Audi RS5 – Csúcson tartva
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Alapból gyönyörű túrakupéval van jelen a piacon az Audi, amely a 354 lóerős S5 modelljét még megfejelve egy igazi GT autóval is kelleti magát a piacon. A 450 lóerős RS5 modellje kemény ligában játszik, összkerékhajtásának köszönhetően brutális menetdinamikára képes, de mellette elegáns esztétikum és a zavartalan mindennapos használhatóság igényes ötvözete.
Az RS5 Coupé az Audi Sport RS modelljei kínálatának Gran Turismo tagja. A 4723 milliméter hosszúságú, nagy teljesítményű kupé tömény izom, elejét az RS modellekre jellemző méhsejtmintázatú rácsozattal fedett, masszív hatású légbeömlő-nyílásai határozzák meg. A Singleframe hűtőrács jóval szélesebb és alacsonyabban helyezkedik el, mint az alapmodellen, a LED-es fényszórók mellett pedig további oldalsó (igaz, némelyik céltalan) légbeömlő- és kilépőnyílások tűnnek fel. Az alap A5 modellhez képest 15 milliméterrel szélesebb, a kerékjáratok felett húzódó, erőteljesen domborodó formákat a hullámos övvonal határozza meg.
Teste tömény izom, amely folyamatos feszületben van, kell is, álló helyzetben is mutatja, milyen brutális teljesítményre képes (A szerző felvételei)
A végsebességet a tesztautó esetében 280 km/órában limitálta a gyár, változó áttételű kormányzással pontosan irányíthatjuk és a Quattro-rendszernek köszönhetően kíméletlen kanyarsebességre képes
Hátul az ugyancsak LED-es lámpák mellett szintén funkció nélküli légbeömlő-díszeket találunk, viszont az RS-specifikus diffúzorbetét, a kipufogórendszer ovális végcsövei és a csomagtérfedélen a kiegészítő légterelőperem már komoly benyomást kelt. Az alapkivitelben 19 colos kerekeken gördül, de a tesztmodellen extra felszerelésként 20 colos könnyűfém keréktárcsák állnak rendelkezésre, melyeken 275/30 gumik feszülnek.
Az első kerekeknél továbbfejlesztett, ötkaros felfüggesztéseket alkalmaztak a tervezők, míg hátul ugyancsak ötkaros konstrukció váltotta fel az előd trapéz-lengőkaros megoldását
Hatalmas ajtókon keresztül jutunk az utastérbe, ülhetnénk mélyebben is, az üvegtető miatt pici a fejtér
A 2,9 literes V6-os biturbómotor semmi mással össze nem téveszthető hangzású, álló helyzetből mindössze 3,9 másodperc alatt repíti 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 250, opcionális RS-dinamikacsomaggal eléri a 280 kilométer/órát. Két turbófeltöltője középen, a hengersorok között kapott helyet, 600 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig igen széles, 1900 és 5000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban mindvégig a rendelkezésünkre áll.
A belső kialakítás hihetetlenül igényes, a kormány és a váltókar Alcantara bőrborítást kapott
A 12,3 colos színes műszeregységen minden fontos infó megjeleníthető, RS-sajátosság a középre helyezhető fordulatszámérő
Az aggregát ereje sportos hangolású, a tökéletes kapcsolási időkkel működő, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltón – amely ZF-gyártású – keresztül jut a központi differenciálművel szerelt quattro állandó összkerékhajtásra. A rendszer aszimmetrikusan, 60:40 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között, és hogy a dinamikus irányíthatósági tulajdonságokkal se legyen probléma, a hátsó tengely sport-differenciálművet is kapott, amely még különosztja a meghajtó erőt a hátsó kerekek közt.
A fejtámlával egybeépített ülései kényelmesek, tökéletesen tartanak, oldaltámaszuk testre szabható. Elektromosan és manuálisan is mozgatható előre, ha hátra szeretnénk bejutni
Az RS5 „fogyókúrán” is átesett az előd modellhez képest, 1655 kilogramm a saját tömege. Kívánságra a tető szénszál-erősítésű műanyag, vagyis karbon kivitelben is rendelhető
Futóműve mindenre talál megoldást, sportos és agilis menettulajdonságoknak egyaránt előnyére szolgál, de jó és igényes alternatívaként Coupénkat Dynamic Ride Control-rendszerrel is kiegészítették.
Illik a belső hangulathoz a carbon alumínium-berakás, a piros varrás már csak hab a tortán
Nincs kerámia fék rajta, de így is lélegzetelállító a lassulása
A szériafelszereltséget bővítő Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer segítségével négy vezetési szint állítható, így dinamikusabb vagy kényelmesebb stílus szerint alakíthatjuk a vezetésünket. A Comfort-mód valóban arról szól, aminek hívják, kellemesen vezethető túrakocsi áll a rendelkezésünkre a nagy kerekei ellenére is kényelmes rugózással. Míg Dynamic-módban elengedi a gyeplőt, erre még ráerősít a váltó manuális használata, melyet a kormányról pattintgatunk, remek élményeket garantálva. Individual-beállításnál pedig külön-külön magunkra állíthatjuk a főbb komponenseket, ha esetleg valamelyik beállítást túl keménynek ítélnénk meg, mert ugye a hangja ebben az állásban a legszebb, de kis sebességnél a kormányzás lehet túl kemény, így akár Comfort-módba állított kormánnyal is téphetjük 450 lóerejét.
Semmi mással össze nem téveszthető hangzású a V6-os biturbós erőforrás, de az extra kipufogórendszertől kicsit többet vártunk
Ha belefáradtunk a stopperóra elleni harcba a pályán, akkor az állítható, oldaltartást adó ülései masszázsfunkcióval kényeztetik az elöl ülőket. Üléspozíciója kiváló, bár ülhetnénk mélyebben is, de nem csak a súlycsökkentés miatt, érdemes a nyitható üvegtető helyett carbon tetőt választani, mert akkor a fejtér is barátságosabb lesz. A beltér az A5 Audiból már ismerős lehet, itt csak az alul lapított, hasított bőr kormány és váltókar jelent némi változást és persze a rengetek RS felirat.
25 milliós alapárral indul az A5 család legvadabb tagja, a tesztautóba még 10 millióért pakoltak extrákat
A fekete belső térben a dizájncsomag kontrasztként vörös színnel egészíti ki az összhatást. Fő elemei a kormánykerék, a sebességváltókar, a térdtámaszok, szőnyegek, illetve a biztonsági öv vörös szegélyű varrást kaptak. A hatalmas műszerfal további funkciókkal bővült: a középre helyezhető fordulatszámmérő mellett G erőket, köridőket is mérhetünk vele. Természetesen olyan funkciók, mint a teljes szélességben megjeleníthető navigációs térkép, valamint az autóval kapcsolatos infók teljes arzenálja is megjeleníthető rajta.