E-eljárás civil szervezetek nyilvántartási ügyeiben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jövő január 1-jétől a civil nyilvántartási eljárásokban nem csak lehetőség, hanem egyes szervezetekre nézve kötelező is a kérelmek elektronikus úton való előterjesztése.


A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény 8. paragrafusának (1) bekezdése szerint 2015. január 1-je után a civil szervezetek nyilvántartási eljárásai során a magánnyugdíjpénztár, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a hitelintézetek önkéntes betétbiztosítási, illetve intézményvédelmi alapja, a köztestület, a kölcsönös biztosító egyesület, a hegyközség, a párt, az országos sportági szakszövetség és a szövetség a beadványokat kizárólag elektronikus úton nyújthatja be.

Ezen túlmenően 2015. január 1-je után kizárólag elektronikus úton adható be a kérelem, ha a kérelmező jogi képviselővel jár el, ha a kérelmező az egyszerűsített nyilvántartásba vételi (változásbejegyzési) eljárás lefolytatását kéri, ha egy szervezet a közhasznú szervezetté minősítés iránti kérelmet terjeszt elő, továbbá a már közhasznú szervezetek is beadványaikat ezen időpont után kizárólag elektronikus úton terjeszthetik elő.

Ha a kérelmező egyébként nem kötelezett az elektronikus benyújtásra, önként választhatja azt.

Az elektronikus út azt jelenti, hogy a kérelmező a beadványát elektronikusan az úgynevezett Ügyfélkapun keresztül nyújtja be a bíróságon. Az Ügyfélkapu használatához személyes ügyfélkapus azonosítóra van szükség. Ügyfélkapus regisztrációt kizárólag természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációs eljárás bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten kezdeményezhető. Az Ügyfélkapu a www.magyarorszag.hu kormányzati portálon az ügyfelkapu.magyarorszag.hu oldalon érhető el.

Jelentős változás, hogy 2015. január 1-je után már nem az eddig megszokott kérelem-formanyomtatványon, hanem ÁNYK-űrlapon kell a kérelmeket előterjeszteni, akár elektronikusan, akár papíralapon.

Ha a kérelmező elektronikus útra kötelezett vagy azt választja, számítógépén telepítenie kell az általános nyomtatványkitöltő programot és arra le kell töltenie a „jar” kiterjesztésű civil eljárásokban alkalmazandó ÁNYK-űrlapokat. Utóbbiakhoz elektronikus út esetén kizárólag pdf-formátumú mellékletek csatolhatóak.

Ha a kérelmező nem kötelezett az elektronikus útra, kérelmét továbbra is beadhatja papíralapon is, de 2015. január 1-je után már kizárólag ÁNYK-űrlap formátumban.

Az elektronikus eljárásban alkalmazandó „jar” kiterjesztetésű és a papíralapú eljárásban használandó pdf-formátumú ÁNYK-űrlapok letölthetőek a www.birosag.hu oldal civil szervezetek menüpontjából. Ugyanitt bővebb tájékoztatás, útmutató is olvasható a kérelmek benyújtásának folyamatáról és az egyes ÁNYK-űrlapok kitöltéséről.

Forrás: OBH sajtóközlemény, az Országos Bírósági Hivatal Sajtó- és Kommunikációs Osztálya, 2014. december 17.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

NIS2: ki legyen az információs rendszerek biztonságáért felelős személy?

A kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló „Kibertan-törvény” hatálybalépésével kezdetét vette Magyarországon is az EU új NIS2 (Network Information System v2) irányelvének átültetése a hazai jogrendbe. Ezek az információvédelmi követelmények minden eddiginél szélesebb kört érintenek, az előzetes becslések alapján közvetlenül 2500-3000 társaság került a hatálya alá. Az érintett cégeknek  2024. június 30-ig már csak alig két hónap áll rendelkezésükre, hogy bejelentkezzenek a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságához (SZFTH).  A regisztráció során adminisztratív és technikai jellegű cégadatok megadása mellett az információs rendszerek biztonságáért felelős személy (IBF) adatait és elérhetőségét is fel kell tüntetni. Kóczé Péter a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég digitális üzletágának vezetője segít átgondolni, hogy mi alapján válasszuk ki a cég számára optimális megoldást.

2024. május 7.

Új “kódex” a bevándorlási jog területén

A Wolters Kluwer Hungary által szervezett három részes webinárium-sorozat első előadásában a bevándorlási jog területén hatályba lépett új kódexet mutatta be dr. Fehér Dániel adótanácsadó, a Fehér Legal & Tax irodavezető ügyvédje és dr. Borka Balázs ügyvéd, a Fehér Legal & Tax partnere .

2024. május 3.

Kontroll alatt a hazai közbeszerzési piac: hároméves rekordot döntött a hiánypótlások száma

2024 első negyedévében összesen 5896 darab hirdetmény érkezett be a Közbeszerzési Hatósághoz, amelyhez 6536 hiánypótlás kapcsolódott. A hiánypótlások száma 4 százalékkal felülmúlta az előző évi adatokat – derül ki a szervezet 2024 első negyedéves Gyorsjelentéséből. Minden közbeszerzésben elköltött 100 forintból 63 a kkv-szektorhoz került.