Digitális bűncselekmények 6. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Etikus hacking, önvezető járművek, drónok, kriptovaluták, mesterséges intelligencia, online zaklatás, upskirting, cyberflashing, deepfake – csak néhány olyan fogalom, amely a büntetőjog-tudománytól új válaszokat vár. A Wolters Kluwer gondozásában megjelenő, Ambrus István által írt Digitalizáció és Büntetőjog című kiadvány a 21. századi technológiai modernizációnak a büntető anyagi jogra gyakorolt hatásait vizsgálja, széleskörű kitekintéssel a nemzetközi, illetve európai uniós instrumentumokra, valamint az angolszász és a német szakirodalomra és joggyakorlatra. Ambrus István alapvető dogmatikai intézményeket gondol újra, kimunkálja a digitális bűncselekmények kategóriáit, de bemutatja a büntetőjog által a digitalizáció legújabb eredményeire adható válaszokat is. A mű mindemellett a mindennapi életünket alapjaiban megváltoztató koronavírus-járványra, illetve a változásban lévő társadalmi megítélésű deliktum, az állatkínzás kérdéskörére is részletesen kitér. Az alábbiakban a műnek a zaklatással foglalkozó részéből olvashatnak egy részletet.

Zaklatás[1]

Az Alkotmánybíróság már a 8/1990. (IV.23.) és az 56/1994. (XI.10.) AB határozataiban kifejtette, hogy bár az alapjogi rendszerünk a „magánszférához való jogot” konkrét, szubjektív alapjogként nem nevesíti, de a magánélet szabadságához való jog kétségkívül az egyén autonómiájának védelmére szolgáló olyan alapjog, amely az ember veleszületett méltóságából ered, amelynek tehát az általános személyiségi jog – az emberi méltósághoz való jog – szubszidiárius alapjoga.[2] Az általános személyiségi jogot „anyajognak” tekinti tehát az Alkotmánybíróság, azaz olyan szubszidiárius alapjognak, amely minden esetben felhívható az egyén autonómiájának védelmére, ha az adott tényállásra a konkrét, nevesített alapjogok egyike sem alkalmazható.

Az ezen alapjogot támadó magatartás, a zaklatás első – még nem büntetőjogi – kodifikálására az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről szóló 2003. évi CXXV. törvény keretei között került hazánkban sor. E jogszabály 7. § (1) bekezdése az egyenlő bánásmód megsértésének egyik eseteként tartja számon a zaklatást, 10. § (1) bekezdése pedig azt úgy definiálja, hogy „[z]aklatásnak minősül az az emberi méltóságot sértő magatartás, amely az érintett személynek [például a nemével, faji hovatartozásával, nemi identitásával, életkorával, stb.] függ össze, és célja vagy hatása valamely személlyel szemben megfélemlítő, ellenséges, megalázó, megszégyenítő vagy támadó környezet kialakítása”.[3]

Ezt követően ugyanakkor már felmerült a magánszféra elleni legsúlyosabb, zaklatásszerű magatartások büntetendővé nyilvánítása. Alapjogi érvelési háttér jelent meg az 1978-as Btk. egyik novelláris módosítása során, amikor a 2007. évi CLXII. törvény 4. §-a, 2008. január 1-jei hatállyal beiktatta a zaklatás törvényi tényállását a büntető anyagi jogba.[4]

A Btk. részletes indokolásának idevágó része, valamint az 1978-as Btk. zaklatás bűncselekményének – kriminalizálás mellett érvelő – miniszteri indokolása lényegében szövegszerű egyezőséget mutat egymással, a Btk. indokolása utal is rá, hogy e tényálláson csupán finomhangolást végzett a jogalkotó a korábban hatályos szabályozáshoz képest.

