Lexus LC500 Limited Edition – 1959, 540, 477, 270, 36, 21, 8, 5
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A címben szereplő számok nem egy kódszöveg részei, hanem a Japán Lexus márkaóriás luxus kupéjának sarokszámai, amelyek a maga kategóriájában is egyedülállóak.
A forma nagyon is önmagáért beszél, elég csak annyi, hogy bármerre tévedtünk vele, mindenhol kerekre formált szájakat láttunk, melyek sejtésünk szerint hosszan elnyújtott „A” és „U” betűket hallattak. Majd amikor közelebb érkezünk és a V8-as hallatja magát, a kerek szájformát átváltja az ovális forma összeszorított fogakkal. Igen! Őrült szép hangja van a nyolchengeres erőforrásnak, mely alacsony fordulaton mély, öblös hangon szórakoztat minket.
Csak az első rendszámtábla felkerülése különbözteti meg a 2012-ben bemutatott LF-LC tanulmányautótól, bátor, szimpatikus lépés volt a Lexus részéről (A szerző felvételei)
Fékereje hatékony és az elektronikus fékerőelosztónak köszönhetően az első és hátsó tengely között arányosan osztja, hogy mindvégig stabil és uralható maradjon
A forma iránti lelkesedés nem véletlen. A Lexus csapata a 2012-ben bemutatott LF-LC tanulmányautót küldte utcára, leírhatatlan apró különbségekkel. Megmaradt tehát a hosszú motorházfedél „pici” utasfülkével, az ajtók mögött drasztikusan szélesedő hátsó, rejtett kilincsek, apró full LED-es lámpák és az elmaradhatatlan pipa, mint nappali menetfény. 4,77 méteres hosszával, majd’ kétméteres popsiszélességével, bivaly erős motorjával igazi grand turismo modell a luxus kategóriában.
Karbonszálas a küszöbburkolat, kék kormány, fehér ülések és hullámzó narancssárga színek várnak a hyper minőségű belső térben
Összhangban vannak a vidám belső színek, jó érzés benne ülni, a vezetési pozíció tökéletes
Ha nem lenne így is elég egyedi, a tesztautó további érdekessége, hogy egy Limited Edition modellváltozattal van dolgunk, melyben többek között az LC kínálatában itt mutatkozik be egyedi kasmírkék színe. Ez egy teljesen egyedi, bonyolult technológiával előállított hétrétegű szín, a kifinomult eljárás miatt a Lexus japán Motomachi-i gyárában a napi 48 legyártott LC mellett csak két autót tudnak erre a kék színre festeni.
Az érintőpaddal vezérelt multimédiakijelző figyelmet és tapasztalatot kíván, gombok hiányában mindent innen irányítunk, csak a fűtés érdemelt külön gombsort
Az adaptív felfüggesztés okosan vezérli mind a négy kerék lengéscsillapítását, Comfort-módban kimondottan kényelmes
Az első tengelyeken 245/40, a hátsókon pedig 275/35 gumik feszülnek, egyformán 21 colos felniken
Belső tere is a limitált modell egyedi része, egyszerűen gyönyörű és pazar minőséggel kápráztat. A kék bőrrel bevont ajtóburkolatokat és műszerfalat Alcantara narancssárga kárpit egészíti ki, melyhez tökéletes összhangban fehér bőrkárpitozású, szellőztethető ülések járnak. Utóbbiak kényelmesek, oldaltartásuk lehetne jobb és magas emberek számára sajnálatos, de nem lehet elég alacsonyra engedni. Az Alcantara bőr tetőkárpit is csodálatos minőséggel öleli körbe a tetőablak nyílását, amely érthetetlen módon pici, hiszen az autó egész teteje üvegből van. A 13 hangszórós Mark Levinson-hangrendszer szintén adja magát, de a nyolchengeres szólamok mellet kevés szerep jut neki.
