Ellentmondások a fogyasztóvédelemben – avagy miről kell a fogyasztót tájékoztatni


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 373/2021. (VI.30.) Kormányrendelettel idén január elsejével még bonyolultabb lett a szavatosság-jótállás, sőt a fogyasztói adásvételi szerződések hibás teljesítésének szabályozási rendje, és az eddig sem egyszerű, kötelező fogyasztói tájékoztatások rendszerébe a gyártói jótállási nyilatkozat is felsorakozott, kötelező tartalmi elemekkel.

A minőségvédelmi jogintézményekről rendelkező egyes jogszabályok ellentmondásai, kazuisztikussága, pedig komoly kihívások elé állítják a jogalkalmazót, ha preventív módon egy-egy vállalkozás vonatkozó dokumentumainak – főleg általános szerződési feltételeinek, jótállási dokumentumainak – jogszabályi megfelelőségét kívánja biztosítani. A preventív felkészülés márpedig idén is indokolt, mert a szavatossági és jótállási igények intézésének átfogó cél-ellenőrzését az Innovációs és Technológiai Minisztérium („ITM”) által publikált Ellenőrzési és Vizsgálati Program („EVP”) 11. pontja külön is nevesíti, vagyis ezirányú ellenőrzésekre számítania kell a vállalkozásoknak, méghozzá a bolti és az online értékesítéskor egyaránt.  A jelen írás célja – a hatóságok eddigi joggyakorlatának, publikált álláspontjának és pár jogszabályi ellentmondásnak a tükrében – támpontokat adni a minőségvédelmi intézmények optimális alkalmazásához a gyakorlatban.