zaklatás

Ugyanakkor megjegyzendő, hogy a jogirodalomban is megjelentek olyan nézetek, amelyek szorgalmazták az ún. személyes indítékú zaklatás büntetőjogi megjelenítését.[5] Fogarassy Edit 2004-ben napvilágot látott írásában lényegében megelőlegezte a 2008-ban hatályba lépett törvényszöveg miniszteri indokolását, továbbá elvégezte a zaklatás kriminológiai tipizálását is, amelyet leíró részében az 1978-as Btk. és a Btk. miniszteri indokolása szintén átvett. Részletesen elemezte továbbá a későbbi tételes jogi rendelkezések alapjául szolgáló ún. személyes indítékú zaklatást. A szerző igen mértéktartónak bizonyult, mivel arra hívta fel a figyelmet: a jogalkotónak meg kellene fontolni, hogy legalább szabálysértési tényállást alkosson a zaklatásszerű magatartásokból.[6] Megjegyezhető, hogy emellett megjelent ekkoriban olyan álláspont is, amely a zaklatást nem ennyire átfogó formában, hanem csupán szexuális indítékú elkövetés esetén rendelte volna büntetni.[7]

Az alkotmányos követelményeken, a jogirodalom által felvetett igényeken túl, nem túlzás állítani, hogy jelentős társadalmi elvárás is megfogalmazódott a büntetendővé nyilvánítás mellett. Ezt nem csupán az támasztja alá – azaz nem kizárólag ebből lehet utólag visszakövetkeztetni –, hogy napjainkban is jelentős ügymennyiséget képeznek a zaklatás bűncselekménye miatt indult büntető ügyek.[8] A tényállás alapjául szolgáló társadalmi életviszonyok sürgető igényéből fakadó „pönalizálási kényszerre” utalt az is, hogy az új tényállás hatályba lépését követő alig 3 hónap alatt (2008. január 1. napjától, 2008. március végéig) csaknem 100 büntetőeljárás indult zaklatás bűncselekménye miatt.[9]

A 2009. év végére pedig egészen világossá vált: helye van a Btk. rendszerében az új tényállásnak, mert a „tradicionális” személy elleni bűncselekmények nem kellően fedték le a kriminalizálási kötelezettséggel érintett elkövetési magatartások körét.[10]

A 2008-as hatálybalépést követően valóságos „jogirodalmi dömping” alakult ki a törvényi tényállás értelmezése körül. A szakirodalom elsősorban kétségeit fogalmazta meg a törvényszöveggel, a büntetőjogtól idegen, az eddigiekhez képest szokatlan terminológiával szemben, továbbá ehhez is kapcsolódóan jogértelmezési aggályok jelentek meg.[11]

A zaklatás tényállásainak hatóköre az életviszonyok igen jelentős területére kiterjed. Ezen, emberi méltóság és egyes alapvető jogok elleni bűncselekmény olyan életviszonyokat, elkövetési magatartásokat is érint, amelyre a törvényszöveg első olvasása során nem valószínű, hogy gondolnánk. Ez a jogi helyzet alapvetően a generális jogi tárgyra, valamint a diszpozícióban írt tényállási elemek magas absztrakciós szintjére vezethető vissza.[12]

A fentieknél lényegesen gyakorlatiasabb megfontolásokat alapul véve szükséges rögzíteni, hogy a zaklatás büntető anyagi jogi megjelenítésnek van egy másodlagos – a büntetendővé nyilvánításon és üldözhetőségen keresztül érvényesülő – preventív szerepe is. A zaklatásszerű magatartások kriminalizálásával – ha áttételesen is – az élet, testi épség elleni bűncselekmények büntetőjogi védelmének határai kiszélesedtek, előrébb kerültek. A sértett személy integritását ezzel a szabályozással a törvény előrehozott védelemben részesíti, mivel a testi épségre még közvetlen veszélyt nem jelentő, háborgató, fenyegető jellegű elkövetési magatartásokkal szemben is már büntetőjogi védelmet biztosít. A személy ellen irányuló cselekménynek tehát nem kell elérnie az élet testi épség elleni bűncselekmények kísérleti, de még a büntetni rendelt előkészületi stádiumát sem, ahhoz, hogy a büntetőjogi beavatkozás megjelenhessen.

