Hatályba lépett a határon átnyúló távmunkát szabályozó keretmegállapodás


Mit szabályoz, mely munkavállalókra terjed ki és milyen esetben alkalmazandó az új keretmegállapodás? Mit jelent ez a magyar munkavállalókra nézve? Rövid összefoglaló a legfontosabb szabályokról.

XX. Magyar Munkajogi Konferencia

A 2023. július 1-jén hatályba lépett keretmegállapodás (röviden: „Keretmegállapodás”) liberalizálja és leegyszerűsíti az Európa-szerte egyre gyakoribbá váló, határon átnyúló távmunkavégzés társadalombiztosítási szabályait.

A szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelet (röviden: „Rendelet”) szerint egy uniós állampolgár munkavállaló egyszerre csak egy tagállam társadalombiztosítási rendszerébe tartozhat. Leggyakrabban a munkavégzés ugyanabban a tagállamban történik, mint amelyben a munkáltató székhelye (irodája) is található. Ilyenkor a munkavállaló ezen tagállam társadalombiztosítási rendszerébe tartozik. Ennél árnyaltabb a helyzet, ha a munkavállaló a munkáját nem egy, hanem váltakozva két vagy több tagállam területén végzi.

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a munkavállaló – ha ezt munkaköre lehetővé teszi – az irodából külföldre utazik, és onnan számítógépe segítségével, távmunkában dolgozik. Ez történhet átmenetileg, egy meghosszabbított vakáció („workation”) erejéig, vagy akár állandó jelleggel is. Utóbbi esetben a munkavállaló vagy kizárólag külföldről, távmunkában dolgozik, vagy vegyes megoldással él: néha külföldről távmunkában, néha belföldön, a munkáltató székhelyén (irodájában) megjelenve végzi a munkáját. A Keretmegállapodás hatálya arra a munkavállalóra terjed ki, aki a munkáját részben a munkáltató székhelyén (irodájában), részben saját, ettől eltérő tagállamban lévő lakóhelyén, távmunkában végzi. Ennek nyilvánvaló előfeltétele, hogy a munkavállaló munkaköre távmunkában is ellátható legyen.

A Keretmegállapodás tehát alkalmazható például akkor, ha egy német munkavállaló az osztrák székhelyű gazdasági társaság munkáltatója számára részben németországi otthonából távmunkában, részben a munkáltató ausztriai irodájában személyesen dolgozik. A két munkavégzési helyszín közötti utazás történhet rendszeresen ismétlődően (pl. a hét bizonyos napjain) vagy szezonálisan (pl. a nyári hónapokban).

A 2023. június 30-ig alkalmazandó főszabály szerint ez a munkavállaló a munkáltató székhelye szerinti tagállam társadalombiztosítási rendszerébe tartozott – egészen addig, amíg a külföldi (otthoni) távmunkavégzése átlagosan el nem érte a teljes munkaidő 25%-át. A limit átlépése esetén a munkavállaló „átkerült” a lakóhelye szerinti tagállam társadalombiztosítási rendszerébe. Ez az eltérő összegű TB-járulékok miatt problémát jelentett a munkavállaló számára, és a bejelentkezéssel kapcsolatos adminisztrációs teher miatt fejtörést okozott a munkáltatónak is.

A Rendelet – kérelemre – korábban is megengedte a fenti, 25%-os szabálytól való bizonyos mértékű eltérést. Ehhez azonban minden egyes ügyben a két érintett tagállam társadalombiztosítási szerve közötti, egyedi megállapodásra volt szükség. A hatósági ügyintézés feltételei, költségvonzata és időtartama miatt ez az eltérési lehetőség ritkán jelentett valódi alternatívát és járható utat a munkaviszony szereplői számára.

A rendszer életszerűtlensége és rizikói miatt a felek gyakran eltitkolták, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyták a munkavégzés külföldi részét, ami a foglalkoztatást társadalombiztosítási szempontból a „szürke zónába” mozdította el.

A Keretmegállapodás 2023. július 1-től kezdődően lehetőséget ad a Rendelet 25%-os főszabályától való eltérésre, és helyette kivételszabály alkalmazására. Ha ezt a felek közösen kérik, a munkavállaló mindaddig a munkáltató székhelye szerinti tagállam társadalombiztosítási rendszerében maradhat, ameddig külföldi (otthoni) távmunkavégzésének aránya el nem éri a teljes munkaidő 50%-át.

A kivételszabály alkalmazásának alapfeltétele, hogy mind a munkavállaló lakóhelye szerinti tagállam, mind a munkáltató székhelye szerinti tagállam csatlakozzon a Keretmegállapodáshoz.

A csatlakozásra azért van szükség, mert a Keretmegállapodás – eltérően a Rendelettől – nem általánosan kötelező uniós jogszabály, hanem egy államközi egyezmény. Csak azon tagállamokat köti, amelyek aláírásukkal hivatalosan is csatlakoznak hozzá. A cikk megírásakor az Unió tagállamai közül Németország, Csehország, Ausztria, Hollandia, Szlovákia, Belgium, Luxembourg, Finnország és Portugália, további EGT-országokként Liechtenstein és Norvégia, ezen kívül pedig Svájc csatlakozott a Keretmegállapodáshoz. Magyarország egyelőre nem részese a Keretmegállapodásnak, de a csatlakozásra – a hatályba lépést követően is – bármikor lehetősége van.

További feltétel a kivételszabály alkalmazásának kérelmezése, amely az ún. PD A1 igazolás kiállítására vonatkozó kérelemben tehető meg. Ha a fenti feltételek teljesülnek, akkor – mivel a tagállamok a Keretmegállapodásban hozzájárulásukat már előre megadták a kivételszabály alkalmazásához – egyedi államközi megállapodásra nincs szükség, hanem a munkavállaló 3 éves határozott időre automatikusan megkapja a kedvezményt. A 3 éves időtartam lejártát követően – ha a feltételek változatlanul fennállnak – a kivételszabály alkalmazása új PD A1 igazolás iránti kérelem benyújtásával meghosszabbítható.

A határon átnyúló távmunkavégzés kereteinek kialakításához a cikkben összefoglalt társadalombiztosítási szabályok mellett elengedhetetlen a közösségi munka- és adójogi szabályok teljes és pontos ismerete.

Ez az összefoglaló tájékoztató jellegű, nem minősül egyedi jogi tanácsadásnak. Nem használható speciális jogi tanács vagy vélemény helyettesítéseként, és nem hoz létre ügyvéd-ügyfél viszonyt a honlap látogatója és a szerző között. A szerző kifejezetten kizár minden, a cikk felhasználásából eredő felelősséget.

A szerző dr. Szabó M. András, a bnt ügyvédi iroda alkalmazott ügyvédje.

bnt ügyvédi iroda logó




Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.