Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A legtöbben hallottak már az angolszász precedensjog és a kontinentális jogrendszer közti különbségről – ahogy talán arról is, hogy Magyarország eddig egyértelműen az utóbbi táborhoz tartozott. Azonban egy, a közelmúltban hatályba lépett törvénymódosítás komoly lépést jelent egy „korlátozott precedensrendszer” felé. A kiszámítható jogértelmezés fontos cél, azonban a bevezetett rendszer számos dilemmát is felvet.
Az angolszász országok bíróságai főként korábbi határozatokra alapozzák döntéseiket: a jelen cikk szempontjából megengedhető sarkítás az, ha azt mondjuk, hogy azonos tények mellett nem vonhatnak le új jogi következtetést. Ezért van az, hogy egy jó pillanatban megtalált 100 éves precedens sorsfordító lehet az ügy szempontjából. Az angol termékfelelősség egyik alapköve máig az 1932-es Donoghue v Stevenson döntés, amely egy üveg sörben talált csiga miatti perben született. Egy másik érzékletes példa, hogy az angol jogban a jogi személy jogképességét nem társasági jogi törvény mondja ki, hanem egy bizonyos Lord Halsbury indokolása, amelyet a Salomon v Salomon Ltd. per ítéletéhez fűzött 1897-ben. Angliában ugyanis máig ez a határozat mondja ki, hogy a jogi személyeknek ugyanolyan jogaik és kötelezettségeik lehetnek, mint a természetes személyeknek.
Ezzel szemben a hagyományos kontinentális modellben az adott ügyben eljáró bíró – szintén enyhe sarkítással – a jogszabályok keretei között szabadon dönthet. Ez azt jelenti, hogy elvileg még egy korábbi, ugyanolyan jogkérdésben hozott felsőbírósági döntés sem kötelező rá nézve. A hagyományos felosztásban Magyarország a kontinentális modellbe tartozik.
Vegytiszta formájában természetesen egyik rendszer sem létezik. A kettő közti „középutas” rendszerre a legjobb példa talán az Európai Unió joga. Egyes területeken, ahol a tagállamoknak sok kompromisszumot sikerült kötnie, több részletszabály áll rendelkezésre. Azonban sok területen csak néhány főszabály van lefektetve, és az ilyen területeken az Európai Unió Bíróságának aktivitása pótolja a jogszabályokat.
A hagyományos felosztás helyett, amely a jogrendszereket két külön kategóriába csoportosítja, sokkal helyesebb ezeket egy képzeletbeli skálán elhelyezni, amelynek egyik végpontja a tisztán jogszabály alapú ítélkezés, míg a másik végpontja a tisztán precedens alapú ítélkezés. A 2020. április 1-től hatályos reformmal a magyar jog ezen a skálán mozdult el a jogszabályi alapú ítélkezés felől az esetjog alapú ítélkezés irányába.
A jogbiztonságot növeli, ha a bírói jogalkalmazás egységes, és így a per várható kimenetele kiszámítható. Ugyanakkor a bírói függetlenség fontos alkotmányos érték. A konkrét ügyben eljáró bíró szabadsága és az országosan egységes ítélkezés igénye között kényes egyensúlyt kell fenntartani. Ez Magyarországon elsősorban a Kúra feladata. A precedens-erejű határozatok bevezetése a Kúriának ezt a szerepkörét alaposan megújítja. A reform jelentőségét talán az április 1-jét megelőző, és az azt követő Kúriai eszköztár bemutatásával lehet a legjobban érzékeltetni.
Eszközök a korlátozott precedensrendszer bevezetése előtt
2020. április 1. előtt, vagyis a korlátozott precedensrendszer bevezetését megelőzően a Kúria számára az alábbi eszközök álltak rendelkezésre a jogfejlesztésre. Jelen írás csak az eszközök rövid bemutatására szorítkozik. Ezek súlyáról és szerepéről Csernus Máté kétrészes cikke részletesebb ismertetőt is ad:
Eszközök a korlátozott precedensrendszer bevezetésétől kezdődően
A precedensjog bevezetésének kulcsfontosságú eleme az, hogy 2020. április 1-től, vagyis a precedensrendszer bevezetésétől kezdődően a fenti lista alaposan átalakult, és a közzétett egyedi határozatok precedens-erőt kapnak. A Kúria eszköztára jelenleg a következőképp fest:
Ebben a két kategóriában nem történt változás, továbbra is kibocsáthatóak és a hatásuk sem módosult.
