Tranzitzóna már nincs, újabb elmarasztalás még van


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2015 és 2020 között működő magyar tranzitzóna rengeteg jogi problémát vetett fel, és bár már több mint két éve megszűnt, az EJEB továbbra is ontja magából a Magyarországot elmarasztaló ítéleteket az egyezményt sértő gyakorlat miatt.

A 2015 és 2020 között működő magyar tranzitzóna rengeteg jogi problémát vetett fel létezése során, mely a menedékkérelmek kizárólagos benyújtási lehetőségeként élt évekig a határon. Számos nemzetközi egyezménynek a megsértése merült fel, melyet többek között mind a luxembourgi székhelyű Európai Unió Bírósága (EUB), mind pedig a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) vizsgálat alá vont.

A magyar tranzitzóna ügyében legelőször az EUB 2020. május 14-én hozott döntést sürgősségi eljárásban. A magyar bíróság a 2008/115 irányelv („visszatérési” irányelv), a 2013/32 irányelv („eljárási” irányelv) és a 2013/33 irányelv („befogadási” irányelv) értelmezésével kapcsolatban fordult előzetes döntéshozatal iráni kérelemmel a luxembourgi testülethez, amely döntésében megállapította, hogy a tranzitzóna a visszafogadási irányelv és a befogadási irányelv értelmében vett „őrizetre” jellemző szabadságelvonást képez, hiszen a harmadik országbeli állampolgárok folyamatosan egy korlátozott és zárt területen vannak, amelyen belül csak mérsékelten és felügyelet mellett mozoghatnak, és amelyet jogszerűen egyik irányban sem hagyhatnak el önkéntesen. Tekintettel arra, hogy a tranzitzóna őrizetnek minősül, így az EUB megállapította, hogy az eljárási irányelv értelmében a nemzetközi védelmet kérelmezőknek a négy hetet meghaladó ott-tartózkodása egyértelműen uniós jogba ütközik.

A luxembourgi ítélet mellett számos uniós vizsgálat folyt a tranzitzónával kapcsolatosan, mely kizárólag a gyakorlat jogszerűségét vizsgálta. Emellett azonban megjelentek az egyéni kártérítési kérelmek is az EJEB-en.

A következőkben ismertetett, a W. O. és mások kontra Magyarország-ügyben egy család nyújtott be kérelmet az EJEB-hez a 2018. április 23-a és november 19-e közötti röszkei tranzitzónába való tartózkodásuk okán. A család a tranzitzónába egy- és hároméves gyermekükkel érkezett meg, ahol azonnal benyújtották a menedékkérelmet. A menekültügyi eljárást azonban felfüggesztették, tekintettel arra, hogy az idegenrendészeti hatóság kezdeményezte a család kiutasítását Bulgáriába, mert a menedékkérelmet az első biztonságos országban kell benyújtani. Mivel Magyarországig áthaladtak már pár biztonságos országon, így ama országok kötelessége lefolytatni az eljárást. A kiutasítási eljárást azonban szintén felfüggesztették, és 2018. május 23-án a menekültügyi eljárás folytatását rendelték el. A Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal azonban 2018. augusztus 13-án elutasította a menekültügyi kérelmet és a kérelmezők kiutasításáról döntött. Ez ellen azonban a kérelmezők bírósághoz fordultak, melyben a döntés felülvizsgálatát és ideiglenes intézkedésként nyílt befogadó állomáson való elhelyezésüket kérték. Kérelmüket azonban nem fogadták be és a későbbi fellebbezéseket is elutasították azok késedelmes beadása miatt. Csakhogy a Fővárosi Törvényszék 2018. október 31-én hatályon kívül helyezte a korábbi bírósági határozatokat, és 2018. november 14-én hozott döntésében helyt adott a kérelmezők ideiglenes intézkedés iránti kérelmének, akiket így 2018. november 19-én a nyílt befogadó állomáson helyeztek el. A kérelmezők időközben elhagyták Magyarországot, és jelenleg Németországban élnek.