Ennek azért van döntő jelentősége, mert nem csupán a kriminológiai okfejtések, hanem a gyakorlati tapasztalatok is azt mutatják, hogy a zaklatás jellemzően valamilyen a sértett személyére nézve reális veszélyt jelentő folyamat elejét, közepét jelenti és ennek – a remélhetőleg megelőzhető – végpontja gyakran súlyosabb, tipikusan élet, testi épség elleni bűncselekmény elkövetésébe torkollik.

Az újabb jogalkotási fejlemények köréből kiemelhető, hogy a zaklatás minősített eseteinek [Btk. 222. § (3) bek.] a száma 2018. augusztus 8. napjától gyarapodott.[13] Emellett elfogadták a magánélet védelméről szóló 2018. évi LIII. törvényt is, amelynek preambuluma kifejezetten utal az interneten megvalósuló zaklatás visszaszorításának szükségességére. 11. § (1) bekezdése pedig rögzíti, hogy „[a]z egyént fokozott védelem illeti meg mind a zaklatás hagyományos, mind a zaklatás valamennyi internetes formájával szemben”. E törvénynek a büntetőjoghoz való kapcsolódását mutatja, hogy 6. §-a szerint „[a] magánélethez való jog védelmének részletes szabályait külön törvények, különösen a Polgári Törvénykönyv, a Büntető Törvénykönyv és az információs önrendelkezésről szóló törvény rendezik”.[14]

Jelen fejezetben korántsem kívánok a zaklatás kapcsán felmerülő valamennyi problémára megoldást keresni. A cél mindössze néhány gyakorlatorientált, de dogmatikailag is releváns adalékkal szolgálni a zaklatás – mint tipikusan digitális eszközök segítségével megvalósuló bűncselekmény – törvényi tényállásának értelmezéséhez.

[…]

Összegzés és néhány javaslat de lege ferenda

E fejezet zárásaként a zaklatásra vonatkozó megállapításaimat a következőkben látom összegezhetőnek:

  1. A Btk. 222. § (1) bekezdésébe szabályozott, háborgatással megvalósuló zaklatást olyan kvázi nyitott törvényi tényállású bűncselekményi változatként is felfogható, amely speciális, büntetőjogon kívüli kötelezettség megléte esetén, kivételesen mulasztással is elkövethető.
  2. A rendszeresség mint egzaktan nem meghatározó elkövetési mód tényállásbeli szerepeltetése jogbiztonsági szempontból aggályos.
  3. Tévesnek tekinthető az a bírói gyakorlatban meghonosodott felfogás, amely szerint a Btk. 222. § (2) bekezdés a) pontja szerinti, fenyegetéssel megvalósuló zaklatást időben és térben szorosan követő erőszakos bűncselekménnyel (például testi sértés) azért lenne kizárt a halmazat, mert ez esetben az elkövetői tudattartalmat nem félelemkeltési, hanem az indulat levezetésére irányuló célzat jellemzi. Ezért helyesebbnek látszik a bűnhalmazatot a látszólagos anyagi halmazatra irányadó elv, a beolvadás mentén kizárni.
  4. A szubszidiaritási klauzula csak az alaki bűnhalmazatot teheti látszólagossá, anyagi halmazat esetén nem funkcionál.
  5. A zaklatás rendbelisége – de lege lata feltéve, hogy az elkövető célzata minden érintett vonatkozásában megállapítható – a passzív alanyok száma szerint alakul. Ezen elv alól a dogmatikai tisztaság elsődlegessége végett, bizonyításkönnyítő szempontok alapján még a családtagok sérelmére történő elkövetés esetén sem szerencsés kivételt tenni.
  6. Nem tartható az a felfogás, amely a zaklatás egyes bűncselekményi változatait – ugyanazon sértett sérelmére történő elkövetéskor – megkülönböztetés nélkül a természetes egység fogalmi körébe utalja. A Btk. 222. § (2) bekezdésébe ütköző zaklatási alakzatok ugyanis folytatólagosan is elkövethetők, sőt – bár egészen kivételes eset ugyan, de – fogalmilag a bűnhalmazati értékelés sem kizárható.
  7. A magánszférába történő beavatkozás célzata kapcsán az rögzíthető, hogy az elkövető tudatát az életbeli esetekben sokszor nem ez, hanem valamilyen személyes cél jellemzi, ezért a gyakorlat nem ritkán fikcióval kénytelen élni a zaklatás tényállásszerű megállapíthatóságához.
  8. A Btk. 222. § (1) bekezdése szerinti zaklatás elkövetési módja a rendszeresség helyett az ismételtség legyen. A büntetőjog ultima ratio jellegére is figyelemmel elképzelhető, hogy az ismételtség kritériumát nemcsak a háborgatással, hanem a fenyegetéssel, illetve a látszatkeltéssel megvalósuló zaklatás kapcsán is meg kellene követelni.
  9. A célzat tényállásbeli megjelenítésétől részünkről eltekintenénk, éspedig valamennyi bűncselekményi változat viszonylatában. Ehelyett megfontolásra érdemesnek tartanánk egy olyan – a nemzetközi kitekintésben látott – megoldás meghonosítását, amely a társadalmi értékítélet figyelembevételével biztosítaná, hogy a magánszféra nem bármely jelentéktelen, hanem csupán komolyabb megsértése értékelhető bűncselekményként. Példaként ebben a körben hivatkozunk a garázdaság tényállására, amely eredeti, részben célzatosan szabályozott megfogalmazású bűncselekményből (1955. évi 17. tvr. 7. §) az 1961. évi Btk. 219. §-ában vált eshetőleges szándékkal is elkövethető, absztrakt veszélyeztetési deliktummá.[15]
  10. Végül javasolható a Btk. 222. § (1) és (2) bekezdésében kodifikált bűncselekményi változatok külön-külön tényállásba történő besorolása (akár különböző elnevezéssel is), ami a szabályozást áttekinthetőbbé tenné és egyes halmazati kérdések megoldását is megkönnyítené. Ilyen megoldásra egyébként – a korábbi szabályozáshoz képest – a Btk. is szolgál példával.[16]

A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.

[1] E fejezethez lásd Ambrus István – Ujvári Ákos: A zaklatás gyermekévei. Magyar Jog, 2016/7-8. sz., 424–435. o.

[2] Kifejezetten nevesíti ugyanakkor a magánélethez való jogot az Emberi Jogok Európai Egyezményének 8. Cikke.

[3] Ehhez lásd Monori Zsuzsanna: A zaklatás büntetőjogi és antidiszkriminációs tényállásainak elhatárolási kérdései. Acta Universitas Szegediensis. Publicationes Doctorandorum Juridicorum, 2016/6. sz., 121–145. o.

[4] A tételes jogi szabályozás terén nem voltunk különösebben lemaradva, ugyanis a zaklatás bűncselekményét a kontinentális jogi kultúrába mélyen beágyazott gyökerekkel rendelkező németek is csak 2007. március 31-i hatállyal iktatták be a StGB 238.§-ába, míg a világon elsőként – modern formában – 1990-ben Kalifornia államban nyilvánították büntetendővé a zaklatást (stalking).

[5] Vö. Fogarassy Edit: Zaklatás: egy ismeretlen fogalom a magyar jogban. Jogtudományi Közlöny, 2004/2. sz., 73–78. o.

[6] Fogarassy Edit: Zaklatás: egy ismeretlen fogalom a magyar jogban. Jogtudományi Közlöny, 2004/2. sz., 78. o.