Az ebbe a két csoportba tartozó bírósági eszközök megszűnnek. A szakmai értekezletekkel kapcsolatban a Bszi. kifejezetten rögzíti, hogy bírói testület, bírósági vezetők, illetve bírák tanácskozása nevében nem tehető közzé olyan jogértelmezési célú állásfoglalás, amelynek meghozatalára törvény nem ad felhatalmazást (Bszi. 27/A. §). Ez sajnálatos, hiszen a bíróságok hivatalos álláspontját csak akkor tudjuk meg, ha egy új jogszabályi rendelkezés kapcsán megszületnek az első kúriai határozatok (lehet, hogy csak évek múlva). Az elvi bírósági határozatról és az elvi bírósági döntésről szóló rendelkezések pedig egyszerűen kikerültek a Bszi.-ből.
Alsóbb fokon
A Kúriához képest alsóbb fokon főszabály szerint a BHGy-ben közzétett Kúriai döntésektől nem szabad eltérni. Ha egy adott ügy bírája valamilyen ok miatt mégis szeretne eltérni a Kúria precedenseitől, ezt megteheti, azonban az eltérést a határozatában kifejezetten indokolnia kell. Az eltérés lehetséges okairól nem készült jogszabályi katalógus. Ilyen okok a miniszteri indokolásra hagyatkozva jellemzően a következők lehetnek: „a konkrét ügy elbírálásakor olyan új történeti körülmény vagy ismeret merül fel, amely kétségeket ébreszt a korábbi szabály alkalmazhatóságával szemben”, vagy „olyan új gazdasági és politikai feltételek állnak fenn, amelyek a szabály további, folyamatos alkalmazását lehetetlenné teszik”. Az, hogy helye van-e eltérésnek a precedensektől, szintén támadható fellebbezéssel és felülvizsgálattal is. Ha felek nem élnek minden jogorvoslati lehetőséggel, hanem „megbékélnek” az ítélettel, akkor természetesen a precedensektől való eltérés is jogerőre emelkedhet.
Maga a Kúria
Saját korábbi közzétett döntéseitől maga a Kúria sem térhet el, még indokolás mellett sem. Ha a Kúria maga kíván eltérni, vagy helyénvalónak látja azt, hogy az alsóbb fokú bíróság eltért, akkor jogegységi eljárást kell kezdeményeznie. Az eltérést tehát végső soron vagy kiküszöböli a Kúria, vagy az adott jogkérdés jogegységi eljárásba torkollik.
Természetesen az eljárás egyik szakaszában sem kizárt, hogy a bíróság nem szándékosan, hanem „hallgatólagosan” tér el egy korábbi precedenstől, mert a bíróság nem észleli, hogy adott jogkérdésben már létezik precedens. Ez a hallgatólagos eltérés is hivatkozható mind a fellebbezési, mind a felülvizsgálati, mind a – következőkben részletezett – jogegységi panasz iránti kérelemben.
A jogegységi panaszról általában
Az eltérések felett a Kúria új szerve, a Bszi. módosítása folytán létrehozott jogegységi panasz tanácsa őrködik majd. A felek úgynevezett „jogegységi panaszt” nyújthatnak majd be a Kúriához a támadott határozat közlésétől számított 30 napon belül. A jogegységi panaszt nem a különböző eljárási kódexek, hanem a Bszi. új 12/A. fejezete szabályozza egységesen.
Jogegységi panasz a Bszi. 41/B. §-át röviden összegezve akkor nyújtható be, ha
A jogegységi panasz tanács először a beadvány befogadhatósága körében megvizsgálja, hogy az megfelel-e a törvényi feltételeknek. Ezután kerülhet sor az érdemi vizsgálatra. A jogegységi panasz iránti eljárásban végrehajtás felfüggesztésének is helye van, az erre irányuló kérelmet a panaszt tartalmazó beadványban kell előterjeszteni.
A jogegységi panasz elbírálása
A jogegységi panaszt az úgynevezett jogegységi panasz tanács bírálja el, melynek összetételét a Bszi. 41/A. §-a állapítja meg. A jogegységi panasz tanácsot a Kúria elnöke vagy elnökhelyettese vezeti. A kilenctagú jogegységi panasz tanács az elnökből és további 8 tagból áll, a tagokat az elnök a Kúria kollégiumaiból jelöli ki úgy, hogy minden kollégiumból legalább 1-1 tagot ki kell jelölni. Az eljárásban, ha a tanács szükségesnek látja, tárgyalás is tartható.