Tranzitzóna - Forrás: Magyar Helsinki Bizottság

A tompai tranzitzóna (Fotó: Magyar Helsinki Bizottság)

A strasbourgi testülethez benyújtott kérelmük szerint a röszkei tranzitzónában a családi részlegen helyezték el őket, kivéve azt a néhány napot, míg menedékkérelmük kezdeti elutasítása miatt a kitoloncolási részlegen voltak. A tranzitzónában való tartózkodásuk alatt egy, az építkezéseken is használatos konténerben helyezték el őket, külön ággyal és egy-egy gardróbbal. Volt egy kis udvar, de fedél nélkül sem esőben sem tűző napon nem tudtak kint tartózkodni, és semmilyen foglalkozást (tv és játékok) nem biztosítottak a gyermekek számára. Emellett az első és a harmadik kérelmező egészségügyi problémákkal küzdött, amelyek többek között a korábbi családon belüli bántalmazásból és életkörülmények miatti szorongásból eredtek. A kérelmezők beadványukba előadták, többször kérték a magyar hatóságot, hogy helyezze át őket egy nyílt befogadóállomásra, és nyújtson megfelelő segítséget, ám ez nem történt meg; bár az első kérelmező tizenöt alkalommal találkozott pszichológussal ez azonban nem volt kielégítő segítségnyújtás a közös nyelv hiánya miatt. Később a pszichiáter többször kezelte tolmács segítségével is, és mentális egészségügyi problémáira felírt gyógyszereket, ennek ellenére a kérelmező öngyilkosságot kísérelt meg 2018. augusztus 26-án.

A kérelmezők az Emberi Jogok Európai Egyezményének 3. és 8. cikkének, azaz a kínzás tilalma, valamint a magán- és családi élet tiszteletben tartásának megsértése miatt fordult az EJEB-hez, mindezt körülvéve a 13. cikk, azaz a hatékony jogorvoslat hiányával.

Az EJEB megállapította, hogy az ügy nagy hasonlóságot mutat a korábban már elbírált R. R. és mások kontra Magyarország-ügyhöz, melyben szintén egy kisgyermekes családot izolációs szektorban helyezték el a tranzitzónába, szintén fémkonténerekben laktak és egy fedetlen murvás placc volt a konténer előtt, melyet levegőzés céljából használhattak. Tolmácsot orvosi vizsgálat során nem biztosítottak számukra, a gyermekek fejlesztésére/foglalkoztatására sem volt mód, illetve tekintettel arra, hogy az édesapa már többszörös kérelembeadónak minősült, ezért ellátást sem kapott. Az R. R.-ügyben a család 2017 áprilisától egészen augusztusáig voltak a tranzitzónába, végül 4500 eurót kaptak a felnőtt kérelmezők fejenként. Jelen esetre vetítve az EJEB megállapította, hogy az R. R.-ügy után egy évvel később nemhogy jobb, hanem rosszabb körülmények közé kerültek a menedékkérők.

A fentiekre tekintettel a strasbourgi bírák úgy ítélték meg, hogy a kérelmezőknek a fogvatartással járó körülmények és korlátozások pszichológiai szenvedést okoztak, melyet tovább súlyosbított a konténerház mérete, a megfelelő szellőzés hiánya és a korlátozott mozgástér a friss levegőn. Minderre tekintettel az EJEB 15 000 euró kártérítést ítélt meg fejenként a kérelmezőknek.

A 2015-ös migrációs hullámot Magyarország egyértelműen nem a legjobb módon kezelte, azonban ez az Európai Unióra is igaz. Az akkor alkalmazandó dublini rendszer 1990-ben jött létre, mely kisebb módosításokon ugyan átesett, de a lényege az volt, hogy beazonosítsa, mely uniós tagállam felelős egy adott menedékjogi kérelem elbírálásért, mely az első belépés országának elve alapján e kötelezettséget lényegében teljes egészében az uniós frontországokra hárította. A rendszer abszolút nem volt felkészülve ekkora menekültáradatra. Ennek hozományaként a frontországok pedig sajátos megoldásokkal próbálták uralni a helyzetet, mely több helyen nemzetközi egyezmények kisebb nagyobb megsértésével társult. A rendszerhibát mind az Európai Unió, mind pedig a frontországok felismerték és jelentős jogalkotási javaslatcsomagokat készítettek, melyek hatékonyságát csak a jövőbeni gyakorlat lesz képes eldönteni.

Forrás:

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22fulltext%22:[%22\%22CASE%20OF%20W.O.%20AND%20OTHERS%20v.%20HUNGARY\%22%22],%22itemid%22:[%22001-218877%22]}

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22fulltext%22:[%22R.R.%22],%22sort%22:[%22kpdate%20Descending%22],%22respondent%22:[%22HUN%22],%22documentcollectionid2%22:[%22GRANDCHAMBER%22,%22CHAMBER%22],%22itemid%22:[%22001-208406%22]}

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22fulltext%22:[%22\%22CASE%20OF%20KHLAIFIA%20AND%20OTHERS%20v.%20ITALY\%22%22],%22documentcollectionid2%22:[%22GRANDCHAMBER%22,%22CHAMBER%22],%22itemid%22:[%22001-170054%22]}

https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/eu-migration-policy/eu-asylum-reform/


Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.