Cégkapunyitás új cég számára


A cég vezető tisztségviselője saját Ügyfélkapu-hozzáférésével regisztrálhatja a vállalkozás Cégkapuját a Cégkapu honlapján.

Mi is az a Cégkapu?

A Cégkapura vonatkozó részletes szabályokat az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet tartalmazza. Ez egy olyan elektronikus felület, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy online kapcsolatba lépjenek az állami intézményekkel, bíróságokkal és más hatóságokkal. A jogszabály meghatározása szerint ez egy, a „kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely”.

Milyen előnyöket nyújthat és hogyan nyitható meg?

Az előnyei közé sorolható, hogy egyetlen felületen keresztül intézhető számos közigazgatási vagy adminisztrációs ügy, és ez jelentősen csökkenti az ilyen feladatok elvégzésére szükséges időtartamot, a papíralapú ügyvitelt, a postai szolgáltatások költségét, leegyszerűsíti az ügyintézésekhez kapcsolódó kommunikáció folyamatát.

Első lépésként a cég vezető – természetes személy – tisztségviselőjének szüksége lesz a saját online Ügyfélkapu-hozzáférésére. Az Ügyfélkapu-hozzáféréssel lehetséges regisztrálni a vállalkozás Cégkapuját a Cégkapu honlapján.

A folyamat során a benyújtott adatok és okiratok alapján a Cégkapu-alkalmazás automatikusan kapcsolatba lép az érintett közhiteles nyilvántartásokkal és végrehajtja a szükséges adatellenőrzéseket. Ha e folyamat eredményeként minden információ megfelelőnek bizonyul, akkor a honlapon elektronikus, hitelesített visszaigazolást kapunk a Cégkapu megnyitásáról.

Ki nyithatja meg a Cégkaput?

A Cégkaput a cég képviseletére jogosult természetes személy helyett egy meghatalmazott is megnyithatja. A meghatalmazottnak a folyamat során egy regisztrációs űrlapot kell kitöltenie, és csatolnia szükséges a megfelelő, elektronikusan hitelesített dokumentumokat. Abban a speciális esetben, ha a cég vezető tisztségviselője szintén egy másik cég, akkor is ennek a második vállalkozásnak a természetes személy vezető tisztségviselője jogosult a Cégkapu megnyitására

A képviselő vagy a meghatalmazott ezen az internetes oldalon bejelentkezik ügyfélkapus hozzáférésével, kiválasztja a regisztrálandó gazdálkodó szervezet szervezeti formáját és megadja a szükséges adatokat.

Más számára is adható hozzáférés?

A Cégkapu megnyitása és a kapcsolódó azonosítási folyamatok elvégzésével a Cégkapuban elérhető egyes funkciókhoz mások számára is hozzáférési jogosultságot adhat a cég vezetője. Utóbbit nevezi a jogszabály cégkapumegbízottnak. Jellemzően a vállalkozás más munkavállalóinak vagy a társaság könyvelőjének biztosítanak korlátozott hozzáférési jogot a Cégkapuhoz. Ezek a további személyek is saját, személyes Ügyfélkapujukon keresztül férnek hozzá a vállalkozás Cégkapujához. A cégkapumegbízott jogosult bármely hozzáférést törölni a Cégkapu tekintetében, ha már nem akarja a fenntartását.

Fontos, hogy a vállalkozás Cégkapujáról elküldött küldemény tekintetében az a törvényi vélelem áll fenn, hogy az adott Cégkapu használatára jogosulttól és egy a vállalkozástól származik.

Lehet a cégnek több Cégkapuja is?

Alapesetben nem, mert a jogszabály szerint minden cég csak egy Cégkapuval rendelkezik. Azonban a jogszabály lehetőséget biztosít arra, hogy a gazdálkodó szervezet adószámmal rendelkező szervezeti egysége további Cégkaput regisztráljon.

Megszűnhet a Cégkapu?

A Cégkapu-szolgáltató a szolgáltatást megszünteti, ha azt a gazdálkodó szervezet kéri, vagy ha annak a Cégkapu használatára vonatkozó jogosultsága megszűnt.

A cikk szerzője dr. Zalavári György partner ügyvéd. Az Ecovis Hungary Legal a Jogászvilág.hu szakmai partnere.

ECOVIS 202107




Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

NIS2: ki legyen az információs rendszerek biztonságáért felelős személy?

A kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló „Kibertan-törvény” hatálybalépésével kezdetét vette Magyarországon is az EU új NIS2 (Network Information System v2) irányelvének átültetése a hazai jogrendbe. Ezek az információvédelmi követelmények minden eddiginél szélesebb kört érintenek, az előzetes becslések alapján közvetlenül 2500-3000 társaság került a hatálya alá. Az érintett cégeknek  2024. június 30-ig már csak alig két hónap áll rendelkezésükre, hogy bejelentkezzenek a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságához (SZFTH).  A regisztráció során adminisztratív és technikai jellegű cégadatok megadása mellett az információs rendszerek biztonságáért felelős személy (IBF) adatait és elérhetőségét is fel kell tüntetni. Kóczé Péter a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég digitális üzletágának vezetője segít átgondolni, hogy mi alapján válasszuk ki a cég számára optimális megoldást.

2024. május 7.

Új “kódex” a bevándorlási jog területén

A Wolters Kluwer Hungary által szervezett három részes webinárium-sorozat első előadásában a bevándorlási jog területén hatályba lépett új kódexet mutatta be dr. Fehér Dániel adótanácsadó, a Fehér Legal & Tax irodavezető ügyvédje és dr. Borka Balázs ügyvéd, a Fehér Legal & Tax partnere .

2024. május 3.

Kontroll alatt a hazai közbeszerzési piac: hároméves rekordot döntött a hiánypótlások száma

2024 első negyedévében összesen 5896 darab hirdetmény érkezett be a Közbeszerzési Hatósághoz, amelyhez 6536 hiánypótlás kapcsolódott. A hiánypótlások száma 4 százalékkal felülmúlta az előző évi adatokat – derül ki a szervezet 2024 első negyedéves Gyorsjelentéséből. Minden közbeszerzésben elköltött 100 forintból 63 a kkv-szektorhoz került.