Fogyasztóvédelmi Jog Online

Kezdjük akkor az irányadó jogszabályok körével: a minőségvédelmi jogintézmények, így a kellék-, és termékszavatosság és a jótállás bázis-szabályait továbbra is a Ptk. rendezi, de 2022. január elsejével „A fogyasztó és a vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és a digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól” szóló 373/2021. (VI.30.) Kormányrendelettel a szerződésszerű, ill. a hibás teljesítés business-to consumer („B2C”) részletszabályait a hazai jogalkotó jelentősen kibővítette. Érdemes figyelni arra, hogy ezen Kormányrendelet rendelkezéseitől egyrészt a fogyasztó hátrányára érvényesen eltérni nem lehetséges, másrészt a Ptk.-val „együttesen” kell alkalmazni a rendelkezéseit. Utóbbi elvárás teljesítése pedig egyáltalán nem olyan egyszerű, mint azt jogalkalmazóként gondolnánk, és nem csak azért mert a Kormányrendelet olykor elrugaszkodik a jól megszokott Ptk. terminológiáktól, hanem mert egymásnak ellentmondó rendelkezésekkel is találkozhatunk.  Miközben a Kormányrendelet 11.§ rendelkezése a kellékszavatosság körében egy évben határozza meg a fogyasztó javára szóló hibás teljesítés vélelmének a határidejét, a Ptk. ezt továbbra is hat hónapban rögzíti. Amennyiben pedig segítségért hívnánk a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet 3. mellékletében közreadott – a kellékszavatosságról, a termékszavatosságról és a jótállásról szóló –  minta-tájékoztató szövegét, láthatjuk hogy abban is hat hónap vélelemről rendelkezik a jogalkotó. (Ennek a minta-tájékoztatónak amúgy másik „érdekessége”, hogy lehetővé teszi a fogyasztó által a hibának a vállalkozás költségére történő kijavítását vagy kijavíttatását más személlyel, dacára annak, hogy 2022. január elsejétől erre a Ptk. 6:159. § (2a) bekezdése már nem ad lehetőséget.) Vagyis komoly koherenciahiánnyal szembesülünk, és elméletben még védhető is lehet egy-egy olyan vállalatvezetői döntés, amely a jogszabályi hierarchia magasabb fokán álló Ptk.-t tekinti irányadónak, és nem kívánja hat hónapról egy évre módosítani a kellékszavatossági vélelemről szóló fogyasztói tájékoztatásokat. Látni kell azonban, hogy egy ilyen döntés nem kockázatmentes, mert az ITM hivatalosan közreadott álláspontja szerint – ami nem foglalkozik a Ptk.-val –  egy évre bővült a kellékszavatossági vélelem határideje, tehát az egyes kormányhivatalok ennek az egy évnek a kommunikálását várják el az eljárás alá vont cégek egyes B2C tájékoztatásaiban. Mindeközben a „mögöttes”, az áruk adásvételére irányuló szerződések egyes vonatkozásairól szóló 2019/771 EU irányelv is így rendelkezik és maximum-harmonizációs célkitűzést deklarál, bár tény, hogy címzettjei, kötelezettjei nem az egyes cégek, hanem az Európai Unió tagállamai. A jogalkotó szándékával összhangban álló jogértelmezés mindezek alapján valószínűsíthetően – az ITM álláspontjával egyezően – az egy év alkalmazása mellett szól, tehát a hétköznapok békéje érdekében az a jogalkalmazói megoldás mutatkozik optimálisnak, ha az egy év kellékszavatossági vélelmet kommunikálják ászf-jeikben, B2C dokumentumaikban, kereskedelmi gyakorlataikban a vállalkozások. Ezt megtennie azon cégeknek, akik itthon a 151/2003. (IX.22.)  Kormányrendelet szerinti kötelező jótállás hatálya alá tartozó termékeket értékesítenek, nem jelent többlet-terhet, hiszen őket már a 10 ezer Ft eladási ártól értékesített termékeikre eleve egy év kötelező jótállás terheli, vagyis lényegében nem oszt, nem szoroz esetükben, ha a kellékszavatosságról szóló fogyasztói tájékoztatás(ok)ban, általános szerződési feltételeikben szintén az ominózus egy év vélelem szerepel. Más kérdés, hogy a kötelező jótállással nem érintett termékek – pl. a ruházati-, és textiltermékek, könnyűipari termékek – forgalmazóit viszont a bizonyítási teher miatt komoly érvágásként érheti a hibás teljesítés vélelmének egy évre történő kiterjesztése. Emiatt pedig egyrészt érdemes lehet a silányabb minőségű termékek értékesítésével felhagyni, másrészt felértékelődik a használati, kezelési útmutatók és a szerződéskötést megelőző fogyasztói tájékoztatások szerepe. Ezen dokumentumokat ebből a szempontból is megéri felülvizsgálni, és biztosítani, hogy kellően részletesek, érthetőek és pontosak legyenek. Amennyiben nem azok, az teret engedhet a hibás teljesítés, de akár fogyasztó-megtévesztéses tényállás megállapíthatóságának is. Vegyük figyelembe,  hogy  a fogyasztóvédelmi hatóságok az egyes B2C tájékoztatásokat akár több jogalapon is vizsgálhatják:  így pl. az ászf-ek kereskedelmi gyakorlatként is fókuszba kerülhetnek, és nem csak abból a szempontból, hogy tartalmaznak-e tisztességtelen kikötést. Amennyiben pedig nem kap használati útmutatót a fogyasztó, az termékbiztonsági mulasztást is jelenthet, túl azon, hogy a használathoz szükséges instrukciók megadásának hiánya hibás teljesítést is megalapozhat.  