A 10 éves Alaptörvény gazdasági és közpénzügyi jelentősége


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Prof. Dr. Báger Gusztáv, a Magyar Nemzeti Bank elnöki tanácsadója nyitotta meg az Alaptörvény elfogadásának 10. évfordulója alkalmából az Állami Számvevőszék által rendezett online konferenciát.

Előadásában az Alaptörvény és a jogalkotás szerepét, az Alaptörvény számvevőszéki ellenőrzésre gyakorolt hatását és a közpénzügyi szabályozás kiegészítésének és finomhangolásának lehetőségeit helyezte fókuszba.

Felismerve az 1949. évi Alkotmány közpénzügyi rendszert érintő szabályozásának hiányát, az Állami Számvevőszék kutatóintézetében már 2006-ban megkezdődtek a fiskális politika szükséges reformját érintő vizsgálatok. Az eredményeket összefoglaló tézisek célja olyan szabályok és intézmények létrehozása volt, amelyek átláthatóbbá és hatékonyabbá teszik a közpénzekkel való gazdálkodást, amelyek végső soron a versenyképességet, a fenntartható fejlődést, valamint a közjó feltételeit javítják. Bár a reformjavaslat nem került elfogadásra, a tézisek jelentős része ennek ellenére mégis visszatükröződik az új Alaptörvényben és közpénzügyi szabályokban.

Báger Gusztáv ismertette, hogy az Alaptörvény, szemben a korábbi Alkotmánnyal már tartalmazza a közjó célját és a közérdek fogalmát is. A két kulcsszó irányadó szerepe feltételezi, hogy a magyar jogi szabályozásban folyamatosan jelen legyenek és sokoldalúan segítsék elő az államcélokat, mint a közösségi jólét biztosítása, valamint a külső és belső védelem fenntartása. Hangsúlyozta, hogy az állam akkor működik megfelelően, ha szolgálatát a közjó érdekében sokoldalúan teszi, ha megteremti a gazdaság számára a fejlődés feltételeit és a szükséges stabilitást. A közigazgatás ilyen értelemben tehát nem csak technikai jellegű tevékenységet jelent, hanem olyan intézményi alkotást, amely a közösségi jólét megteremtésére irányul.

közpénzügyi rendszer

Előadása második témakörében az Alaptörvény számvevőszékre gyakorolt hatását mutatta be. A közpénzügyek tárgykörének alkotmányos szintre emelésével az Állami Számvevőszék a korábbinál szélesebb körben kapott felhatalmazást. Az Alaptörvény a jogosítványok garantálása mellett megerősítette az Állami Számvevőszék függetlenségét, az integritás, az etikus vezetés és átláthatóság fontosságát, illetve a jó kormányzást segítő számvevőszéki tanácsadói szerepet. A nemzetközi tendenciákkal összhangban a tanácsadó funkció így már az Állami Számvevőszék ellenőrzési tevékenységébe beágyazottan működik, szorgalmazva ezáltal az állammenedzsment működésének megújítását és a köztulajdonú társaságok hozzájárulásának emelését a közösségi jóléthez.

Báger Gusztáv előadása záró gondolataként a jól működő közpénzügyi rendszer kiegészítésére és finomhangolására fogalmazott meg javaslatokat, amelyek a jól irányított állam fenntarthatóságát és a világgazdasági környezet hatásait állította a középpontba. Végül két megállapítást tett a 10 éves Alaptörvény vonatkozásában, miszerint annak elfogadása előtti időszakában az adósságráta minden évben emelkedett, azonban az elfogadást követően az irány megváltozott és a GDP 80%-ról 65%-ra csökkent. Különösen értékesnek tartotta továbbá, hogy a foglalkoztatás és a gazdasági növekedés területén elért pozitív eredmények révén a szegénység és a kirekesztődés mutatói jelentősen javultak.

(aszhirportal.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.