Az érintett tájékoztatása szükséges az átláthatóság teljesítéséhez


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hamburgi adatvédelmi biztos megállapította, hogy sérti az átlátható adatkezelés elvét, ha a szolgáltató összehasonlítja az új ügyfelek személyes adatait a már meglévő ügyfelek adataival, anélkül, hogy erről az új ügyfeleket tájékoztatta volna.

Az alapügy

A Vattenfall Europe Sales GmbH (a továbbiakban: Vattenfall) új vevőbónusszal kínált villamosenergia -ellátási szerződéseket. Annak érdekében, hogy megtudja, hogy az új vállalkozók már korábban is a Vattenfall ügyfelei voltak -e, a vállalat összehasonlította a megadott adatokat a korábbi évek vevőadataival, amelyeket az adó- és kereskedelmi jogi kötelezettségek teljesítése érdekében tároltak.

Ennek az ellenőrzésnek az volt a célja, hogy megakadályozza az ügyfeleket abban, hogy rendszeresen kössenek ilyen bónuszszerződéseket, mert az ajánlat csak akkor volt kifizetődő a vállalat számára, ha ez az új ügyfeleket vonzott.

GDPR

Az adatvédelmi hatóság megállapításai

A folyamat vizsgálata után az adatvédelemért és az információszabadságért felelős hamburgi adatvédelmi biztos arra a következtetésre jutott, hogy a Vattenfall ezzel az eljárással megsértette az adatvédelmi jogszabályok szerinti átlátható adatkezelésre vonatkozó kötelezettségeket (GDPR 12. cikk, 13. cikk), mivel az ügyfeleket nem tájékoztatta az adatok összehasonlításával folytatott adatkezelésről. Az átlátható adatkezelés elvének megsértése összesen mintegy 500 ezer embert érintett.

A hamburgi adatvédelmi biztos a fenti jogsértés miatt 901 388,84 euró bírságot szabott ki a Vattenfallra.

A megállapított jogellenesség nem az adatkezeléssel van összefüggésben vonatkozik, hanem az átláthatósági kötelezettségeket nem teljesítette a Vattenfall.

A cég elfogadta a bírságot. A kiszabott bírság nem befolyásolja azt a további kérdést, hogy egyáltalán van -e lehetőség ilyen összehasonlítási tevékenységet végezni. A GDPR nem szabályozza ezt egyértelműen, ezért nincsenek egyértelmű jogi követelmények sem.

A Vattenfall teljes mértékben együttműködött a hamburgi biztossal az eljárásban, és azonnal felfüggesztette a nem átlátható adatkezelését az adatvédelmi biztos első intézkedése után.

A vállalat megállapodott egy eljárásban az adatvédelmi hatósággal arról, hogyan lehet átlátható és átfogó módon tájékoztatni az új és meglévő ügyfeleket az adatok összehasonlításáról és céljáról, annak érdekében, hogy a fogyasztók megalapozott döntést hozhassanak arról, hogy az adataikat összevethetik-e a korábbi ügyféladatokkal és kívánnak-e olyan kedvezményes bónuszszerződést kötni, amely magában foglalja az új ügyfél státuszuk ellenőrzését, vagy a szerződést nem kedvezményes tarifával kötik meg a Vattenfallal.

(edpb.europa.eu)




Kapcsolódó cikkek