Ford Focus – Hazai premier
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A teljesen tiszta lappal megtervezett, vadonatúj Ford Focus új korszakot nyit a technológia, a kényelem, a térkínálat és a vezetési élmény terén az európai középméretű autók mezőnyében. Az új dizájn révén még sokoldalúbbá vált a modellcsalád, amelyben megjelent az első Focus Active crossover és az előkelő Focus Vignale változat is.
A vadonatúj Focus az első jármű, ami a Ford új, C2 padlólemezére épül. Ezt a platformot kifejezetten arra tervezték, hogy magasabb szintű törésbiztonságot, a külső méretek növekedése nélkül is tágasabb belső teret, valamint az üzemanyag-fogyasztást kedvezően befolyásoló aerodinamikai kialakítást biztosítson. A Ford németországi saarlouisi üzemében 600 millió dolláros beruházással teremtették meg annak lehetőségét, hogy a Focus gyártása és összeszerelése minden eddiginél jobb minőségben, kézműves szintű kidolgozással történjen.
Kizárólag a Vignale változathoz kínál négyrétegű Dark Mulberry fényezést a Ford, kimondottan elegáns modellt varázsolva belőle (A szerző felvételei)
Az ötajtós ferdehátú, kombi és bizonyos piacokon négyajtós lépcsőshátú karosszériaváltozatban kínált Focus-család most igazán különleges egyéniségekkel gyarapodik, hiszen a stílusos Focus Trend és Titanium, illetve a sportos Focus ST-Line mellett a vásárlók immár az előkelő Focus Vignale változatot és az első Focus Active crossovert is megrendelhetik.
Az autó alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásához az is hozzájárul, hogy az új modell tömege akár 88 kilogrammal is kisebb a most kifutó Focusénál
Látványra sokkal de sokkal érettebb járművé vált a Focus, amit az autó prémiumhatású, sportos sziluettje is jelez. Az új sziluett megformálásának egyik legfontosabb eszköze az A-oszlop hátrébb tolása volt. Ez szépen kiegyensúlyozott arányokat teremtett, s az oszlop töve így távolabb került az első kerekek középvonalától, míg a C-oszlop erőteljes felülete közvetlenül a hátsó kerék fölött feszül. Ennek köszönhetően hosszabb lett a motorháztető, és lendületesebb formát kapott az első sárvédő, mindehhez pedig az övvonal kevésbé éles kialakítása társul.
A Focus nemrégiben 5 csillagos értékelést kapott az Euro NCAP biztonsági vizsgálatán. Az Euro NCAP szerint „kiegyensúlyozott” és „intuitív” a Focus
Analóg órák között egy színes kijelző adja a többi infót, középen kétujjas csippentés és végigsimításos mozdulatokkal is használható, 8 colos központi érintőképernyő
A tengelytávolság több mint 50 mm-rel nőtt, ezért a gumiabroncsok átmérője is nagyobb lehetett, ami vizuálisan rövidebbnek és könnyedebbnek mutatja az új Focust. Orr-része egyszerű és harmonikus, a hűtőrács magabiztosan feszül a vízszintesen elnyúló fényszórók között, amelyeket a tervezők a hátsó lámpatestekhez hasonlóan a lehető leginkább kitoltak a karosszéria sarkaiba. A hátsó lámpatestek két részből állnak, így a csomagtérajtó nyílását még praktikusabban lehetett kialakítani, a világítótestek LED-technológiája pedig nappali fényben és éjszaka egyaránt jobb láthatóságot biztosít.
Az ülések kényelmére a menetpróba alatt nem volt panasz, a Vignale-modellben elektromos ülésállítás jár deréktámasszal
A CCD-technológiával felszerelt futómű folyamatosan ellenőrzi a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait és – a lengéscsillapítást ehhez igazítva – a komfortot
A Focus család tagjai, a Vignale, az ST-Line, az Active és a Titanium kivitelek egymástól eltérő külső megjelenése kaptak. A visszafogottan elegáns megoldások a Vignale típus része, amely egy műalkotás benyomását kelti, az ST-Line agresszív hatású, látványos légbeömlőkkel, nagyobb hátsó diffúzorral, míg az Active emelt hasmagassággal és fekete színű védőelemeivel hívja fel magára a figyelmet.
