Egyeduralkodó-e az Amazon az online piacon? Koronavírus

Az Európai Bizottság szerint az Amazon olyan információkhoz fér hozzá, amellyel kizárhatja a versenyt az online piacon.


A koronavírus járvány sok más vállalkozással ellentétben nem jelentett rossz óment az Amazon számára. A részvényeik ára március óta emelkedett és múlt héten rekordárfolyamot ért el. Kiderült, hogy az online kereskedelem nem rossz üzlet, ha minden fizikai boltot bezárnak.

De egyre több kormány teszi fel a kérdést, hogy az Amazonra nem nőtt-e túl nagyra. A cég vajon nem él vissza a piaci erőfölényével?

Az EU most indít majd vizsgálatot az Amazonnal szemben a feltételezett versenyellenes magatartások miatt. Ez sok pénzbe kerülhet az Amazonnak, és változásokat hozhat az ügyfeleknek kínált vásárlási élményben.

Az EU álláspontja

Az EU a versenyjogi problémát az Amazon kettős szerepében látja. Egyrészről a cég egy online kereskedelmi platformot üzemeltet, és ezen a platformon saját termékeit is árulja. A kritika szerint tehát a cég az értékesítésben és a platform üzemeltetésében is érdekelt, így képes befolyásolni az online kereskedelmet.

Az Amazon vizsgált magatartása

Az EU legfőbb aggodalma, hogy az Amazon hogyan használja azokat az adatokat, amelyekhez hozzáfér. A cég harmadik felek olyan érzékeny kereskedelmi információihoz fér hozzá, mint  például a mennyiség és az ár. A vizsgálat legfőbb kérdése az, hogy az Amazon ezeket az adatokat felhasználja-e tisztességtelen előnyszerzésre?

A The Wall Street Journal korábban arról számolt be, hogy az Amazon hozzáférést kapott harmadik felek adataihoz saját termékei fejlesztése érdekében. Másképpen fogalmazva, az Amazon megvizsgálhatja, hogy milyen termék fogy a legjobban az oldalán majd egyszerűen lemásolhatja és értékesítheti azt a saját felületén.

A másik feltételezett jogsértés a kapcsolódó termékekre vonatkozik. Ha az Amazonon vásárolunk, akkor a megvásárolt termékekhez hasonló vagy azokat kiegészítő termékeket ajánl az oldal, a „Buy Box” elnevezésű felugró ablakban. Ha értékesítő cég vagy, akkor rendkívül előnyös. ha az Amazon Buy Box-a a te termékedet dobja fel a vásárlónak.

A vizsgálat kérdése az, hogy az Amazon vajon tisztességtelenül reklámozza-e saját termékeit a harmadik felek rovására.

Az Amazon álláspontja

Az Amazon azzal védekezik, hogy rengeteg olyan vállalkozás van, amely értékesítőként és beszállítóként is tevékenykedik. A Tesco és a Sainsbury’s például mind a saját márkás termékeket árusítanak üzleteikben. Arra is hivatkoznak, hogy a márkanevek nem versenyellenesek, sőt a fogyasztók számára is megteremtik a választás lehetőségét.

Az Amazon BBC-nek adott nyilatkozatában így fogalmazott: “Szigorúan megtiltjuk alkalmazottaink számára, hogy nem nyilvános, eladó-specifikus adatokat használjanak annak meghatározására, hogy milyen saját márkás termékeket fejlesszünk és értékesítsünk”. A vállalat jelezte, hogy a weboldalon már közzéteszi az egyes termékek online értékesítési adatait (ez az „Alapvető befolyásoló tényezők” menüpont alatt érhető el).

Milyen hatása lehet a vizsgálatnak?

Az Amazon kritikusai szerint a vizsgálat célja, hogy meghatározzák az online piac jogi kereteit.

De még mindig nem teljesen egyértelmű, hogy ha az Amazont meg is bírságolják, akkor az, hogyan befolyásolja a cég üzleti modelljét vagy általában az online vásárlást.

Augustin Reyna, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet képviselője, a BBC-nek azt mondta, hogy “A kérdést közép- vagy hosszú távon kell megközelíteni és azt kell megnézni, hogy ha az Amazon tovább folytathatja a kereskedelmi gyakorlatát, akkor a piaci pozícióját megerősítve, korlátozhatná-e a versenyt és emelhetné-e az árakat.”

A tervezett bírság összege még a héten nyilvánosságra kerülhet. Az Európai Bizottság azonban a vizsgálat lezárásáig nem ad több információt a folyamatban lévő vizsgálatról. A bírság maximális összege elvileg az Amazon globális árbevételének 10% -áig terjedhet, amely körülbelül 19 milliárd dollár.

Ez még az Amazon számára is érezhető összeg lenne. De mostanában nem lesz döntés az ügyben. Várhatóan majd csak jövőre hozzák meg a döntést, amellyel szemben az Amazon szinte biztosan fellebbezni fog.

Mi vár az Amazonra?

Más országok is érdeklődtek az EU izgalmas, a techóriásokat érintő vizsgálatai iránt. Az EU 2017-ben 2,1 milliárd fontnak megfelelő pénzbírságot szabott ki a Google-ra a riválisokra mutató keresési találatok elrejtéséért. Az EU ugyan kitett a techóriásoknak, de ez nem jelenti azt, hogy mindent elnéz nekik.

Az eu-s vizsgálatok pedig hosszú távon fájhatnak ezeknek a cégeknek. A hétvégén arról számoltak be, hogy Kaliforniában és Washingtonban a hatóságok vizsgálják az Amazon harmadik személyek termékeire vonatkozó üzleti gyakorlatait. Jelenleg is sok versenyjogi vizsgálatot folytatnak az Egyesült Államokban az Amazon és a többi nagy techcéggel szemben.

(bbc.com)



Kapcsolódó cikkek:


21. századi megoldások az ügyvédi munka kihívásaira (X)
2020. október 21.

21. századi megoldások az ügyvédi munka kihívásaira (X)

Az Aon Magyarország Kft. ügyfelei személyre szabott kiszolgálása érdekében az alapműködéshez kapcsolódóan ügyvédi kiegészítő fedezeteket is kínál, melyek a cikk megjelenésével közel egyidőben elérhetők a www.ugyvedbiztositas.hu weboldalon.

Új utakon – Volkswagen ID.3
2020. október 13.

Új utakon – Volkswagen ID.3

Egyre másra jönnek az elektromos modellek, sokasodik a kategória, tovább folyik a verseny a hatótáv növelésében és a súly csökkentésében. Úgy tűnik, minden gyár próbál valami különleges elektromos autót tervezni, most a Volkswagen mutatja meg nekünk, hogy ezt ők hogy gondolják.

Az Európai Bizottság új Digitális pénzügyi csomagja
2020. október 6.

Az Európai Bizottság új Digitális pénzügyi csomagja

Az eGov hírlevél oldalán megjelent információk szerint az Európai Bizottság nemrég új digitális pénzügyi csomagot fogadott el, benne a digitális pénzügyi szolgáltatási és a lakossági pénzforgalmi stratégiával, valamint a kriptoeszközökre és a digitális rezilienciára vonatkozó jogalkotási javaslatokkal.