Új szakmát hozhat magával egy közelgő jogszabályi változás


A fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás napjainkban kiemelt fontosságú téma a vállalati világban. Az ESG-szemléleten alapuló üzleti stratégiáknak nem csak a társadalmi elvárásoknak, hanem a közelgő, új jogszabályi változásoknak is meg kell felelniük. Ebből adódóan a vállalatoknak szükségük lesz legalább egy olyan munkatársra, aki naprakész és átfogó fenntarthatósági ismeretekkel rendelkezik.

A vállalatoknak ma már az üzleti, környezeti, logisztikai és energetikai szempontok mellett a jogi szabályozás miatt is gondoskodnia kell a fenntartható g

azdasági működés kialakításáról. Mindemellett az ESG, azaz az Environmental, Social, Governance szabályozás alapvető fontosságúvá válik egyes pályázatok és finanszírozási források esetében is.

Ez a norma a nagyvállalatok mellett a hazai KKV-kat is érinti, amely azonban nem csak kihívást és új feladatokat, hanem lehetőséget is jelent számukra. Az ESG-szempontok beépítése ugyanis több előnnyel is járhat: a tervezés és átvilágítás a környezeti és társadalmi kockázatok feltárása mellett költségmegtakarítási lehetőségeket is jelenthet.

Függetlenül az iparágtól és vállalatmérettől a fenntartható környezeti, társadalmi és gazdasági tényezőkön alapuló üzleti modellek akkor sikeresek, ha azok kidolgozásában, végrehajtásában a vállalat képzett vezetőkre és munkatársakra támaszkodhat. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha az új kötelezettségeket olyan munkatársak végzik, akik naprakész fenntarthatósági ismeretekkel rendelkeznek és legjobb tudásuk szerint fogják össze és látják át a különböző folyamatokat.

Növekvő kereslet a fenntarthatósági menedzserek iránt

A fenntarthatósági menedzserek iránti kereslet Magyarországon folyamatosan nő, amely egyrészt annak köszönhető, hogy egyre több vállalat vezetése ismeri fel ennek a pozíciónak a jelentőségét, másrészt az Európai Unió intézményei és a tagországok jogszabályokban határozták meg a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati beszámolók és adatszolgáltatási irányelveket.

„Az állásportálokon egyre több hirdetés jelenik meg fenntarthatósági tanácsadó vagy fenntarthatósági menedzser pozíciókra, főleg multinacionális cégek és nagyvállalatok részéről. Azonban a kis- és középvállalatok körében ez a trend még csak most kezd elterjedni” – fogalmazott Márta Irén, a DEKRA Akademie oktatója, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért igazgatója, Magyarország egyik elismert fenntarthatósági szakértője.

A DEKRA Akademie fenntarthatósági menedzser képzésének résztvevői igen eltérő területről érkeznek, amelyből az látszik, hogy több terület is érintett lehet fenntarthatósági ismeretek szerzésében. A hallgatókat nagyvállalatok, tanácsadó társaságok munkatársai, valamint olyan szakemberek teszik ki, akik az ESG területen kívánnak fejlődni. Beleértve a környezetvédelmi, energiaügyi, munkahelyi egészségügyi és biztonsági felelősöket, a marketing, kommunikáció és PR-szakembereket, valamint az ellátási lánc, logisztika, minőségbiztosítás és HR területen dolgozókat, tehát mondhatni majdnem mindenki érintett lehet, akinek a környezeti-, társadalmi fenntarthatóság terén szerepe van vagy lesz.

A fenntarthatósági koncepciók kidolgozására és végrehajtására kell felkészülni

A fenntarthatósági menedzserek a vállalatok életének megkerülhetetlen szereplői lesznek a jövőben. „A fenntarthatósági menedzser feladatai széleskörűek, és a cég teljes működését áthatják” – mondja Márta Irén. „Kulcsszerepük van a vállalat stratégiai céljainak elérésében és a körforgásos gazdaság szempontjainak megvalósításában.” A DEKRA Akademie fenntarthatósági menedzserképzése lehetőséget teremt az interaktivitásra és a gyakorlati felkészülésre. A tanfolyam, amely a fenntarthatóságra stratégiai feladatként tekint elsősorban, nem végzettséget, hanem naprakész szaktudást biztosít a résztvevők számára. A képzés felkészíti a hallgatókat, hogy kidolgozzák a vállalati fenntarthatósági célokat és hatékonyan végre is hajtsák azokat. Segít a fenntarthatósági koncepciók megismerésében, valamint átfogó ismereteket nyújt többek között a nemzetközi fenntarthatósági irányelvekről, törvényekről és szabályozásokról.

A DEKRA Akademie tapasztalatai szerint a fenntarthatósági menedzser képzés az egyik olyan kiemelkedő képzési lehetőség ma Magyarországon, amellyel egy olyan „kulcs” szerezhető, amelynek birtokában a végzett hallgatók elindulhatnak a fenntartható jövő felé vezető úton, aktív szerepet vállalhatnak a fenntartható gazdasági átállásban, és tudásukkal naprakészen támogathatják a kis- és középvállalkozásokat, valamint a nagyvállalatok működését is.

Forrás: KRQ Kft.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Ezentúl minimum két év jótállást kell vállalni a tartós fogyasztási cikkekre

Tíz fogyasztóvédelmi tárgyú kormányrendelet módosítását tartalmazza a fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló jogszabálycsomag, amely érinti egyebek mellett a légi személyszállítás, a tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásának a szabályait, a kereskedelmi tevékenységek végzésének a feltételeit, a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződéseket, illetve az adatok végleges hozzáférhetetlenné tételét lehetővé tevő alkalmazás biztosításával kapcsolatos eljárási szabályokat is. A változások egy részét 2024. május 8-tól kezdődően alkalmazni kell.

2024. május 7.

NIS2: ki legyen az információs rendszerek biztonságáért felelős személy?

A kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló „Kibertan-törvény” hatálybalépésével kezdetét vette Magyarországon is az EU új NIS2 (Network Information System v2) irányelvének átültetése a hazai jogrendbe. Ezek az információvédelmi követelmények minden eddiginél szélesebb kört érintenek, az előzetes becslések alapján közvetlenül 2500-3000 társaság került a hatálya alá. Az érintett cégeknek  2024. június 30-ig már csak alig két hónap áll rendelkezésükre, hogy bejelentkezzenek a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságához (SZFTH).  A regisztráció során adminisztratív és technikai jellegű cégadatok megadása mellett az információs rendszerek biztonságáért felelős személy (IBF) adatait és elérhetőségét is fel kell tüntetni. Kóczé Péter a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég digitális üzletágának vezetője segít átgondolni, hogy mi alapján válasszuk ki a cég számára optimális megoldást.