Mégsem vízálló az iPhone?
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az olasz versenyhatóság 10 millió euró bírságot szabott ki az Apple-re, mert a cég megtévesztette a fogyasztókat az iPhone vízállóságával kapcsolatban.
Az olasz versenyhatóság (AGCM) szerint az Apple állításait a valós körülmények között végzett tesztek nem igazolták. Az iPhone készülékek csak tiszta víz esetén, laboratóriumi körülmények között teljesítették a gyártó által ígérteket. Az AGCM felhívta a figyelmet, hogy az Apple a vízállósági állításai ellenére nem téríti meg vízkárokat, tisztességtelen gyakorlat. Az Apple reklámja azt ígérte, hogy az iPhone készülékek akár 4 méter mélységig és 30 percig vízállóak. A cég a megtévesztő állításokat több éven át, az iPhone 8-tól az iPhone 11-es sorozatig reklámozta.
A fogyasztók számára nem derült ki, hogy az állítások csak szigorúan ellenőrzött körülmények között felelnek meg a valóságnak – állapította meg a hatóság, amely úgy ítélte meg, hogy a reklám – amelyben az iPhone vízzel érintkezik – félrevezető volt. Az Apple ugyan apró betűvel feltüntette, hogy a felhasználók ne ússzanak vagy fürdőzzenek az iPhone készülékekkel, és hogy a vízkárokra nem terjed ki a garancia.
Az olasz hatóság szerint a vízkárokért való garanciavállalás kizárása sérti a fogyasztói törvénykönyv 24. és 25. cikkét, így „agresszív kereskedelmi gyakorlatnak” és „kényszerítésnek, illetve jogellenes befolyásolásnak” minősül.
Az AGCM szerint jogsértő, hogy a garancia pont egy olyan tulajdonságra nem vonatkozik, amely a termék reklámjának egyik hangsúlyos eleme. Az AGCM szerint az Apple gyártói garanciájának apró betűs részével a cég nem kerülheti meg az alapvető kötelezettségeit, ha egy termék nem teljesíti a hirdetésben írtakat. Az Apple-re 5 millió eurós fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki.
(bbc.com)