Középpontban a lézeres látásjavító műtétek
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
1990 óta íródik történelme az Explorernek, melyet most az alapoktól újraterveztek. Maradt az igazi amerikai feeling, természetesen hatalmas dobozba csomagolva, és amely már egy összetett hibrid rendszert is kínál.
Méretei sem hazudtolják meg magukat, ahogy a képeken is látjuk, első pillantásra is hatalmas. 5049 mm hosszú és 2285 mm széles. Szóval nem pici autót hozott nekünk Európába a Ford, a chicagói gyártású Explorer immár hatodik generációja tapossa az utakat, mely számunkra egyetlen erőforrással és két felszereltségi szinttel érhető el. Az ST-line képviselné a sportos vonalat, míg a tesztünkben szereplő sármos úriember Platinum néven keresi a vásárlókat. Nagy eltérés nincs a két változat közt, mindössze 200 ezer forint választja el őket, ami leginkább a külső alkatrészek színvilágában, a belső bőr színezete és varrása, valamint az ST esetében egy sportfutómű, sötétített fényszóróhoz és az egyező méretű, de más rajzolatú felni határozza meg.
Az elektromos motor és V6-os teljesítménye együtt 457 lóerő és 850 Nm, amely 2500/perc fordulaton már rendelkezésre áll. A 2,5 tonnát 6 másodperc alatt dobja százra, de a fék teljesítményét elég gyengécskének érezni (A szerző felvételei)
Alapból hét személyes az Explorer és választható csomagok sem állnak rendelkezésre, így az árlista úgymond felesleges is hozzá; amiről dönteni kell, az a színe, ami tesztautónk esetében Start White névre hallgat, és a 150 ezer forintos felárával a legdrágább választás a kínálatból. A leírtak szerint egyértelművé válik, hogy erőforrást sem tudunk választani, egyszerűen csak 457 lóerő és 825 Nm nyomatékú erőforrás áll rendelkezésre, amely egy 350 lóerős, háromliteres, kettős turbófeltöltésű, 60 fokos hengerszögű V6-os EcoBoost-benzinmotor és egy 100 lóerős villanymotor egyvelege. Az energiatárolást egy 13,6 kWh kapacitású lítiumion akkumulátorral oldották meg, amely a jobb oldalon helyet foglaló utasok feneke alatt található, ennek tükörképében a bal oldalon egy 68 literes üzemanyagtartály kapott helyet, melyeket értelemszerűen a kardántengely és két kipufogócső választ el egymástól. A hajtásrendszer további adaléka egy 10 fokozatú automata sebességváltó, amely elé építették a villanymotort, ami azért érdekes, mert feltöltött állapotban csak villannyal autókázva is megvan a jól érzékelhető váltás, majd a hajtáslánc végén egy intelligens nyomatékelosztású összkerékhajtás is társul.
Ha lemerültünk, teljes értékű hibridként tudjuk használni, nagyobb teljesítmény szükségessége esetén keményen bele-beleharap az üzemanyagtartály tartalmába, átlagfogyasztása a teszt végeztével 11,1 literre sikeredett, ez az érték feleződig, ha teljes töltöttséggel indulunk
Hátul sok az érdekes dolog, a tolatókamera rossz helyen van, nagyon hamar piszkolódik, a dupla kipufogók csak megvezetés, egyik sem működik, a gázok egészen máshol távoznak és a hátsó lámpája is csak részben LED-es
A hajtáslánc nem tűnik egészen „egészséges” összhangúnak, míg csak villannyal haladunk, nincs gond azon kívül, hogy odafigyeléssel kezelt gázpedál esetén is hirtelen ugrásszerűen indul meg, ami egy szűkebb parkolásnál problémás lehet ekkora test esetén. De ahogy az utolsó elektron is kiszalad a kábeleken a hajtás irányába és a V6-os életre kel, furcsa összhang képe áll össze. Persze mindig marad az aksiban annyi nafta, hogy villannyal induljunk, parkoljunk, araszoljunk, de ahogy a benzines is kapcsolódik a hajtáshoz, azt kelletlenül érezni lehet, és ahogy említettem, bármennyire finoman bánunk a pedállal, ezt minden helyzetben érezni. Tovább fokozódik, ha még több erőre van szükségünk, vagyis, ha erőből vezetjük, próbálja az egyes helyzeteket villannyal megoldani, de ha kell az erő, arra csúnyán reagál. Ezért azt állítanánk, hogy ez a rendszer mindenképp a finom helyzetek ura, nem szereti a vad körülményeket. Ezt igazolja az akku kapacitása is, ha sietünk és erőből mozgatjuk 2,5 tonnás tömegét – egészen pontosan 2507 kg –, akkor a frissen leemelt töltőkábel után a gyár által megadott 48 kilométeres hatótáv gyorsan csökken, lendületes indulásra kettesével vonulnak vissza a számok a nulla felé. Megszokást igénylő békés felhasználás mellett 42 kilométeres hatótávot tudtunk kiautókázni belőle, ami remek eredmény annak függvényében, hogy erősen változó időjárás mellett voltak reggelek, amikor 100 százalékos töltöttség után sem mutatott többet 30 kilométeres hatótávnál – a párásodás, a szakadó eső próbára teszi a rendszert. Ilyen körülmények közt használva 20 kilométeres hatótávot is csak nyöszörögve éri el. A zöld rendszám értelmének teljes kizsigerelése ebben a formában, de mégis működik a dolog. Vegyes használat során 8,8 literes átlagfogyasztást mértünk egy-egy etap alatt, a tesztút végén 11,1 l/100 kilométeres átlaggal zártuk az egyhetes ismerkedést, ami igencsak távol áll a 3,1 literes gyári adattól, de azt nem is vehetjük komolyan. Azonkívül, hagyatkozva a fedélzeti rendszer műszereire, az elektromos fogyasztás 21 kWh/100 km körül alakul, ami reális felhasználási mennyiségnek tűnik.
