Atipikus foglalkoztatás a bírói gyakorlatban II. rész Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cikksorozatunk mai részében a határozott idejű munkaszerződésről, illetve ezzel kapcsolatban a munkaviszony megszüntetési lehetőségekről és a próbaidőről lesz szó.

5. A munkavállaló határozott idő lejártát követő további munkavégzése

Az 1992-es Mt. 79. §-a tartalmazta azt a szabályt, hogy a határozott idejű munkaviszony határozatlan idejűvé alakul, ha a munkavállaló az időtartam lejártát követően legalább egy munkanapot, közvetlen vezetője tudtával tovább dolgozik. A 30 napos vagy ennél rövidebb időre létesített munkajogviszony azonban csak annyi idővel hosszabbodik meg, amilyen időtartamra eredetileg létrehozták.

A Kúria felhívta a figyelmet, hogy az Mt. 192. §-ához fűzött miniszteri indokolás szerint a törvény elhagyja az 1992-es Mt. 79. § (6) bekezdésének rendelkezését. A jogalkotó szerint a gyakorlatban nem egyszer problémát okozott a közvetlen vezető fogalmának tisztázatlansága, viszonya a munkáltatói jogkör gyakorlójának fogalmához. Előfordult, hogy a munkavállaló a munkajogviszony megszűnésének napját követően úgy végzett el valamilyen befejező munkát, hogy a feleknek valójában nem állt szándékukban a munkajogviszony határozatlan időtartamúvá tétele.

A Kúria hivatkozta a hatályos Mt. 14. §-át, amely abból indul ki, hogy a jognyilatkozatot ráutaló magatartással is létre lehet hozni, ugyanakkor a munkaszerződést írásba kell foglalni és annak elmulasztása miatt a munkaszerződés érvénytelenségére csak a munkavállaló – a munkába lépést követő 30 napon belül – hivatkozhat.

A fentiek alapján a joggyakorlat elemző csoport arra az álláspontra helyezkedett, hogy abban az esetben, ha a munkavállaló a határozott idő lejártát követően tovább dolgozik, a munkaviszony nem alakul át határozatlan idejű munkaviszonnyá, hanem a jogviszony minősítése szempontjából a felek akaratát kell vizsgálni.

6. A határozott idő és a próbaidő

A joggyakorlat elemző csoport álláspontja szerint a próbaidő kikötésére nem csupán a határozatlan időtartamú, hanem a határozott időre kötött munkaviszonyban is lehetőség van, azonban, ha a próbaidő tartama megegyezik a munkaszerződés időtartamával, az az általános magatartási követelményekbe ütközik.

A Kúria által vizsgált egyik ügyben a felek határozott időre kötöttek munkaszerződést, amelyet két alkalommal meghosszabbítottak. Az utolsó szerződés lejártát követően – más munkaköri elnevezéssel – határozatlan idejű munkaszerződést kötöttek, amelyben 3 hónapos próbaidőt kötöttek ki. Ezt követően a munkáltató próbaidő alatt azonnali hatállyal szüntette meg a felperes munkaviszonyát. A bíróság döntése szerint a felperes foglalkoztatása az alperesnél folyamatos volt a létesítés időpontjától kezdődően, ezért a felek érvényesen próbaidőt nem köthettek ki.

A fenti ügyből a joggyakorlat elemző csoport azt a következtetést vonta le, hogy a határozott idejű munkaszerződés(ek) lejártát követően megkötött határozatlan idejű munkaszerződésben a felek általában érvényesen nem köthetnek ki próbaidőt. A próbaidő célja ugyanis a Kúria szerint az, hogy ezen időtartam alatt a munkáltató meggyőződjön a munkavállaló szakmai és emberi kvalitásairól, a munkavállaló pedig dönthessen arról, hogy hosszabb távon kívánja-e az adott munkakör ellátását.

A munkaviszony alanyai között fennállt korábbi munkaszerződés(ek) ugyanakkor lehetőséget teremtettek egymás megismerésére, így a próbaidő kikötésére csak kivételesen van jogszerű lehetőség. Ilyen indok lehet – többek között – a munkakör megváltozása, amely a korábbi tevékenységtől teljesen eltérő olyan feladatok ellátását és olyan eltérő képességek meglétét feltételezi, amelyekről a korábban ellátott munkakörben a munkáltató nem győződhetett meg. Ha azonban a megkötött új munkaszerződés szerinti munkakör csupán elnevezésében változik, tartalma szerint azonban a korábbival egyező feladatok ellátását jelenti, a próbaidő kikötésére a Kúria álláspontja szerint jogszerűen nincs lehetőség.

Egy másik ügyben a Kúria a BH 2007.388. számú határozata alapján kifejtette, hogy a próbaidőt követően, a próbaidő céljának megfelelő okból megkötött határozott idejű munkaviszony nem felel meg törvénynek, nem tekinthető az Mt. 192. § (4) bekezdése szerinti munkáltatói jogos érdeknek. A felperesnek a határozott idejű munkaszerződéssel sérült az Mt. által biztosított, a határozatlan idejű munkaviszony megszüntetési jogcíméhez való joga, ezért azt határozatlan időre kötöttnek kell tekinteni, így az alperes indokolás nélküli intézkedése jogellenes.

