TOP 10 legolvasottabb szakmai cikkünk 2020-ban Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nézze meg, mely témák és cikkek érdekelték legjobban az olvasóinkat a tavalyi évben.

A 2020-as év lezárásaként elhoztuk a tavalyi legolvasottabb cikkeinket és azok rövid kivonatát – természetesen a linkre kattintva közvetlenül is elolvasható mindegyiknek a teljes szövege is.

Nem meglepő módon a járványhelyzet és az ahhoz kapcsolódó kérdéskörök uralták az elmúlt évet, emellett és ehhez kapcsolódóan alapvetően a munkajogi és az ingatlan tárgyú cikkek érdekelték a legtöbb olvasót.

Ebben a listában nincsenek benne a veszélyhelyzeti jogalkotással kapcsolatos cikkeink – egy külön listában összegezve fogjuk jövő héten publikálni az ezekkel kapcsolatos szakmai írásokat.

10. Júliustól változnak a számlázási szabályok

A 2020. július 1-jén életbe lépő széleskörű, a számlázáshoz kapcsolódó adatszolgáltatásról szóló cikk nyitja a top 10-es listánkat: nagyon sokakat érdekelt a számlakibocsátói és a számlabefogadói oldalon történő változások, és ezek érthető és gyakorlatias magyarázata.

9. Munkajog és tb járvány idején

Még a veszélyhelyzet kihirdetése előtt, de már annak küszöbén íródott ez a szakmai cikk, mely a járványügyi intézkedések miatti távollét munkajogi és társadalombiztosítási megítéléséről, a járványügyi intézkedés idején történő felmondásról, és a járvánnyal érintett munkavállaló részére történő kártérítésről szóló szabályokat összegzi és magyarázza.

8. Mi ellen véd a betegség? – avagy a keresőképtelen elbocsátása

Senki által előre nem látott aktualitást kapott ez az írás, mely azt a nagyon nehéz témát boncolgatja, hogy bár már 2012 óta nincs hatályban az a szabály, hogy a munkavállalónak nem lehet felmondani keresőképtelensége idején, még mindig számos bizonytalanság látszik a gyakorlatban azzal kapcsolatban, hogy a munkaviszony megszüntethetőségét hogyan befolyásolja a munkavállaló betegsége. A cikkben kitérnek arra is, hogy milyen esetben kerülhet veszélybe a megromlott egészségi állapotú munkavállaló munkaviszonya.

7. Az árverésen történő ingatlanvásárlás lépésről lépésre

Ez a gyakorlati és praktikus útmutató keltette fel sok olvasó érdeklődését: a cikk részletesen bemutatja a regisztrációt és az árverésre történő jelentkezést, valamint a az árverés befejezéséhez kapcsolódó szabályokat és jogkövetkezményeket.

6. Könnyebb lesz megszüntetni az osztatlan közös tulajdont a földek esetében

A tavaly nyáron elfogadott és kihirdetett, de csak idén január 1-től hatályba lépő, a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásáról és a földnek minősülő ingatlanok jogosultjai adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény és annak részletszabályairól szól a cikk. A törvény – melynek a kérelem benyújtására vonatkozó hatályát az újabb veszélyhelyzetre való tekintettel eltolták – szabályozza a fennálló osztatlan közös tulajdon megszüntetésének formáit, és bevezet egy új hatósági eljárást: a jogosultak adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezését.

5. A koronavírus megfelelő alapul szolgálhat-e a szerződés teljesítésének elmulasztására?

Az egészségügyi vonzata mellett számos gazdasági nehézséget is okozott a vírus, és az általa kialakult helyzet hazai és nemzetközi viszonylatban is. Jogi szempontból joggal merül fel a címben feltett kérdés, vagyis hogy az üzleti életben lehet-e erre hivatkozva mentesülni, vis maiornak minősül-e, és lehet-e kártérítési igénnyel számolni, ha emiatt hiúsul meg egy szerződés teljesítése.

Váltson bérletet 2021-es kurzusainkra!

4. A munkába utazás költségtérítése

Éppen, hogy csak lemaradt a dobogóról ez a munkajogi tárgyú írás – bár technikailag 2019 december végén jelent meg, népszerűsége annak ellenére nőtt a tavalyi év folyamán, hogy március közepétől június közepéig – azaz a veszélyhelyzet időtartama alatt – számos munkáltatónak nem kellett erről a témáról gondoskodnia, mivel munkavállalói nem jártak be dolgozni. Azonban ettől függetlenül látható, hogy mégis sok céget érint, ha akár a gépjárművel, akár a tömegközlekedéssel történő munkába járásról és azok költségtérítéséről van szó. Az egészségügyi helyzet miatt valószínűleg többen váltottak autós közlekedésre, így mindenképp érdemes tisztában lenni a lehetőségekkel.

3. Korlátozhatja az önkormányzat a napelemek kihelyezését

Egy kúriai döntés feldolgozása került a dobogó harmadik fokára: igen sokakat érdeklő témává nőtte ki magát a napelemek témája. A szóban forgó tényállás röviden: Visegrád főépítésze a települési bejárás során észlelte, hogy a több ingatlantulajdonos a tulajdonában álló lakóház tetőszerkezetén napelemet, napkollektort helyezett el. Megállapította, hogy az ingatlantulajdonosok a kivitelezést megelőzően nem tettek eleget a vonatkozó településképi bejelentési kötelezettségüknek, ezért településképi kötelezési eljárást kezdeményezett, és kötelezte a felperest a napelemek eltávolítására. Az eset folytatása és a megoldás a címre kattintva olvasható.

2. A munkaidőkeret szabályai

Az elmúlt év elején jelent meg ez a cikk, azonban aktualitása egyre nőtt az év folyamán, hiszen a járvány miatt rengeteg munkáltatónál vezették be a távmunkát vagy a home office-t, sokszor olyan módon, mely eltért az addig alkalmazott rendes munkaidőtől. A cikkben gyakorlati példákon keresztül kerül bemutatásra a szabályozás – a tájékoztatási kötelezettség, a tényleges tartama és a munkaidőkeret és a túlóra kapcsolata.

1. Koronavírus a munkahelyen: mit tehet a munkáltató és a munkavállaló?

A lista élére is a tavalyi év „sláger” témáinak, azaz a munkajognak és a járványnak a keresztmetszetét jelentő írás került. A cikkben azt boncolgatják, hogy ha a munkahelyen megjelenik a járvány, akkor a munkáltató milyen intézkedések megtételére jogosult, illetve köteles, és mit tehet a munkavállaló. Szó van benne a munka megtagadásának kérdéséről, hatósági karantén esetén történő javadalmazásról, kényszerszabadságolásról és távmunkáról is.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.