Klausztrofóbia egy utasban sem fog kialakulni, igencsak nagyvonalú a helykínálat, fautánzatú a dekor, az álló képernyő pedig úgy van odaszúrva, mint tengerparton a napernyő a homokba. Rengeteg a kényelmi extra, de a beltér kidolgozottsága elég egyszerű
13,1 kWh-os az akkumulátor benne, amivel elméletileg 56 km-es a hatótáv, ez sehogy nem jött össze, de 40–42 km többször is, a szakemberek szerint a töltés utáni hatótáv megítélésénél figyelembe veszi az időjárást, a legutóbbi fogyasztási értéket
Teljes a kényelemi kiszolgálás a fedélzeten. Az ajtók nyitása kellemes, hatalmasra nyílnak, érezni bennük a súlyt. Már első pillantásra látszik, széles, masszív fotelekbe kell felülni, a Platinum-felszereltség kiváltsága a kétszínű, perforált bőrkárpitozás, de az első ülések rengetek kényelmi funkcióval is kényeztetnek minket. A masszázsfunkció egyedisége, hogy a comb átdolgozásával is foglalkozik, valamint a deréktámasz is háromszintes állítási lehetőséggel bír, de a látványnak van hátránya is: a Platinum-felszereltséghez tartozó bőrülések varrásának felső barna része látványra mindenképp kiváló, de a kis sziget keresztvarrását egy laza pólóban zavaróan érezni, cserében meglepően hatékony üléshűtést alkalmaz és a fűtése is három fokozatban állítható.
A csomagtartó hatalmas méretekkel rendelkezik, üléssorokat lehajtva 2274 literes tér áll rendelkezésre, abból 51 liter a padló alatti kis rekeszekben és 4 liter a széleken található kis tárolókban. A harmadik üléssor elektromos mozgatású, használatkor még 240 literrel számolhatunk
Az ülés kényelme mellett a helykínálatra sem lehet panaszunk, hogyan is lehetne, mikor az első ajtók legszűkebb pontja közt is majd 1,6 méter a távolság, ez azt jelenti, hogy a két első ajtó közt kárpiton belül mért szélessége pontosan öt milliméterrel nagyobb, mint a kis Kia Picanto tükrökkel mért széllessége. Szóval van hely rendesen. De, ha már az eszelős méreteknél tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a középkonzolon ágaskodó 10,1 colos tabletszerű kijelző és a harmadik üléssor háttámlája közt több mint három méter a távolság úgy, hogy mögötte még 240 literes csomagtér is található. Maradva a kijelzőnél, ami amellett, hogy hatalmas, igencsak van egy-két érdekes dolog benne. Álló elrendezése miatt egyszerűen osztja két térfélre a megjeleníthető funkciókat, de nem világos, hogy a parkolást segítő 360 fokos kameraképhez miért kell hunyorogni, hogy pontosan lássunk mindent. No, nem azért, mert rossz a szemem, hanem a tolatókép mellé helyezi a 360 fokos képet is 2/3–1/3 arányban. A kisebbik kép lehet a fontosabb, ha esetleg kanyarodunk is tolatás közben és akadály lenne az autó mellett, de olyan pici a kép, hogy ember nincs, aki kiszúrja rajta a veszélyt. Bár a lehetőség adott, de nagyon érzékeny a rendszere, sima gurulásnál 20 cm-nél jobban közeledő akadályra azonnali blokkolással reagál, és ilyenkor az ijedtség után az összehúzott szemöldök kerül elő, hogy miért is történt, mert a monitoron is nehézkesen ismerhető fel a valós akadály.
