Nincs jogi alapja annak, hogy pert indítson a magyar kormány a támogatásokért a norvégok szerint


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nincs alapja semmilyen jogi eljárásnak Norvégia ellen ebben az ügyben – válaszolta a 444.hu kérdésére Ine Marie Eriksen Soreide norvég külügyminiszter. Július 22-én sajtóhírekből derült ki, hogy Magyarország elesik a 77 milliárd forintos támogatástól, mert nem sikerült a donor országokkal (Norvégi, Izland és Liechtenstein) megállapodni arról, hogy ki dönthet az ebből az összegből a civileknek szánt 4 milliárd sorsáról. A norvég külügyminisztérium augusztus elején erősítette meg, hogy nem elérhetők Magyarország számára a Norvég Alap forrásai, a magyar kormány jogi lépéseket ígért.

„A 2020. decemberi megállapodás egyértelműen kimondja, hogy nem lehet elindítani a programot, amíg a civileknek szánt támogatások elosztásáért felelős szervezet nincs kiválasztva” – magyarázta a 444.hu megkeresésére Ine Marie Eriksen Soreide norvég külügyminiszter.

Hozzátette, hogy nemcsak arról állapodtak meg, hogy miként válasszák ki a támogatásokat kezelő szervezetet, hanem arról is, hogy ha nem sikerül megegyezni arról, hogy melyik szervezetet bízzák meg, akkor a fennmaradó 73 milliárd forintos rész sem lesz elérhető Magyarország számára. Ezért Soreide úgy látja, hogy „nincs alapja semmilyen jogi eljárásnak Norvégia ellen ebben az ügyben.”

Arról is beszélt a norvég politikus a lapnak, hogy az elmúlt években „számos fórumon jelezték az aggodalmukat a magyarországi jogállam és a demokrácia fokozatos gyengülése miatt. Hozzátette, hogy az olyan törvényekkel szemben különösen kritikusak voltak „amik a civil szervezeteket és az LMBT-közösséget érintik hátrányosan, és az olyan intézkedésekkel szemben, amik gyengítik a jogállamot, a szólás- és sajtószabadságot”. Soreide hangsúlyozta, hogy az aggályaikat „számos más ország és nemzetközi szervezet osztja”.

Elmondta, hogy egyelőre nincs arra konkrét terv, hogy más módon támogassák a magyar civil szervezeteket, de „megnézik a lehetőségeket”.

Norvég Alap

A magyar kormány szerint ez a pénz jár Magyarországnak

Júliusban példa nélküli konfliktus alakult ki Magyarország és Norvégia között a norvég alap összesen 77 milliárd forint értékű támogatásai kapcsán. Arról nem tudtak a felek megegyezni, hogy melyik szervezet koordinálja a 2014-2021-es támogatás civil szervezeteknek járó hányadát (ez 4 milliárd forintos tétel). A norvég fél ragaszkodott az Ökotárs Alapítványhoz, amit a magyar kormány elutasított.

A magyar kormány szerint azzal, hogy Norvégia nem fizeti ki a támogatási alapból Magyarországnak járó összeget, úgy akarja élvezni az uniós közös piachoz való hozzáférés előnyeit, hogy jogi kötelezettsége ellenére sem hajlandó fizetni ezért. A kormány ezért jogi útra akarja terelni az ügyet, erről határozat jelent meg augusztus elején a Magyar Közlönyben. Eszerint Orbán Viktor magyar miniszterelnök felkérte az igazságügyi minisztert, a Miniszterelnökséget vezető minisztert, a külgazdasági és külügyminisztert, az innovációs és technológiáért felelős minisztert, valamint a pénzügyminisztert, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket.

A Népszava információi szerint erre válaszként diplomáciai csatornákon keresztül több országnak azt jelezte a norvég kormány, hogy „nem jár automatikusan a Norvég Alap pénze Magyarországnak, mert az önkéntes hozzájárulás az európai kohézió erősítéséhez”.

Szakértők szerint erősen kérdéses, hogy van-e bármilyen lehetősége a magyar kormánynak ilyen precedens nélküli lépésre.

„Végülis ugye norvég közpénzről, norvég állami befizetésről van szó, úgyhogy Norvégiának igenis joga van ragaszkodni ahhoz, hogy az adófizetői pénzét, a saját nemzeti vagyonát olyan módon használják föl a célországokban, illetve kedvezményezett országokban, ahogy azt a norvég emberek és a norvég kormány elképzeli” – mondta az Euronewsnak Ligeti Miklós, a Transparency jogi igazgatója.

Mi az a Norvég Alap?

Norvégia, Izland és Liechtenstein tagjai az Európai Gazdasági Térségnek (EGT), vagyis részei az EU belső piacának, de nem tagjai az uniónak.

Az EGT-tagságért cserébe az érintett országok vállalták, hogy önkéntesen hozzájárulnak az európai célkitűzések eléréséhez: ezt a hozzájárulást nevezik Norvég Alapnak.

Az alapokat 95 százalékban Norvégia finanszírozza, a fennmaradó rész Izland és Liechtenstein hozzájárulása, és 15 ország között osztják szét.

Mi a konfliktus alapja?

A pénzt adó donor országok mind a 15 kedvezményezett országban megkövetelik, hogy a civil társadalom támogatását szolgáló alap kezelése a hatóságoktól független legyen. Magyarországon ez a 77 milliárd forintos összegből egy négymilliárdos tétel.

A pályázók értékelése és rangsorolása a kompetenciák, szakértelem és tapasztalat, a konzorciumon belüli szereposztás és menedzsment, illetve a programleírás és -indoklás alapján történik, továbbá az alapkezelőnek a hatóságoktól független kell lennie.

Ezzel Magyarország is egyetértett, azt azonban nem fogadta el, hogy a donorok által elismert kritériumrendszer alapján szakmailag legalkalmasabbnak ítélt pályázó, az Ökotárs Alapítvány kapja a megbízást.

2014-ben a magyar kormány azzal vádolta az Ökotárs Alapítványt, ami akkor (is) felelt a civileknek szánt pénz szétosztásáért, hogy az általa finanszírozott szervezetek pártpolitikai tevékenységet folytatnak, a források elosztása nem objektív alapon történik, a jobboldali civil szervezeteket diszkriminálják, összességében pedig a források elosztása és felhasználása teljesen átláthatatlan.

(hu.euronews.com)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.