Munkajogi mesterkurzus - Box

7. Hatósági engedély

Az Mt. 192. § (3) bekezdése alapján, ha a határozott idejű munkaviszony létesítéséhez hatósági engedély szükséges, a munkaviszony legfeljebb az engedélyben meghatározott tartamra létesíthető. Az engedély meghosszabbítása esetén az újabb határozott idejű munkaviszony tartama – a korábban létesített munkaviszony tartamával együtt – az öt évet meghaladhatja.

A Kúria által vizsgált egyik ügyben a közalkalmazottként foglalkoztatott felperes határozott idejű munkaviszonyát több hosszabbítást követően végül nem hosszabbították meg. Ekkor a felperes már határozatlan időre szóló letelepedési engedéllyel rendelkezett, így az Mt. ezen szakaszai nem alkalmazható.

8. A határozott idejű munkaviszony megszüntetése

A Kúria felhívta a figyelmet, hogy ha a munkáltató a határozott idő lejártakor tájékoztatást ad a munkaviszony megszűnéséről, az nem minősíthető joghatást kiváltó egyoldalú munkáltatói intézkedésnek. Olyan jognyilatkozat esetén, amely nem keletkeztet jogot vagy kötelezettséget, nem merülhet fel a joggal való visszaélés lehetősége sem.

A joggyakorlat-elemző csoport álláspontja szerint – szemben a régi Mt.-vel – a hatályos Mt. kötött írásbeli indokolással lehetővé teszi a munkavállaló számára, hogy a határozott idejű munkaviszonyát felmondással megszüntesse. Erre akkor van lehetőség, ha a munkaviszony fenntartását valamely ok lehetetlenné tenné, vagy körülményeire tekintettel mindez aránytalan sérelemmel járna.

A törvény szerint megkövetelt ok nem utal a munkáltató kötelezettségszegésére, magatartására, így a felmondási jog lehetőség a munkavállaló számára, hogy pl. egészségi állapotára, személyi vagy családi körülményeiben bekövetkezett változásra tekintettel határozott idő lejártát megelőzően megszüntesse a munkaviszonyát. A jogalkotó a munkavállaló felmondásához külön jogkövetkezményt nem fűz, ezért saját jognyilatkozatára alapítottan a munkavállaló általában nem alapíthat igényt. A munkavállaló felmondásának azonnali hatályú felmondássá való átminősítésére pedig nincs jogszerű lehetőség.

A joggyakorlat elemző csoport kiemelte, hogy a munkáltató vitathatja a munkavállalói felmondás jogszerűségét és érvényesítheti igényét az Mt. 84. § (2) bekezdése alapján. Ebben az esetben az Mt. 64. § (2) bekezdése alapján a munkavállaló köteles bizonyítani a közölt okok valóságát és okszerűségét, azt, hogy a felmondása szerinti ok olyan súlyú, amely a jogviszony fenntarthatatlanságát vagy ennek aránytalan elnehezülését eredményezi.

A joggyakorlat-elemző csoport tagjai között eltérő álláspont alakult ki a felszámolási és csődeljárás megindításával kapcsolatban. A csoport egyes tagjai szerint az Mt. hivatkozott rendelkezése önálló felmondási okként értelmezhető, vagyis önmagában a felszámolási és csődeljárás megindítása alapot adhat a határozott időre kötött munkaviszony felmondással történő megszüntetésére. Más csoport tagok véleménye szerint a törvény rendelkezése csupán időtartamot jelöl, mellette alkalmazni kell a munkáltatói felmondás indokolására vonatkozó előírásokat. A joggyakorlat elemző csoport szerint célszerű lenne a jogszabályi rendelkezés pontosítása, vagy kiegészítése.

Egy vizsgált ügyben a felek kézilabdázó munkakörre kötöttek határozott idejű munkaszerződést, amelyet a munkáltató az Mt. 66. § (8) bekezdés c) pontja alapján elháríthatatlan külső okra hivatkozással azért szüntetett meg, mert a kialakult járványhelyzetre tekintettel a felperes foglalkoztatása ellehetetlenült, a Magyar Kézilabda Szövetség 2020. március 13-tól felfüggesztette a bajnokságot. A felperes számára az egyesület edzéslehetőséget, mérkőzésen való részvételt és egyéb munkát sem tudott biztosítani.
Az elsőfokú bíróság a felperes keresetének helyt adva az alperest elmaradt munkabér és felmondási időre járó bér megfizetésére kötelezte. Álláspontja szerint a veszélyhelyzettel összefüggően kiadott 40/2020. (III.11.) és a 41/2020.(III.11.) Korm. rendelet, valamint a 47/2020. (III.18.) Korm. rendelet rendelkezései nem zárták ki a munkáltató foglalkoztatási kötelezettségét, ugyanakkor a 142/2020. (IV.22.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdése előírta a sportszakembert megillető rendszeres havi díjazás írásbeli egyoldalú csökkentésnek lehetőségét. Mindebből arra a következtetésre jutott, hogy a jogszabályok kifejezetten nem tiltották az alperes munkáltató működését.

(kuria-birosag.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.