A 10,1 colos kijelző teljesen feleslegesen meredezik a műszerfal közepén, ha elfektették volna, nem hatna ilyen idegenül, ráadásul fekvő tartalmakat jelenít meg. A központi rendszer nem tud magyarul, de az Android Auto- és Apple CarPlay-megoldásokat tökéletesen kezeli
Az ajtók hatalmasak, tágra nyílnak a kényelmes beszálláshoz, pont emiatt a hazai parkolóhelyzet nem neki kedvez és túlságosan óvatosan bánik a rendszer a közelséggel
Itt is előtérbe kerül a nyugodt, megfontolt és előrelátó használat, ami lehet, a pesti forgatagban nem biztos, hogy sikerül. Irány a ranch, ahová szerintünk a leginkább való, hosszú utazások és képességeinek megfelelően elképesztő súlyú vontatmányok mozgatása. Fontos szempont esetében a hajók és utánfutók vontatása, hiszen kapacitása eléri a 2540 kilogrammot, amihez társul az üzemmódválasztóval előhozható a vontatási csomag. Ha család is gurul velünk, nem lesz panasz, bár futóműve elég feszesre, pattogósra sikerült, a kényelemmel és helykínálattal nem lehet gond. A második sor ülései egyenként állíthatók sínen hosszirányban, de ha a harmadik sor szabad, akkor a háttámla döntésével igazán kényelembe helyezhetjük magunkat, ahol is jár még légkondi, ülésfűtés és árnyékoló az oldalablakokra, de az üvegtető is az utasok feje fölé ér. A harmadik sort használva még mindig akad csomagtér is, akár 240 literrel is számolhatunk, miközben az itt ülőknek sem lehet panaszuk a fejtérre, és a lábtér is egészen elfogadható, de ha igény van rá, akár ISOFIX-rögzítésponttal is szolgál. A harmadik sor elektromosan mozgatható üléseit, ha elcsomagoljuk, 635 literesre bővül a csomagtér, ezt bővíthetjük egészen 2274 literig, ahol teljesen síkfelületen akár kényelmesen aludni is tudunk, akár két méternél is hosszabb tárgyak szállítására is alkalmas területet kapunk. A csomagtérajtó illedelmesen, elektromosan nyílik egészen magasra, ha a teljes nyitható magasságot választjuk, 1,9 méterrel kell megelégednünk, de nem ereszthető a hátsó futóműve miatt. A pakolásra szánt eszközöket minimum 80 cm magasra kell emelnünk.
A hátsó ülések mint a fotelek, a harmadik sorban ülők kényelme érdekében hosszirányban állíthatók, méretes kapaszkodok segítenek a beszállásban
Felszereltsége nem konfigurálható, 35,7 millió forint a Platinum, amihez csak 150 ezer forintos fehér színe ad némi pluszköltséget, 440 ezerért levehető vonóhorgot választhatunk még hozzá
Az utastér sem szenved rakodóhelyek hiányában: 12 pohártartó mellett hatalmas ajtózsebek, kesztyűtartó és könyöklő alatti mély tároló doboz várja a kacatok, személyes holmik elhelyezését. A vezető előtt egy 12,3 colos vetített grafikájú kijelzőt helyeztek el, amely felülete a menetprogram-állító használatával változik, Eco- és Normal-módban szokásos kékes háttér fut, míg Sport-állásban a fekete dominál, piros kiegészítő vonalakkal. Ha terepváltozatokból válogatunk, marad a színes háttér, de akkor terepadatokat tudunk a fő műszerekben megjeleníteni, míg középen folyamatosan látjuk az AWD-rendszer kerekenkénti nyomatékelosztását. Azt hiszem, az Explorer maradt nagyvonalúan a korlátlan lehetőségek hazájának ura, amely Európában egy teljesen új hajtáslánccal próbál betörni. Van karaktere és rendkívül stílusos, méretei alapján felhasználási területe mindenképp városon kívül érvényesül, de képességei is erre a területre koncentrálnak. Hatalmas helykínálatát és kényelmét hosszútávon tudjuk kihasználni leginkább, amelyhez pótkocsival együtt érvényesülő hobbink mozgatása sem jelenthet semmilyen akadályt.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Ridley Scott ott folytatja, ahol 25 éve abbahagyta: látványosan, izgalmasan, szórakoztatóan.
Imádja a világ, egyre nő iránta az igény, de a kávécserje termesztése erdőirtással is jár. Az EU új jogszabályokat tervez a környezeti károk megfékezésére.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!