A hátsó sorban is kényelmesen ülhetünk, nőtt a lábtér és a belső szélesség
Az új dizájnszemlélet az utastérben is érvényesül, látványosak a mutatós anyagok és a látható rések nélkül illeszkedő felületek, de a praktikusabb kialakítású belső tér érzékelhető minőségét hatásosan javítják az egyszerű, letisztult vonalak. Megszüntették az agyonzsúfolt területeket, az első ajtók burkolata szinte egybeolvad a műszerfallal, tágasabb és elegánsabb benyomást keltve.
Egy irányba, de más szemmel néznek a világra, nemcsak a lámpák, de a lökhárító, a hűtőmaszk is más a Vignale- és a kék ST-Line modell esetében
A térérzetet javítja, hogy a hátsó ajtók oldalüvege egészen a hátsó oszlopig ér, a hatalmas üvegtető pedig teljesen nyitható
A Focus minden eddigi Ford-modellnél több modern technológiát kínál. A prediktív kanyarfény és jelzőtábla-felismerő világítási funkciókkal kiegészített Adaptív Fényszórórendszer immár előre, még egy kanyar, kereszteződés vagy körforgalom előtt beállítja a fénycsóva megfelelő szögét és terítését. A Stop&Go funkcióval kiegészített ACC, a Sebességkorlátozásra Figyelmeztető Rendszer és a Sávközép-funkció segítségével kényelmesebben tartható a követési távolság. A hosszú utakon kevesebb stresszt jelent az autó sávban tartása, és a sebességkorlátozások betartása sem jelent gondot, mivel a rendszer nemcsak a fedélzeti navigáció tájékoztatásait veszi figyelembe, hanem az út mentén elhelyezett jelzőtáblák és az út fölött látható kijelzők információit is. A rendszer 200 km/órás sebességig működik.
Az ST-Line sportos modell érdekessége a másfél literes, háromhengeres erőforrás, 182 lóerővel
A 10 mm-rel leültetett, egyedi rugókkal, lengéscsillapítókkal és stabilizátorrudakkal felszerelt Focus ST-Line modellt a dupla kipufogóvégről ismerhetjük fel
A Focus az első európai Ford-modell, amelyben megjelenik a Head-up display, a parkolóasszisztense is a jobbik fajtából való, egyetlen gombnyomásra teljesen automatikusan elvégzi a párhuzamos vagy a merőleges parkolást.
Tágasabb és jobban pakolható a csomagtartó, az akár elektromosan is nyitható ajtó mögött 1653 literes tér áll rendelkezésre
A Focus legnagyobb varázslata a futóművében rejlik, mint egy gokart, úgy vezethető. Új tervezésű futóműve eltérő hosszúságú lengőkarokkal szerelt, független hátsó felfüggesztés új, a rezgéseket csillapító segédkeretet kapott, így kiváló egyensúlyt teremt az első és a hátsó futómű teljesítménye közt, miközben a kerekek nagyobb úthibákon gördülnek át. Ezt tovább fokozták az úgynevezett CCD-technológiával, amely 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, és a lengéscsillapítást ehhez igazítva kiváló rugózási komfortot biztosít.
Trend-felszereltséggel 5,5 milliónál kezdődik a Focus ára, a plafon kicsivel tízmillió alatti árával a Vignale-modell kombi verziója áll
A választható hajtásláncok közt megtalálható a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost egységének továbbfejlesztett változata 125 lóerővel, illetve egy új 1,5 literes EcoBoost benzinmotor is, amely 150 és 182 lóerős teljesítménnyel áll rendelkezésre, mindkettőben működik a hengerlekapcsolási technológia, amit a Ford elsőként kínál egy háromhengeres erőforráshoz. Az új 1,5 és 2,0 literes EcoBlue dízelmotorok 95 és 120 lóerős kivitelben rendelhetők, továbbá a Ford bevezeti új, nyolcfokozatú automata sebességváltóját is, amely az autós vezetési stílusához igazítja a fokozatváltásokat és egy stílusos, ergonomikus forgókapcsolóval kezelhető. A későbbiekben, 2020-ban az autó az úgynevezett mild hibrid technológiával hajtott változata is megjelenik majd a piacon.