Jogszabályfigyelő 44. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Alábbi cikkünkben a 166-169. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

A készülő új ügyvédi törvény tézisei

A gyermekkel szembeni szexuális erőszak minősített esete

Megszűnik a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal

 

A készülő új ügyvédi törvény tézisei

A kormányzat honlapján az igazságügyi minisztérium jogszabálytervezetei között elérhetővé tették az új ügyvédi törvény előkészítéséhez kapcsolódó téziseket. A „tervezett szabályozás sarokpontjai” a következők szerint foglalhatók össze:

– Az ügyvédi tevékenység lényegileg nem változna, a Magyar Ügyvédi Kamara (a továbbiakban: MÜK) tagságába kerülnének azonban azok a jogtanácsosok, akik jogi képviseletet kívánnának ellátni. Az „integráció” önkéntes alapon működne, ellenben bíróság előtti képviselete, csak a kamarába felvett jogtanácsos láthatna el.

– A MÜK szervezetébe be nem lépő jogtanácsosok megnevezése a jövőben csupán munkakörükre utalna, speciális jogszabály nem vonatkozna rájuk, olvasható a tézisekben.

– Bevezetnék a kötelező továbbképzést az adott időszakra irányadó kreditpontok megszerzésével. E kötelezettség nem teljesítéséhez jogkövetkezményeket vonna maga után.

– A tisztességes verseny érdekében az ügyvédi munkadíj tekintetében kizárnák a tisztán sikerdíjas megállapodások lehetőségét és minimális rezsióradíjat vezetnének be.

– Jelentősen, akár 20-30 millió forintra emelkedne az ügyvédi felelősségbiztosítás minimális összege, amelyet az eddigiekkel ellentétben törvényi szinten rögzítenének.

– „Az ügyvédek a jövőben kettős kamarai tagsággal rendelkeznének: bármely területi kamarába történő bejegyzés esetén egyúttal az országos kamarának is tagjává válnak.” Mindez azt a célt szolgálná, hogy könnyebb legyen az alirodák létesítése, illetve, hogy az ügyvéd területi korlátozás nélkül folytathasson tevékenységet az egész országban egyedül, vagy másokkal közösen. Fontos azonban, hogy a kettős tagság okán nem kellene dupla tagdíjat fizetni.

– Változnának egyebek között a védői kirendelés és a fegyelmi eljárás szabályai is.

– Az új törvény több lépcsőben lépne hatályba.

A tézisekről bővebben itt olvashat.

Joganyag:

Módosítja:

Megjelent: www.kormany.hu

Hatályos:

Megjegyzés: jogszabálytervezettel kapcsolatos koncepció

 

A gyermekkel szembeni szexuális erőszak minősített esete

Kúria Büntető Jogegységi Tanácsa 2/2016. BJE szám alatt jogegységi határozatot hozott gyermekekkel szembeni szexuális erőszak súlyosabban minősülő esetét illetően.

Az eljárás kezdeményezésre azért került sor, mert eltérő a bírósági ítélkezési gyakorlat a szexuális erőszakról szóló bűncselekmény minősítése kapcsán akkor, ha azt tizenkettedik életévét be nem töltött sértett sérelmére követik el és a sértett az elkövető hozzátartozója, vagy az elkövető nevelése, felügyelete, gondozása, gyógykezelése, illetve egyéb módon a hatalma vagy befolyása alatt állt. A jogegységi határozat szerint az ilyen cselekmény a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 197. § (1) bekezdésébe ütközik és a (2) bekezdésre figyelemmel a (4) bekezdés a) pontja szerint minősül, így és öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A Kúria a jogegységi határozatában a jogértelmezéssel kapcsolatos álláspontja részletes kifejtése mellett utalt arra is, hogy a Btk. a korábban két külön tényállásban szabályozott bűncselekményt, nevezetesen az erőszakos közösülést és a szemérem elleni erőszakot összevonva, szexuális erőszaknak nevezve rendeli büntetni.

A jogegységi határozatról bővebben itt olvashat.

Joganyag: 2/2016. BJE jogegységi határozat

Módosítja:

Megjelent: MK 2016/169. (XI. 3.)

Hatályos: 2016. 10. 28.

Megjegyzés: jogalkalmazás egységesítése

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

Megszűnik a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal

2016. december 31-ével jogutóddal megszűnik a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH), amelynek általános jogutódja a Kincstár, bizonyos feladatok tekintetében pedig a Miniszterelnökség, a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, illetve a NISZ Zrt. Az úgynevezett „területi kezelésű kérelemkezelési, helyszíni ellenőrzési, megyei ügyfélszolgálati feladatok, továbbá a kölcsönös megfeleltetéssel összefüggő ellenőrzési feladatok tekintetében az MVH feladatai” a megyei kormányhivatalokhoz kerülnek át.

Az MVH megszüntetésével összefüggésben a hivatkozott jogszabály számos egyéb kormányrendelet rendelkezéseit is módosítja.

Joganyag: 328/2016. (X. 28.) Korm. rendelet a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal megszüntetéséről, valamint egyes ezzel összefüggő kormányrendeletek módosításáról

Módosítja:

Megjelent: MK 2016/167. (X. 28.)

Hatályos: 2016. 10. 29., 2017. 01. 01.

Megjegyzés: új jogszabály, illetve 21 egyéb kormányrendelet módosítása


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.