Extremely Hungary


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az amerikai 2009. évi magyar évad egyik záró rendezvényén a nyolcvanas évek underground csapata, a Kontroll Csoport játszott, ráadásul az egykori felállásban. Így nyolcan, utoljára együtt 1983-ban, a búcsúkoncertjükön zenéltek. Most a zenekar egyik szaxofonosával, Újvári Jánossal beszélgetünk a novemberi koncertről. Újvári János 1956-ban született, a Kontroll Csoport és az Új Nem szaxofonosa volt. Jelenleg az Ur Knall együttesben játszik, de gyakran fellép az Ági és a fiúkkal is. Nagykovácsiban él, három fiút nevel. Hobbija a zene, a foci és…

Az amerikai 2009. évi magyar évad egyik záró rendezvényén a nyolcvanas évek underground csapata, a Kontroll Csoport játszott, ráadásul az egykori felállásban. Így nyolcan, utoljára együtt 1983-ban, a búcsúkoncertjükön zenéltek. Most a zenekar egyik szaxofonosával, Újvári Jánossal beszélgetünk a novemberi koncertről.

Újvári János
1956-ban született, a Kontroll Csoport és az Új Nem szaxofonosa volt. Jelenleg az Ur Knall együttesben játszik, de gyakran fellép az Ági és a fiúkkal is. Nagykovácsiban él, három fiút nevel. Hobbija a zene, a foci és a ping-pong.

Újvári János: Nagyon jó volt újra együtt játszani, hiszen most tényleg mindenki itt volt az eredeti tagok közül. A mi fellépésünk nem csupán az Extremely Hungary-nek nevezett magyar évad része volt, hanem ezen belül a kelet-európai rendszerváltások 20. évfordulója alkalmából New Yorkban megrendezett „Performing Revolution in Central and Eastern Europe” nevű programsorozathoz is tartozott. A koncert napja, november 7-e is ezt szimbolizálta, így a fesztivál tulajdonképpen tisztelgés volt a vasfüggöny lehullása előtti kelet-európai underground művészet és ellenzéki kultúra előtt.

Honnan jött az ötlet, hogy a kelet-európai rendszerváltó országok underground zenekarai New Yorkban fellépjenek?

A „The New York Public Library for the Performing Arts” nevű szervezet néhány éve kezdte kutatni a vasfüggöny mögötti underground művészetet és kultúrát. 2006-ban Budapestre is eljutottak. Itt találkoztak Bárdos Deák Ágival, akinek talán ekkor jutott eszébe először az ötlet, hogy szervezni kellene egy több országot átfogó, underground zenei fesztivált.

Mikor lett az álomból valóság?

Egy év múlva Ági kidolgozott egy projekt-tervet. Ez a berlini fal leomlásának 20. évfordulójához kapcsolódóan egy nagyszabású koncertsorozatról szólt: lengyel, cseh, román, szlovák, szlovén és magyar zenekarok játszanának közösen a térség országaiban, amolyan vándor-fesztiválként. Ez a terv sajnos csak terv maradt, viszont úgy alakultak a dolgok, hogy a New Yorkban működő magyar kulturális intézet, Orsós Jakab László vezetésével elkezdte szervezni az „Extremely Hungary 2009” nevet viselő magyar kulturális évadot, és az intézet vezetője felkarolta Ági ötletét. Ehhez kapcsolódott a „The New York Public Library for the Performing Arts” is, támogatva Orsósékat abban, hogy legyen New York-ban egy ilyen fesztivál.

Mennyi szervezést igényelt, hogy összeálljon a csapat, és elutazhassanak?

Nem is tudom, de persze, készültünk rá. Sok-sok szervezés, egyeztetés után egyszer csak, ott találtuk magunkat egy olyan színpadon, ahol előttünk már Lou Reed, Laurie Anderson és Patti Smith játszott. Érdekes érzés volt.

Hol játszottak pontosan?

New Yorkban, a Le Poisson Rouge nevű helyen.

Milyen volt a koncert?

A koncert maga jól sikerült, még ráadást is kellett játszanunk. Majdnem telt ház volt. Kb. ötszázan lehettek.

Magyarul, vagy angolul énekeltek?

Természetesen magyarul. A közönségnek legalább a fele magyar volt. Ismerték a szöveget, velünk együtt énekeltek. Cikket is írtak rólunk a New York Times-ban, a New York Postban, reklámozták az együttest a rádiókban, szóval a szervezők kitettek magukért. Persze a város is. Szinte végig Manhattanben voltunk. A szálloda maga felért egy műalkotással.

Ki állta a költségeket?

Mivel az együttes fellépése egyben része volt az „Extremely Hungary 2009” magyar kulturális évad programjának is, ezért mindent fizettek, sőt még napidíjat is kaptunk, bár külön a koncertért nem fizettek.

A Kontroll Csoportnak elég sok utódzenekara ismert. Ön melyikben játszik?

2006-ban és az ezt követő évben az Ági és a fiúk-ban, ha nem is a mostani felállásban, de újra együtt zenéltünk, és sok koncertet adtunk országszerte. New York előtt a teljes csapat kétszer is fellépett Magyarországon. Ezen kívül a szívem csücske az Ur Knall, ahol Lehoczky Károllyal vagyunk együtt a régiek közül, és berlini barátunk, Levin (Virág László) szervezi a fellépéseinket, főleg a Gödörben és Vértesszentkereszten, a Monostorban. Ő egyébként az együttes didzseridusa.

Most éppen Berlinbe készülök, talán felkeresem őt.

Dr. Kiss Anna

A Kontroll Csoport tagjai

Bárdos Deák Ágnes (ének), Farkas Zoltán (basszusgitár), Hajnóczy Árpád (szaxofon), Hajnóczy Csaba (gitár, ének), Kistamás László (ének, effekt), Lehoczky Károly (dob), Müller Péter Sziámi (ének), Újvári János (szaxofon).


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

Hogyan fogadd jól a visszajelzést – könyvajánló

Világszerte a vállalatok évente 825 millió munkaórát töltenek el a munkavállalók éves értékelések előkészítésével és lebonyolításával. A visszajelzés – a munkahelyi éves értékelésen túl is – elkerülhetetlen része társas életünknek, még akkor is, ha sokszor nem visszajelzésnek hanem megjegyzésnek, jó tanácsnak vagy baráti beszélgetésnek hívjuk.

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.