Egyedi kialakítású LED-technológiás lámpák mindenhol, a karbon küszöb szép látvány, a csomagtartó mérete mindössze 197 liter
Kényelmesen, de túl magasan ülünk, a középső, finom bőrrel bevont könyöklő jó magasságban van, gombnyomásra eltolódik, és ha több helyre van szükség, még oldalra is billenthető
Kör alakú, teljesen digitális műszerfala látványos! Csak fontos információkat oszt meg velünk alapból, ha ez nem elég nekünk, akkor a kormányon lévő gomb segítségével a műszer jobbra arrébbcsúszik, hogy még több információ jelenhessen meg. A műszerfal tetején oldalra kinyúló tekerőgombok közül a bal oldali a kipörgésgátlót vezérli, amely rendelkezik külön havas funkcióval, míg a jobb oldalival a vezetési módokat állíthatjuk Eco-, Comfort-, Sport- és Sport+-lehetőségekkel. Indításkor mindig az alap, vagyis Normal állásban indulhatunk. A Sport+-beállítás illik a legjobban hozzá, keményen változik az LC karaktere, hangja még mélyebb lesz, futóműve betonkeményre vált, a menetstabilizáló jobban szabadjára engedi a ménest, míg a műszerfal középen csak a fordulatszámra koncentrál, szélein szigorúan csak a folyadék hőmérsékletét és a váltó fokozat számát közli velünk.
A hátsó sor kétszemélyes, itt csak gyerekeknek van elegendő hely, kényelmesen, pazar minőségben utazhatnak
Boritás nélkül kesze-kusza látvány a V8-as, a motortérben is igényes a fényezés, jól látszanak a merev karosszériáért felelős merevítő rudak
A V8-as öt literes szívó erőforráshoz 10 fokozatú automatát rendeltek, amely profi módon teszi a dolgát, ha kell, kormányról pattoghatunk a fokozatok közt, de Eco- vagy Normal-módban észrevétlenül is tudja tenni a dolgát. Csak a fogyasztása lehet az „ellenségünk”, nála a 21–22 literes átlag a megszokott, és őszintén beismerve Eco-módban nem volt ínyünkre használni hosszabb távon, egyrészt mert a hangján nem sokat változtat. Igaz, a karrakterét lágyabbá varázsolja, a gázpedál elveszíti érzékenységét, viszont a műszerfal folyamatosan az orrunk alá dörgöli a tetemes fogyasztását – vannak kollégák, akiknek sikerült 13 literes fogyasztást elérni ebben a metódusban –, ilyen használat mellett szerény, de csodálatos kupéként viselkedik.
Sport+-állásban minden csak a fordulatszámról és a fokozatok számáról szól, ha több infó kell, gombnyomásra jobbra tolódik a körműszer
A kilincs kialakítása külön monológot érdemel, de a hullámzó vonalak mellett sem lehet elmenni szó nélkül
Az elöl és hátul több lengőkaros, öntött alumínium elemekből összeállított futóműve hibátlan, 21 colos kerekei ellenére kényelmes, de egyben nagyon sportos is, kanyargós menetben jól érezni 1959 kilogrammos súlyát, ahol nem ritkán erőből kigyorsításkor könnyen fartologatással válaszol. Súlyelosztása nem tökéletes, elöl 61, míg hátul 39 százalék jut a tengelyekre, de ha kiismerjük a 477 lóerő leadásának módját a hátsó kerekek irányába, értékes játékszer válik belőle. Erőforrása nem riad vissza magasabb fordulatszámoktól sem. Igaz 540 Nm nyomatéka már 4800-as fordulatnál megvan, de ha kell, 7100-ig vígan elforog és pont a nyomatékhatár után olyan 5000-s fordulat fölött vált hangnemet. Ez nem hanggenerátoros bohóckodás, ezek igazi szólamok!
Igényes kialakítású a slusszkulcs, a kilincs érintésre előbukkan, záráskor csak be kell tolni, szép az analóg óra a műszerfalon
Végsebességét 270 km/órában limitálta a gyár, nulláról a százas tempót 5 másodperc alatt abszolválja. Hatalmas nyomatékának köszönhetően a gumiégetés is csak gyerekjáték neki, miközben a driftes játékot is erőből megoldja, de ott kemény kezeket és sok figyelmet kíván.
Már csak külső-belső színe miatt is érdemes a Limited Editiont választani, a tesztmodell 36,6 millióba kerül
Az utolsó szám, amit nem említettünk a címből, az a 36. Nem lesz nehéz kitalálni, hogy ez bizony az árát tükrözi: 29,5 milliótól startol a Limited Edition névre keresztelt modellünk, az extralistán kiválasztott plusz csecsebecséktől 36,6 millió forintra ugrik a tesztautónk ára. A motorvariációk két tagból állnak, emellett V6-os hibrid is rendelkezésre áll, meglepő módón egy adott felszereltségi szint mellett ugyanazon az áron kínálják őket. De a válasz egyértelmű, az 5 literes erőforrás a befutó, ha csak valakinek ezen a szinten is a környezettudatosság, a hangtalan startolás és érkezés a célja.