AB: a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelménye nem jelent másodpercre meghatározott egyenlőséget


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alkotmánybíróság elutasította a Kúria kiegyensúlyozottsági kötelezettség megsértése tárgyában hozott Kf.VI.39.667/2020/6. számú ítélete elleni alkotmányjogi panaszt. A döntéshez Czine Ágnes és Szalay Péter alkotmánybírók csatoltak párhuzamos indokolást.

Az alapügy

Az eljárás alapjául szolgáló ügyben az indítványozó Magyar Szocialista Párt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsánál eljárást kezdeményezett egy médiaszolgáltató ellen annak egyik műsorszáma kapcsán, amely álláspontja szerint megsértette a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményét.

Az ügy előzménye szerint 2018. december 16-án több országgyűlési és európai parlamenti képviselő az MTVA székhelyére bement, amely miatt az MTVA birtokvédelmi eljárást kezdeményezett a kerületi jegyzőnél, aki a kérelemnek helyt adott és elrendelte az eredeti birtokállapot helyreállítását, valamint eltiltotta a jogsértőket a jövőbeni további jogsértéstől. A jegyző határozatával szemben több érintett képviselő is fellebbezéssel élt, amelynek a Budapesti II-III. Kerületi Bíróság helyt adott és a birtokvédelmi kérelmet elutasította. Az ítéletre reagálva a Demokratikus Koalíció 2019. szeptember 27-én 9 óra 52 perckor közzétett egy nyilvános Facebook bejegyzést, amelyben az alábbiakat közölte: „Közmédia! Akkor hamarosan újra nálatok.” Ugyanezen a napon 16 óra 56 perckor a Magyar Szocialista Párt a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-nek elküldött egy közleményt, amelynek közzétételét 2019. szeptember 27-én 17 óra 42 perckor a médiaszolgáltató megtagadta. Ezen a napon 20 óra 32 perckor a médiaszolgáltató M1 nevű csatornáján a „Ma este” című műsorban „Ellenzéki képviselők fenyegetik a közmédiát” címmel beszélgetett a műsorvezető az MTVA perbeli képviseletét ellátó két ügyvéddel a birtokvédelmi ügyben hozott ítéletről. A műsorba az indítványozó képviselőit, illetve a birtokvédelmi eljárásban érintett képviselőket nem hívták meg, az MSZP közleményét nem ismertették, a műsorvezető zárszavában pedig csak a DK Facebook bejegyzését idézte (e közben a képernyőn folyamatosan az „Ellenzéki képviselők fenyegetik a közmédiát” felirat volt olvasható).

Az események miatt tett kérelmet a Médiatanács elutasította, ezért az indítványozó közigazgatási pert kezdeményezett. Az elsőfokú bíróság a keresetnek helyt adva a határozatot megsemmisítette, és a hatóságot új eljárásra kötelezte, a másodfokon eljáró Kúria azonban az elsőfokú ítéletet megváltoztatta, és az indítványozó keresetét elutasította.

Az indítványozó alkotmányjogi panaszában a kúriai ítélet alaptörvény-ellenességét állította, mivel álláspontja szerint a bíróság téves jogértelmezése és jogalkalmazása megsértette a tisztességes bírósági eljáráshoz való jogát, nem biztosította a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit, és nem védte a sajtó szabadságát és sokszínűségét.

A döntés indokai

Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt két kérdés tisztázását tartotta indokoltnak. Elsőként röviden fontosnak tartotta áttekinteni, hogy az Alaptörvény IX. cikke alapján mi a sajtó elsődleges szerepe egy demokratikus állam működésében. Másfelől pedig fontosnak tartotta azt megvizsgálni, hogy a jogszabályokban nevesített kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdéséből eredően milyen tartalmi elemei azonosíthatóak.

Előbbivel összefüggésben megállapította, hogy kiemelten fontos alkotmányos érdeknek tekinti a sajtószabadság érvényesülését. A sajtó ugyanis „olyan fórumot kínál a szólás szabadságához és a közügyek szabad vitathatóságához, amely kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a közvélemény és a politikusok számára ellenőrizhetővé válhassanak a közhatalmat gyakorlók, illetve a köztisztséget vállalók.

A kiegyensúlyozott tájékoztatás követelménye tekintetében pedig (amely jellegét tekintve csak a lineáris televíziós és rádióműsorokra vonatkozik) az Alkotmánybíróság azt hangsúlyozta, hogy ez a követelmény a média közérdekű feladatainak jellegéből fakad. A közösségeket érintő ügyekről szóló tájékoztatásnak ugyanis minden esetben meg kell jelenítenie a szembenálló nézeteket, ezáltal lehetővé téve, hogy a közönség megalapozott döntéseket tudjon hozni a vitatott kérdésben. Egy lineáris televízió vagy rádióműsor akkor tekinthető kiegyensúlyozottnak, ha megfelel az alábbi három szempont mindegyikének: egyfelől elengedhetetlen, hogy a műsorból egyértelműen kiderüljön, hogy több, egymással ellentétes álláspont is létezik az érintett kérdésben; másfelől fontos az is, hogy azonosítható legyen, hogy az egyes álláspontokat mely személyek vagy csoportok képviselik; harmadik feltételként pedig lényeges, hogy a műsorból egyértelművé váljon, hogy az abban részletesebben kifejtett állásponthoz képest, az azzal ellentétes vélemények miben térnek el (függetlenül attól, hogy azt a műsorvezető, a riportalanyok, vagy az adott álláspontot képviselők ismertetik). Ennek kapcsán pedig az is elegendő, ha az egymással konvergáló álláspontok együttesen jelennek meg. A kiegyensúlyozott tájékoztatás követelménye tehát nem jelenthet másodpercre meghatározott egyenlőséget a különböző vélemények bemutatásakor.

A kérdéses műsort vizsgálva az Alkotmánybíróság megállapította, hogy ugyan valóban nem ismertették részletesen az ellentétes álláspontot, ugyanakkor a műsorban szereplő riportalanyok érveléséből, az általuk tett utalásokból, és a műsorban is ismertetett ügyben hozott ítélet rendelkező részéről is kiderült, hogy mely lényeges ponton tér el a két álláspont egymástól. Emellett azt is figyelembe kellett venni, hogy az ügy ismertetésének több előzménye volt (az érintett műsorszolgáltató csatornáin is), amelyek alapján a műsort megtekintők tisztában lehettek azzal, hogy mi az ellentétes álláspont lényege. Ebből adódóan a testület arra a következtetésre jutott, hogy a Kúria ítélete figyelembe vette vonatkozó alkotmányos szempontokat, így a konkrét műsor tekintetében hozott döntése nem ellentétes az Alaptörvény rendelkezéseivel, ezért az alkotmányjogi panaszt elutasította.

Az ügy előadó alkotmánybírája dr. Schanda Balázs volt.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.