Ami pedig a kockázatokat illeti, a tisztességtelen szerződési kikötések ellen a fogyasztóvédelmi egyesületek, az ITM, de az ügyészség is jogosult közérdekű perben fellépni, tehát nem csak a kormányhivatalok ellenőrzései miatt érdemes komplexebb szemlélettel közelíteni a fogyasztói tájékoztatások megfelelőségbiztosításához. Évek óta markáns hatósági elvárás, hogy a B2C tájékoztatásokat a cégek a fogyasztónak olyan megszövegezéssel biztosítsák, hogy a fogyasztó azokat megérthesse. Ez aligha érhető el az irányadó jogszabályhelyek egymás utáni felvonultatásával, márpedig az érthetőség hiányát, az ellentmondásokat a kormányhivatalok Fttv. jogalapon (fogyasztó-megtévesztéses Fttv. tényállásként) is felróják. Hozzávéve mindehhez, hogy az itthon kötelező jótállásos termékértékesítéskor a jótállási jegyen kívül, ha a gyártó az adott termékre maga jótállást vállalt, akkor 2022. január elsejétől jótállási nyilatkozatot is kapnia kell a fogyasztónak, még tovább nehezíti a megfelelést. Innentől kezdve szükségessé válhat az egyes B2C tájékoztatásokban kereszt-hivatkozások beépítése, különben a fogyasztó elvész az információk tengerében, és nem tudja a forgalmazói lánc különböző szereplőitől kapott, a részére megfogalmazott egyes tájékoztatásokat értelmezni. Ennek biztosításában a feladat oroszlánrésze pedig a forgalmazó (kiskereskedői, eladói pozícióban működő) cégekre hárulhat: ők azok, akiknek – már csak saját érdekük miatt is –  egyrészt pontosan át kell látni, meg kell érteni, hogy a kellék-, és termékszavatossághoz képest a kötelező és (ha van, akkor) a gyártói jótállás milyen felelősséget és milyen határidővel, és kivel szemben érvényesíthető jogintézményt jelöl (és a beszállítói szerződéseiket ehhez igazítani), másrészt ők vannak abban a helyzetben, hogy a fogyasztók irányában –  írásban és szóban egyaránt – valamennyi tájékoztatás érthetőségét biztosítsák. Ők tudják „összefésülni” a szálakat, például az említett kereszt-hivatkozások megtételével. A kép teljessége érdekében pedig felmerülhet a kérdés, hogy fennáll-e jogszabályi kötelezettsége a forgalmazónak arra vonatkozóan, hogy a gyártói jótállásról bármit is kommunikáljon. A válaszhoz a 45/2014 (II.26.) Kormányrendelet 11.§ (1) bekezdése n) pontjának rendelkezése adhatja a kiinduló pontot, miszerint is a „jótállás fennállásáról és annak feltételeiről” a vállalkozás köteles tájékoztatni a fogyasztót az üzlethelyiségen kívül kötött szerződés és a távollévők között kötött szerződés megkötését megelőzően. Ráadásul ezen Kormányrendelet alkalmazásának körében „jótállás” alatt „a Polgári Törvénykönyv szerinti, a szerződés teljesítéséért vállalt jótállást” és a „jogszabályon alapuló kötelező jótállást” is érteni rendeli a jogalkotó (az értelmező rendelkezések 4.§ 5. pontjában megadott definíció szerint). Vagyis e körben a jótállás mindkét típusáról kötelező a fogyasztói tájékoztatás megadása. A 373/2021-es Kormányrendeletben szabályozott „gyártói jótállás” – a Ptk. rendeszerében – pedig szerződéses jótállásnak tekinthető, vagyis akár vonatkoztatható rá a 45/2014-es Kormányrendelet hivatkozott rendelkezése. Annak ellenére tehát, hogy maga a 373/2021-es Kormányrendelet normaszövegéből nem vezethető le a forgalmazó azon kötelezettsége, hogy a gyártói jótállásról a szerződéskötést megelőzően bármilyen vonatkozásban tájékoztatást adjon a fogyasztónak, nem árt figyelemmel lenni a 45/2014-es Kormányrendelet fent hivatkozott elvárására. Persze a gyártói jótállási nyilatkozatot a 373/2021-es Kormányrendelet 16.§ rendelkezései szerint a gyártó (és nem a forgalmazó) köteles biztosítani a fogyasztó számára és annak szövegébe a forgalmazó aligha nyúlhat bele (nem is tud), de megteheti, hogy információt illeszt be pl. a saját ászf-jébe, ami a fogyasztó számára megadja a különböző jótállási tájékoztatások és dokumentumok közötti eligazodáshoz a szükséges magyarázatot. Idővel minden bizonnyal látni fogjuk, hogyan alakul a következő pár évben a fogyasztóvédelmi hatóságoknak az egyes jótállásokkal kapcsolatos elvárásrendszere, az óvatosság minden esetre nem árthat. Ahogyan az sem, ha a szóbeli tájékoztatások megfelelőségének érdekében jó előre felkészítik a cégek a vevőszolgálati munkatársakat az említett témakörben, hiszen egy-egy próbavásárláskor az általuk szóban adott fogyasztói tájékoztatások szabályszerűségét is ellenőrizhetik a kormányhivatalok, amelyek a jogszabályi rendelkezésekkel ellentétes tartalmú felvilágosítást Fttv. jogsértésként szankcionálhatják.  Zárszóként pedig annyit, hogy az említett témakörben a felkészülés azért is optimális lépés, mert  egyrészt örökzöld fogyasztóvédelmi ellenőrzési fókuszpont, vagyis évről-évre kockázatot jelent a megfelelés elhanyagolása, másrészt – 2020. márciusa óta – az eljárás alá vont cégeknek érdemben csak közigazgatási perben nyílik lehetősége vitatkozni egy-egy hatósági határozattal.




Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.