A jogegységi panasz lehetséges eredményei
A jogegységi panasz tanács a panasz érdemi vizsgálata során a következő döntéseket hozhatja:
Fontos kiemelni, hogy mind a jogegységi panaszt a befogadhatósági szakasz körében visszautasító, mind az érdemi szakaszban elutasító döntés megtámadható alkotmányjogi panasszal.
A precedensjog meghonosítása nem feltétlenül ördögtől való ötlet, ráadásul az EU-jog alkalmazása miatt már a magyar jogászoknak is lett benne némi gyakorlata. A helyi joggyakorlatok közös mederbe terelése mindenképp üdvözlendő. Azonban, főként a kezdeti időszakban, sok olyan kérdés merülhet majd fel, ami nehézségeket okozhat a bíróság előtti eljárásokban, és a jogértelmezés túlzott központosítása is aggályokat vethet fel.
A jogegységi panasz tanács rendkívül erős jogkört kap, hiszen akár a Kúria ítélkező tanácsának a határozatát is megsemmisítheti. A magyar perjogi kodifikációnak régóta alapvető feltevése, hogy a hatékony per a gyors perrel egyenlő. Ehhez a feltevéshez képest az adott ügyben elhúzódó bizonytalanságot eredményezhet, ha a tanács az egységes joggyakorlat biztosítása miatt semmisít meg egy adott ügyben hozott jogerős határozatot. A megsemmisítéssel egy olyan jogvitát indít újra, ami az irányadó jogszabályoknak megfelelően már végigjárt egy, kettő, sőt, akár három (büntetőeljárásban akár egyenesen négy, más ok miatt megismételt eljárás esetén pedig akár még több) bíróságot.
Kérdés továbbá, hogy mi lesz a régmúltban közzétett kúriai határozatokkal. Az eddig egyedül kötelező jogegységi határozatok kapcsán a Kúria egyesével mondja meg, hogy melyeket tekinti idejétmúltak. Ez a több ezerre rúgó egyedi határozatokban nyilvánvalóan lehetetlen. A korábban közzétett egyedi határozatok ráadásul sokszor nem következetes irányt jelölnek ki, sőt, olykor egymásnak is ellentmondanak. Ezért komoly feladatot fog jelenteni annak kiszemezgetése, hogy mely korábbi határozatok „igazán” precedens értékűek és melyek „kevésbé”. Kérdés az is, hogy hasonló vagy azonos jogkérdéssel foglalkozó, de egymásnak ellentmondóprecedenseknél érvényesülnek-e a jogszabályok értelmezése során alkalmazandó klasszikus elvek, minthogy a későbbi lerontja a korábbit, és a speciális lerontja az általánosabbat?
Az egységes joggyakorlat szempontjából bizonyos esetekben kifejezetten kontraproduktív lehet, hogy tilos a szakmai értekezletek állásfoglalásainak, illetve a elvi jelentőségű válogatott döntéseknek a publikálása. Számos jogi probléma kapcsán az ügy természetéből fakadóan célszerűtlen a legfelsőbb fórumig folytatni a harcot, hanem egyszerűbb betagozódni az első fokon eljáró fórum gyakorlata alá, és eleget tenni a hiánypótlásnak, vagy újra beadni a kifogásolt ügyiratot. Mivel az ilyen területeken sem precedensek, sem szakmai állásfoglalások nem jelölik majd ki az irányt, széttartóvá válhat a joggyakorlat. Ez a jelenség a cégeljárásokból már ismerős lehet az ügyvédeknek. A társasági jogi diszpozíció 2013-as bevezetése óta még sok alapvető jogkérdésben sincs egyértelmű bírósági gyakorlat, hiszen egy bejegyzésre irányuló cégeljárásban többnyire életszerűtlen a fellebbezés. Ha a szakmai értekezletek állásfogallásai sem nyújtanak majd mankót, akkor ez a jelenség több jogterületen is általános lehet.
A precedensek „gondozása” és a mindennapi ítélkezési gyakorlat központosított formálása a Kúria elnöke (alelnöke) és az elnök által a tanácsba maga mellé kijelölt szűk személyi kör kezében összpontosul majd. A Kúria elnökének tisztsége nagyot mozdul a szervezetirányítás felől a jogalkalmazás érdemi befolyásolásának irányába. Tovább nő annak a jelentősége, hogy éppen ki tölti be a Kúria elnökének pozícióját.
A szerző a Jalsovszky Ügyvédi Iroda munkatársa
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!