a javítóműhelyek, a szerelők és a felhasználók méltányos áron hozzájuthassanak minden pótalkatrészhez, javítási útmutatóhoz és javítószerszámhoz. Online platformok segítenék a fogyasztókat abban, hogy megtalálják a hozzájuk legközelebb található javítóműhelyeket és a felújított cikkeket értékesítő üzleteket. Ahhoz pedig, hogy megfizethetővé és elfogadottá váljon a javítás, az EP utalványok és más pénzügyi ösztönzők bevezetését javasolja.

Az Európai Bizottság március végén mutatta be a javításhoz való jogról szóló új jogszabályjavaslatát, amely egyebek mellett egyszerűbb és olcsóbb megoldásokat tenne lehetővé a műszakilag javítható termékek javítására akkor is, ha a jótállásuk lejárt, vagy ha az áru kopás és elhasználódás miatt már nem működőképes. A törvényes jótállás keretein belül az eladóknak fel kell ajánlaniuk a javítás lehetőségét, kivéve, ha az drágább, mint a meghibásodott áru cseréje.

A javítási szolgáltatásokra európai minőségi szabványt dolgoznának ki. Ehhez azok a javítóműhelyek csatlakozhatnak, amelyek elkötelezik magukat a minimális minőségi előírások mellett, például az időtartam vagy a termékek rendelkezésre állása alapján.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2021. október 21.

Szigorodik a gyártói jótállási szabályozás jövőre

Európai Uniós irányelvek átültetése miatt 2022. január elsejével drasztikusan átalakul a fogyasztói adásvételi szerződésekre irányadó hazai szabályozás, ami minden vállalkozást, amelynek közvetlenül, vagy közvetetten „köze” van a fogyasztókhoz, érint – derül ki a CERHA HEMPEL közleményéből.
2021. április 8.

A boltok több mint fele nem tartja be az új jótállási szabályokat

Számos üzlet lassan zárkózik fel a jótállás és szavatosság 2021-től átfogóan megújított szabályaihoz. A fogyasztóvédelem az év első napjától fokozottan ellenőrzi a vásárlók jogait erősítő előírások betartását. A hatóság az első negyedévben közel 310 üzletben és webáruházban vizsgálódott, 59 százalékuknál talált kifogásolnivalót – közölte csütörtökön az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).