[7] Vida Mihály törvényszöveg-javaslatát ismerteti Nagy Ferenc – Szomora Zsolt: A házasság, a család, az ifjúság és a nemi erkölcs elleni bűncselekmények (Btk. XIV. Fejezet) de lege ferenda II. rész. Büntetőjogi Kodifikáció, 2004/2. sz., 23. o. Ismeretes továbbá, hogy a zaklatás – nem büntetőjogi – törvényi fenyegetettsége a munkahelyi szexuális zaklatás kategóriája köréből indult „hódító” útjára. Lásd Sárközi Irén: A szexuális zaklatás, mint a diszkrimináció sajátos megjelenési formája. Belügyi Szemle, 1998/3. sz., 87–103. o. Ugyancsak lényeges kiindulópont a családon belüli erőszak. Vö. Korinek Beáta Zsófia: A stalking és a családon belüli erőszak. Családi Jog, 2005/1. sz., 31–38. o.

[8]  Az ENyÜBS adatai szerint 2018-ban 2218, 2019-ben 4349, míg a pandémiával érintett 2020-ban 4744 zaklatás vált ismertté országszerte.

[9] Kiss Szabolcs: A zaklatás pönalizálásáról – németországi kitekintéssel. Rendészeti Szemle, 2008/4. sz., 68. o.

[10] Vö. Gelányi Anikó: A zaklatás bűncselekményéről a Budapesti X. és XVII. Kerületi Ügyészségen szerzett gyakorlati tapasztalatok tükrében. Ügyészek Lapja, 2011/1. sz., 16. o. Az idézett szerző is erre a következtetésre jutott a 2008-ban és 2009-ben zaklatás bűncselekménye miatt indult büntetőeljárások adatainak elemzése alapján.

[11] A teljesség igénye nélkül, többek mellett lásd Berkes György: Tevékeny megbánás, közvetítői eljárás, zaklatás és a büntető jogalkalmazást érintő más kérdések. Ügyvédek Lapja, 2008/5. sz., 12–18. o., Deák Zoltán: Büntetőjogi töprengések III. – Esettanulmány a zaklatásról és a lopásról. Ügyészek Lapja, 2012/1. sz., 47–52. o., Gelányi Anikó: A zaklatás bűncselekményének jellemzése, különös tekintettel annak telekommunikációs eszköz útján történő megvalósítására. JURA, 2010/2. sz., 193–200. o., Szathmáry Zoltán: Gondolatok a zaklatás bűncselekményéről. Magyar Jog, 2009/12. sz., 726–734. o., Ujvári Ákos: A zaklatásról (Btk. 176/A.§). Ügyvédek Lapja, 2009/2. sz., 18–20. o.

[12] Megjegyezhető, hogy a hazai jogirodalomban is felmerült speciális, például a sporteseményekhez, sporttevékenységekhez kapcsolódó zaklatás (bullying) esetköre is. Eszerint: „az elkövető célja a sértett életébe történő önkényes beavatkozás, a sértett életmenetének megzavarása, melyek potenciálisan alkalmasak a sértett, azaz a sportoló, a csapat, a szakvezetés, a sporteseményt szervezők nyugalmának a kizökkentésére”.Vö. Nagy Zoltán András: Sport és büntetőjog. Kódex Nyomda, Pécs, 2014, 101. o.

[13] Lásd a Büntető Törvénykönyv módosításáról szóló 2018. évi XLIII. törvény 2. §-át.

[14] Ehhez részletesen lásd Koltay András: A közügyek vitáinak szabadsága és a magánélet védelméről szóló 2018. évi LIII. törvény. Acta Humana – Emberi Jogi Közlemények, 2019/3. sz., 63–85. o.

[15] Ehhez lásd Neményi Béla: A garázdaság bűntettével kapcsolatos gyakorlati problémák. Magyar Jog, 1961/12. sz., 535. o.

[16]  Az 1978-as Btk. 195. § (4) bekezdése a kiskorú veszélyeztetése egy változataként szabályozta a kiskorúval való kapcsolattartás akadályozását, amely a Btk. 210. §-ában önálló tényállássá vált.




Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.